عزت نفس

بررسی اجمالی

عزت نفس و راه های افزایش آن

عزت نفس باور و اعتقاد شخص به ارزش و اهمیت خود است. وجود عزت نفس بالا در فرد بسیاری از مشکلات روحی رفتاری شخص و اجتماعی را که امروزه شاهد آن هستیم از بین می برد و عدم وجود آن ممکن است باعث بروز مشکلات بسیار عدیده ای مانند پرخاشگری انزوا و …. در شخص شود.

اینکه یک شخص برداشت درستی از ارزش و اهمیت خودش داشته باشد یا همان عزت نفس کافی را داشته باشد باعث می شود رفتاری متناسب تر را از خود بروز دهد تا نسبت به کسی که تصور می کند فردی بی ارزش و بی اهمیت می باشد که ممکن است در انواع کار های گروهی و شخصی خطاها و اشتباهات بسیاری را انجام دهد و در نهایت آسیب های جدی تر و عمیق تری ببیند.

اهمیت عزت نفس

ما برای اینکه زندگی خوبی داشته باشیم باید قدر خودمان را بدانیم باید ارزش خودمان را به درستی درک کنیم می بایست که وقتی کار درستی انجام می دهیم خودمان را دوست داشته باشیم مگرنه نمی توانیم جایگاه مناسبی برای خود پیدا کنیم و این مشکل به همین صورت در طبقه اجتماعی و شغلی و شخصی فرد تاثیر می گذارد.

پس ما برای یک روند معمول و مناسب در زندگی خود نیاز به عزت نفس مناسب داریم و عزت نفس پایین مشکلات بسیاری را برای ما بوجود می آورد که گاهی عواقب آن بسیار خطرناک می باشد.

 

تعریف عزت نفس چیست؟

اما اصلا عزت نفس یعنی چه؟! خب در واقع تعریف دقیقی بصورت علمی برای عزت نفس وجود ندارد زیرا عزت نفس نیز یک مفهوم احساسی-نسبی مانند خوشبختی است.

آیا شما احساس خوشبختی می کنید؟!چرا؟!

آیا تمام نزدیکان شما همانند شما به خوشبختی نگاه می کنند؟!

شاید برخی خوشبختی را در داشتن تحصیلات عالی یا ثروت زیاد یا خانواده پر جمعیت یا روابط عاطفی یا …. می دانند.

عزت نفس نیز مفهومی مشابه خوشبختی می باشد و نمی توان بطور قطع گفت که برای مثال شخص الف با این ویژگی های رفتاری ۲۰ واحد عزت نفس دارد بلکه یک مفهوم نسبی می باشد .

می توانیم بگوییم نسبتا شخص الف عزت نفس پایینی دارد و یا شخص ب عزت نفس مناسبی دارد.

اما در هر صورت برای آشنایی با مفهومی عزت نفس می گوییم که عزت نفس یعنی:

برداشت و احساس انسان نسبت به ارزشمندی اهمیت و توانایی های خود که به مجموعه ای از افکار و احترام نسبت به خود تبدیل می شود و در رفتار شخص نمود پیدا می کند. در نهایت می توانیم عزت نفس را یک ویژگی در افراد بنامیم.

نکته: بسیاری از افراد اعتماد به نفس و عزت نفس را یک مفهوم می دانند و در متون خود به یک معنا به کار می برند اما در اصل بین اعتماد به نفس و عزت نفس تفاوت بسیاری وجود دارد. برای درک بهتر یک مثال می زنم تا تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس را درک کنیم.

اعتماد به نفس به معنی اعتماد به توانایی های خود است اما عزت نفس به معنی حس ارزشمند بودن توانایی های خود است. برای مثال فرض کنید شخصی بطور کامل به زبان انگلیسی مسلط است و خود به این توانایی آگاه است و باور دارد اما در هیچ جمعی یا جایگاه شغلی این توانایی خود را بروز نمی دهد یا مطرح نمی کند چون حس می کند این توانایی ارزش خاصی ندارد و این به معنی عزت نفس پایین در این زمینه است در صورتی که اعتماد به نفس کامل دارد.

راه های افزایش عزت نفس

معمولا عزت نفس تاثیر مستقیمی از محیط پیرامون ما می گیرد و طی مدت زمانی که از ابتدای کودکی شروع می شود تا جوانی عزت نفس ما بسیار متاثر از اطرافیان و به خصوص خانواده می باشد.

برای مثال اینکه کودک مورد تنبیه های فیزیکی قرار بگیرد موجب کاهش سطح عزت نفس او می شود و حس بی ارزشی و بی احترامی نسبت به خود پیدا می کند. روند سرکوب اشتیاق های کودکی و نصیحت های بی موردی که با دلسوزی جهت راهنمایی انجام می شوند نیز در برخی موارد باعث کاهش سطح عزت نفس می شود.

برعکس اینکه به کودک حس ارزشمند بودن داده شود و روند مثبتش تقویت شود موجب افزایش عزت نفس می شود.

اما برای افزایش عزت نفس خودمان نیز روش های وجود دارد در زیر چند از مورد راهکار های تقویت عزت نفس را بیان می کنیم :

  • ابتدا باید خودمان را بشناسیم و قبول کنیم که ما هم خوبی هایی داریم و هم بدی هایی و باید خودمان را دوست داشته باشیم(خود پذیری) برای این مرحله نوشتن ویژگی ها و خصیصه های فردی بسیار می تواند کمک کننده باشد.
  • حال اگر فکر می کنیم باید بعضی از ویژگی هایمان را عوض کنیم باور به تغییر داشته باشیم و از اهداف کوچک شروع کنیم برای مثال من خودم را فرد ارزشمندی نمی دانم چون مطالعه کمی دارم پس روزی حتی چند دقیقه به مطالعه روزنامه می پردازم.
  • برای مسائلی که علاقه داریم بیشتر وقت بگذاریم برای مثال ورزش کردن.
  • هرگز خودمان را مقایسه نکنیم.هر شخصی در جایگاه و ویژگی های خود ارزش خاص خود را دارد. برخی شبکه های اجتماعی مجازی مانند اینستگرام شدیدا زمینه مقایسه را فراهم می کند پس سعی کنید فعالیتتان را در این شبکه ها کنترل و مدیریت کنید.
  • مسئولیت کار های مان را به عهده بگیریم و حتی اگر شکست خوردیم دلایل آن را پیدا کنیم و به دنبال رفع آن ها باشیم.
  • اگر عزت نفس پایینی دارید از خودتان بپرسید چرا اینطور فکر می کنم و بعد از پاسخ به این سوال و پیدا کردن دلایلتان ریشه آنها را پیدا کنید و سعی کنید تا می توانید با دلایل مختلف آنها را نقض کنید.
  • از افرادی که به شما حس منفی می دهند دوری کنید و با روابط خوبی که در آن حس ارزشمند بودن دارید مشغول شوید.
  • به خودتان سخت نگیرید. قرار نیست ما تمام مشکلات دنیا را به درستی حل کنیم و بهترین باشیم ما بهترینه خودمان هستیم و اشتباهات هم جزئی از روند پیشرفت است.
  • می توانید از گروه های حمایتی یا مشاوران روان شناسی و درمانی نیز کمک و مشورت بگیرید برای بهبود عزت نفستان.
  • انجام کار های خیریه می تواند احساس بسیار خوبی به شما بدهد و حس ارزشمند بودن را در خودتان تقویت کنید.
  • رسیدن به تیپ و ظاهر شخصی هم بسیار مهم است. استفاده از لباس های مناسب و حتی عطر های مناسب حس خوبی به شما خواهد داد.(از روانشناسی رنگ ها نیز می توانید کمک بگیرید)

دوره آموزشی عزت نفس

تا به اینجا تقریبا از لزوم وجود عزت نفس آگاه شدیم.

ما برای تحصیلات خود هزینه می کنیم اما وقتی عزت نفس نداریم شغل مناسب خود را پیدا نمی کنیم.

ما برای یادگیری زبان های خارجی هزینه می کنیم اما عزت نفس لازم برای استفاده از آنها را نداریم.

ما برای روابط خود هزینه می کنیم مشاوره می رویم کادو های مختلف خرید می کنیم ولی عدم وجود عزت نفس مناسب در ما منجر به نابودی روابطمان می شود.

ما درآمد و وضع مالی مناسب داریم اما عزت نفس کافی برای استفاده مناسب از آن را نداریم.

ما می خواهیم خانواده خوبی را تشکیل دهیم اما در تربیت فرزندانمان مشکل داریم و عزت نفس آنها را نابود می کنیم همانطور که عزت نفس خودمان در کودکی آسیب دیده است.

ما برای خود وقت می گذاریم کتاب مطالعه می کنیم ورزش می کنیم مهارت های خود را بالا می بریم سطح آگاهی خود را بالا می بریم اما در زمان مناسب نمی توانیم از داشته هایمان استفاده کنیم چون عزت نفس نداریم.

گذراندن یک دوره عزت نفس می تواند تمامی این مشکلات را از بین ببرد و رنگ بوی دیگری را به روح زندگی ما ببخشد.

دوره عزت نفس گروه کاریمواکادمی در چندین جلسه صوتی با کمترین هزینه در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید برای همیشه مشکل عزت نفس پایین را از بین ببرید.

 

ادامه مطلب
نظرات کاربران
افزودن نظر
  • محمد 1 اکتبر 2021

    منو بگو که پول ندارم این دوره رو بخرم

    پاسخ

دوره های مشابه

شخصیت شناسی ـ آناگرام ۱

شخصیت شناسی ـ آناگرام ۱

شخصیت شناسی - آناگرام ۲

question