نگاه وارن بافت به سهم های حوزه فناوری اطلاعات

نگاه وارن بافت به سهم های حوزه فناوری اطلاعات

وارن بافت همواره نسبت به سهم های این حوزه بدبین بود و اعتقاد داشت با وجود رشدهایی که در آن زمان داشتند ، این رشد پایدار نخواه د بود و بلاخره این سهم ها شاهد سقوط در قیمت سهام خواهند بود.متن زیر بخشی از سخنرانی او در یک همایش با حضور بیل گیتس می باشد.

در سال ۱۹۹۹ وارن بافت در سخنرانی در جمع دوستانه اقتصاددانان بزرگ و ثروتمندان گفت:
بازار سهام در کوتاه مدت قابل اطمینان نیست و ارزش واقعی سهام به دست غیر متخصصان و شایعات است اما در بلند مدت بازار ارزش واقعی هر سهام را مشخص می کند. نرخ بهره و سود سازی هر بازار و هر سهام نشان دهنده ی ارزش واقعی آن است.سرمایه گذاری در بازار سهام برای بدست آوردن پول بیشتر در آینده است و باید اهداف مالی را برنامه ریزی‌کرد.
در آن مهمانی سرمایه گذاران شرکت های فناوری نیز حضور داشتند که در آن زمان با ظهور گسترده اینترنت قیمت سهام هایشان رشد چشم گیری داشت اما وارن بافت هیچ اعتقادی به این شرکت ها نداشت و سرمایه گذاری در این حوزه نکرده بود او درباره این موضوع گفت:
درست است که معمولا نوآوری های جدید افرادی را از فقر نجات داده اما معمولا سرمایه گذاران آنها در نهایت خوشحال نخواهند بود سپس لیست ۲۰۰۰ شرکت خودروسازی را نشان داد که در زمان شیوع و گسترش اتومبیل در جهان شروع به کار کرده بودند و احتمالا خیلی ها با وجود تقاضای مردم از این محصول آرزوی خرید سهام این شرکت هارا داشتند اما تنها ۳ شرکت توانسته بودند به فعالیت خود ادامه بدهند که سهام آنها هم در بازار زیر قیمت و ارزش واقعیشان معامله میشود. در مورد هواپیما نیز چنین شد و در فناوری هم همین است و تغییری نکرده و در سال های آینده سهام شرکت های فناوری به ارزش واقعی خود خواهند رسید.

بیل گیتس که یکی‌از حضار در جمع و از دوستان صمیمی وارن بود در مورد این شیوه های ارزش گذاری و تحلیل گفت: عالی بود، این مهم ترین و بنیادی ترین درس در مورد بازار سهام بود.

برگرفته از کتاب گلوله برفی
نوشته آلیس شرودر

تهیه شده توسط گروه تولید محتوا کاریمو آکادمی

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question