رشد ۱۵۰ درصدی سرمایه گذاری ایرانی ها در ترکیه

رشد ۱۵۰ درصدی سرمایه گذاری ایرانی ها در ترکیه

بعد از اینکه ترکیه در سال گذشته با بحران ارزی رو به رو شد دولت با اتخاذ سیاست هایی همچون تسهیل شهروندی و جذب سرمایه خارجی موفق شد تا حدی با این بحران مقابله کند. بر اساس قوانین ترکیه خارجی ها می توانند از سه طریق برای کسب اقامت این کشور اقدام کنند.

روش اول سرمایه گذاری مستقیم با مبلغ ۵۰۰ هزار دلار می باشد. در روش دوم شخص متقاضی باید ملکی به ارزش بیش از ۲۵۰ هزار دلار خریداری کند و در روش سوم فرد باید بتواند برای ۱۰۰ شهروند ترکیه ای اشتغال زایی نماید.

ایرانیان بیشترین افرادی هستند که در شش ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ شهروندی ترکیه را اخذ کرده اند.

طی این مدت ۱۹۹۵۲ ملک به خارجی ها فروخته و سه میلیارد دلار از این طریق به اقتصاد ترکیه تزریق شد. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد افزایش یافته است که مبلغ بسیار چشم گیر و اثر گذاری در اقتصاد ترکیه می باشد.

عراقی ها با خرید ۳۳۳۷ خانه٬ بزرگترین خریداران ملک در ترکیه هستند. ایرانی ها با افزایش ۱۵۰ درصدی تقاضا با خرید ۲۰۲۰ ملک در رتبه دوم قرار دارند. رتبه سوم با خرید ۱۲۶۷ ملک در دست روس ها و در نهایت رتبه چهارم با خرید ۱۱۰۰ ملک برای سعودی ها می باشد.

در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ ایرانیان با ثبت ۵۱۳ شرکت در ترکیه و شروع سرمایه گذاری برای تجارت و گرفتن اقامت به ترکیه روی آورده اند. این رقم ۱۴۵ شرکت بیشتر از رقم مشابه پارسال می باشد.

حالا سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که:

چرا با وجود بحران٬ سرمایه ها از ایران به ترکیه می رود؟

۱ ثبات اقتصادی

۲ تشابه فرهنگی و آب و هوایی

۳ حذف روادید میان دو کشور

۴ محدودیت های اجتماعی

از جمله دلایلی است که می توان برای فرار سرمایه ها به سمت ترکیه نام برد.

اما چرا ایران نمی تواند در شرایط فعلی اقتصاد خود اقدام به جذب سرمایه های خارجی نماید؟ آیا گرفتن اقامت ایرانی برای مردم کشور های دیگر انقدر جذاب است که بخواهند اقدام به سرمایه گذاری نمایند؟

 

منبع: تجارت نیوز


این مطلب می تواند برای شما مفید باشد:پیش بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۱۹

 

 

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question