تاثیر حذف دلار از تجارت ایران و عراق بر اقتصاد کشور

تاثیر حذف دلار از تجارت ایران و عرق بر اقتصاد کشور

تجارت ایران و عراق در سال های اخیر روندی رو به رشد داشته و به سمت بهتر شدن نیز می رود. کمک ایران به همسایه استراتژیک خود برای از بین بردن داعش در این کشور و همچنین اشتراکات فرهنگی ودینی بین دو کشور باعث ارتباط نزدیک و تنگاتنگ این دو کشور شده است.

در سال های گذشته بیشترین میزان صادرات ایران در مرحله اول به چین سپس امارات و در جایگاه سوم به عراق بود این در حالی است که در سالی که گذشت بیشترین صادرات ایران به کشور عراق سپس چین و گزینه سوم امارات بوده است.

میزان صادرات ایران به عراق قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست. برای مثال صادرات ایران به عراق ۱۰ برابر صادرات ایران به اتحادیه اروپا می باشد.آقای آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مصاحبه ای که با تجارت نیوز داشت گفت: عراق از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار است و می توان گفت تا ۱۵ سال آینده بزرگترین منطقه سرمایه گذاری خواهد بود.

آغاز حذف دلار از تجارت بین ایران و عراق

ایران و عراق تصمیم گرفته اند که دلار را از مبادلات خود حذف کنند و به جای دلار از ریال و دینار و یا ارز سومی مانند یورو استفاده کنند.به گفته آقای آل اسحاق این طرح عملیاتی شده و در حال اجرا می باشد.

در حال حاضر این سیستم برای شرکت های دولتی مانند مپنا عملیاتی شده است و مپنا ۲۰۰ میلیون دلار از طلب خود از عراق را با همین سیستم وصول خواهد کرد. در این طرح مپنا در ازای این ۲۰۰ میلیون دلار یا دینار از عراق گرفته آن را به بانک مرکزی داده و در ازای آن ریال خواهد گرفت و یا آن را حواله کند به کشورهای دیگر و در ازای آن مواد مورد نظر خود را تهیه نماید.

حذف دلار از تجارت ایرن و عراق

حذف دلار از تجارت ایرن و عراق

تاثیر کلی حذف دلار از تبادلات بر اقتصاد ایران

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا می توان رروزی شاهد از بین رفتن ارزی به نام دلار در دنیا باشیم؟ آیا ایران می تواند تاثیری بر کم شدن ارزش دلار در دنیا شود؟ پاسخ این سوال تقریبا خیر است و این اتفاق به راحتی میسر نخواهد شد. چین و روسیه سالهاست که در پی انجام این کار هستند تا ارز خودشان را به ارزی معتبر و رایج در دنیا تبدیل کنند. اما چرا میگوییم این امر شدنی نیست؟ چون بخش بزرگی از ذخیره بانک های مرکزی کشور های مختلف بر اساس دلار است که کاهش چشم گیر ارزش دلار یعنی ورشکستگی بانک های مرکزی بسیاری از کشور های دنیا. از طرفی دیگر بخش عمده ای از مبادلات دنیا با دلار انجام می شود و این ارز به عنوان معیاری برای تعیین قیمت انرژی و سایر ارز ها می باشد.

در پاسخ سوال دوم باید متذکر شویم ایران بخش بسیار جزئی و کوچکی از اقتصاد دنیا را شامل می شود که عملا توانایی مقابله با آمریکا را ندارد و با تحریم کردن دلار توسط ایران اتفاقی برای دلار نخواهد افتاد و بیشتر خودمان تحت فشار قرار خواهیم گرفت.

اگر ما نخواهیم از دلار استفاده کنیم به ناچار باید از ارز جایگزین دیگری مانند یورو ٬ یوان و یا پوند استفاده کنیم در نتیجه اتفاق مثبتی نمی افتد و فقط فشار تقاضا از دلار بر ارز دیگر تغییر می کند.

موضوع مهم دیگری که در ارتباط با حذف دلار وجود دارد افزایش قیمت تمام شد کالاها و خدمات شرکتها می باشد.اما چرا این اتفاق می افتد؟برای مثال زمانی که شرکتی پول خود را بر اساس دینار از تاجر عراقی دریافت میکند و میخواهد آن پول را برای خرید مواد اولیه و یا تجهیزات از کشور دیگری هزینه کند باید دینار را چنج به دلار کند و یا هزینه نرخ برابری را به شرکت مقابل بپردازد.

تاثیر حذف دلار بر اقتصاد ایران


اگر دوست دارید قدرت تحلیل خود را بالا ببرید دوره رایگان  اقتصاد چیست کاریمو آکادمی را بخوانید


تاثیر حذف دلار از تبادلات ایران و عراق بر قیمت دلار

حذف دلار از تبادلات بین این دو کشور می تواند تا حدی مثبت باشد. با این کار تا حدی از وابستگی اقتصاد کشور به دلار کمتر می شود و توانایی برابری در مقابل تحریم تا اندازه ای تقویت می شود. ولی نمی توانیم انتظار تغییراتی عمیق و محسوس در ارتباط با قیمت دلار را داشته باشیم.

یعنی نمی توانیم با این اتفاق منتظر کاهش محسوس قیمت دلار باشیم زیرا در نهایت بخش بزرگی از مبادلات کل دنیا بر اساس دلار است و نمی توانیم این حقیقت را عوض کنیم.

دینار عراق ارز کم نوسانی است ولی در نهایت مانند دلار به عنوان ارز مرجع و معیار نیست و در نهایت برای خرید کالا باید از ارزی معتبر مانند دلار ٬ یورو و یا پوند استفاده کنیم.


پیشنهاد می دهیم این مطلب را نیز بخوانید: بهترین گزینه سرمایه گذاری در سال ۹۸

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question