درک سیاست گذار از اثر نقدینگی بر تورم

سیاست گذاری که همچنان درک درستی از تاثیر نقدینگی بر تورم ندارد؟!

با وجود این وضع اقتصادی وخیم در کشور و تورم سر به فلک کشیده همچنان سیاست گذاران و مسئولان کشوری این اوضاع نابسامان را بر عهده نمی گیرند و تقصیر را به گردن اخلال گران بازار، مفسدین اقتصادی و … می اندازند. و با برخورد با آنها می خواهند آرامش و ثبات را به بازار برگردانند؛ اخیرا هم برنامه ویژه مالیاتی از خریداران ارز و سکه و مسکن و خودرو به راه افتاده است در حالی که مشکل از جایی دیگر است.

نقدینگی

نقدینگی

همچنان که بانک مرکزی تحت امر دولت فعالیت می کند، به دستور دولت فروش ارز و سکه را آغاز می کند سپس اشخاصی که در صف خرید ارز و سکه هستند مجرم شناخته می شوند و مانند سلطان سکه به عنوان اخلال گر اقتصادی تنبیه می شوند اما این روش هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و بار ها و بار ها انجام شده و شکست خورده.
همچنان سیاستمداران ما می خواهند با این روش های شکست خورده مثل تنبیه اشخاص و دریافت مالیات بازار را کنترل کنند؛سیاست مدارانی که سواد اقتصادی چندانی ندارند و خیال می کنند با قیمت های دستوری می توان بازار را کنترل کرد و برای مثال ارز را ۴۲۰۰ اعلام می کنند و سپس به دنبال مفسدین می افتند.

در حالی که این عرضه و تقاضا در یک جامعه است که قیمت ها را مشخص می کند نه قیمت های دستوری و در هیچ جای دنیا دولت به این مقدار در اقتصاد دخالت نمی کند و اصرار بر قیمت های دستوری ندارد چون این راهکار ها قابلیت کنترلی ندارد و در اقتصاد نمی توان قیمت ها را با نظر اشخاص تعیین کرد در حالی که در دولت سالیانه هزاران میلیارد بودجه صرف تعیین قیمت می شود.

اقتصاد را می توان به رودخانه ای خروشان با آب بی پایان تشبیه کرد هرچقدر بخواهی جلوی اش را بگیری او راه خود را خواهد یافت و در مسیر خود حرکت خواهد کرد.

همانطور که دلار دستوری ۴۲۰۰ تومان کارساز نبود و به دنبال آن فساد های فروش ارز در بازار آزاد و بازار نیمایی و چند نرخی شدن ارز بوجود آمد؛ به تازگی هم قانون دریافت مالیات از بانک مرکزی برای فروش ارز تصویب شده که به مشکلات بانک مرکزی می افزاید.

انگار هنوز برخی از سیاست گذاران ارتباط بین افزایش نقدینگی و تورم را نمی خواهند قبول کنند. قرار است از بانک مرکزی ۹۰۰۰ میلیارد تومان مالیات سود خرید و فروش ارز را بگیرند در حالی که این مبلغ اثر قابل توجهی بر روی تورم می تواند بگذارد. موضوعی که در این شرایط باعث امید و خوش بینی به آینده می شود درک درست آقای همتی رئیس محترم بانک مرکزی از اقتصاد و مقابله ایشان با تفکرات اشتباه در خصوص اقتصاد است.
این راه کار ها هرگز جواب نداده و نمی دهد متاسفانه حتی مخالفان سیاسی دولت در مجلس هم راهکار های مشابه و بعضا نامناسب تری دارند؛ وضعیت کشور روز به روز بدتر و به سمت ونزوئلایی شدن پیش می رود. هرچند که ایران هیچ وقت ونزوئلا نمی شود و این قیاس درست نیست.
وضع قانون دریافت مالیات در چنین وضعیت فشار بر مردم یک امر بی سابقه در طول تاریخ است که توسط سیاست گذران حکومت بوجود آمده و بعید است کمکی به حال مردم کند.
سالیان سال است که کارشناسان اقتصادی برای رفع این مشکل تشکیل بازار ارزی برپایه عرضه و تقاضا را پیشنهاد کرده اند که اشخاص حقیقی و حقوقی در آن به خرید و فروش ارز بپردازند و خوشبختانه با وجود مشکلات بسیار زیاد بالاخره قدم های خوبی در این راه در حال برداشته شدن است و امیدواریم دولت از قیمت گذاری دستوری دست بکشد‌.

گروه تحلیل و تولید محتوا کاریمو آکادمی

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • Farzad.birgani@72gmail.com 29 مه 2019

    اطلاعات عالی بود

    پاسخ

question