آیا تحریم های جدید ترامپ علیه شرکت های فلزی اثری بر بورس دارد؟!

تاثیر تحریم جدید فلزات ایران روی شرکت های فلزی بورس

دونالد ترامپ با امضای فرمانی جدید تولید کنندگان فولاد٬مس٬ آلومینیوم و آهن ایران را تحریم کرد. تحریم و جریانات مربوط به آن برای ما ایرانی ها داستان جدیدی محسوب نیست و تبدیل به بخشی از فرهنگ کشور ما شده.

ولی آیا تحریم ها بر فروش این شرکت ها اثر گذار است؟ این فرمان جدید بیشتر نمایشی است و یا واقعا بر بازار این فلزات اثر گذار است؟ تاثیر تحریم جدید بر روی سهام این شرکت ها چگونه خواهد بود؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم همراه ما باشید.

طی فرمانی که دونالد ترامپ چندی پیش امضا کرد تولید کننده گان کامودیتی های ایران را مورد هدف قرار داد و با این کار به دنبال کم کردن درآمد های ارزی ایران است. این در حالی است که این تحریم های بیشتر نمایشی است و یا قابلیت اجرایی چندانی ندارد.

شرکت هایی که این بار در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند یا از قبل تحریم شده بودند و یا شرکتهایی هستند که عمده تولیداتشان در داخل مصرف می شوند و خیلی صادرات محور نیستند.

برای مثال شرکت فولاد از پاییز سال ۹۷ تحریم می باشد. برخی از اسامی شرکت هایی که در لیست تحریم جدید آمریکا آورده شده اند از قبل تحریم بوده اند. از طرفی دیگر بسیاری از این شرکت ها محصولاتشان را در داخل کشور می فروشند. طبق آماری غیر رسمی گفته می شود که این شرکت های بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از تولید خود را در داخل کشور می فروشند.

از طرفی دیگر این شرکت ها به خاطر تجربیاتی که از سال های گذشته در اثر تحریم ها داشته اند همچنان می توانند به صادارت خود بدون آنکه قابل پی گیری توسط آمریکا باشد ادامه دهند.

نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کنیم بالا بودن تقاضای فولاد در بورس کالا می باشد. به همین دلیل وزارت صمت از انجمن تولید کننده گان فولاد خواسته تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله های طویل به گمرکات کشور خود داری کنند و جلوی صادرات فولاد را گرفته است.

نتیجه گیری نهایی

در نهایت می توان گفت که تحریم های جدید آمریکا علیه تولید کننده گان فلزات اساسی ایران اتفاق جدیدی نیست و این تحریم ها از خرداد ماه سال ۹۷ اجرایی شده. تحریم های جدید تاثیر چندانی در بازار این شرکت ها ندارد و بیشتر جنبه روانی دارد. به احتمال زیاد در روز های اخیر شاهد فروکش کردن این هیجانات از سمت معامله گران خواهیم بود.

تحریم های جدید فقط هزینه صادرات را اندکی افزایش خواهد داد که آن هم به خاطر افزایش قیمت دلار بی اثر خواهد شد و تاثیر چندانی بر سود سازی این شرکت ها نخواهد داشت.

برخی از این فرصت استفاده کرده اند و با منفی کردن سهم هایی مانند کچاد٬فولاد٬کگل به دنبال جمع کردن این سهم ها از دست سهام داران خورد هستند. چون می دانند که آینده این سهم ها به خاطر تحریم ها به خطر نمی افتد.


پیشنهاد می دهیم این مطلب را نیز بخوانید: وضعیت قیمت دلار در سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟

 

 

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question