چه بر سر دلار خواهد آمد؟ تاثیر صادرات نفت بر دلار

چه بر سر دلار خواهد آمد؟

صادرات نفت 

درآمدهای ارزی که از صادرات نفت بدست می آید، به دلیل تحریم ها به شدت کاهش یافته است. این تحریم ها اثر مستقیم و غیر قابل انکاری بر کاهش فروش نفت در ایران دارد. کاهش فروش نفت مسئولان کشور را نگران کرده است تا جایی که محوریت بودجه ی سال ۹۸ کاملا مرتبط با این موضوع مطرح شد.

نگرانی مسئولین کشور تنها به تاثیری که کاهش درآمد نفتی بر بازار ارزی دارد ختم نمی شود  بلکه نگرانی دیگری که مطرح است درباره ی درآمدهایی است که از حوزه های غیر نفتی بدست می آیند.


پیشنهاد میدهیم حتما این مطلب را بخوانید: پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۱۹


درامد نفتی و غیر نفتی

صادرات و واردات غیر نفتی

بهتر است بررسی مختصری درباره ی حجم تجارت خارجی ایران داشته باشیم، همانطور که می دانیم تجارت خارجی شامل دو بخش صادرات و واردات می شود، گمرک ایران طی گزارشی اطلاع رسانی کرده است که  در نیمه اول سال جاری ۴۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار حجم تجارت خارجی ایران است.

به طور دقیق تر و جزئی تر می توان گفت  میزان واردات کشور ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار وسهم صادرات  ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار است. میزان صادرات و واردات غیر نفتی در نیمه اول سال ۹۸ نسبت به نیمه اول سال ۹۷  هریک به ترتیب افت بیش از  ۱۰ درصد و ۵ درصد را تجربه کرده اند.

بااین تفاسیر افت صادرات غیر نفتی وضعیت نگران کننده ای است، می توان گفت اثرگذاری تقاضاهایی که برای  واردات وجود دارد نسبت به درآمدهای صادرات غیرنفتی نقش پررنگ تری دارد.

این شرایط زمینه ساز کاهش ارزی ست که ازطریق صادرات به دست می آمد. حال این سوال مطرح است فشار ناشی از این موضوع بر بازار داخلی ارز مانند فشار حاصل از کاهش فروش نفت عمل می کند؟ برگشت دلار های صادراتی وضعیت نگران کننده ایست که وزیر اقتصاد نیز آمار نگران کننده ای از این شرایط را مطرح کرده است به طوری که هفته ی گذشته اعلام کرد  ۴۵درصد از  ارزی که از صادرات بدست امده بود به چرخه اقتصادی برگشته است که این مقدار برابر با ۲۷ میلیارد دلار است.

درامد نفتی و غیر نفتی


پیشنهاد میدهیم حتما این مطلب را بخوانید: شرایط اقتصادی کشور در سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟


با بررسی صحبت های کارشناسان، مسئولین و صحبت های اخیر معاون اول رییس جمهور به مناسبت روز جهانی استاندارد می توان گفت اگر تحریم های موجود نبود، فضا برای درامدهای غیر نفتی کشور باز بود و میزان درامدشان به ۷۰-۸۰ میلیارد دلار میرسید چرا که تعداد تولید کنندگانی که در زمینه ی صادرات فعال هستند از میزان کسانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت در زمینه ی صادرات هستند بیشتر است.

تمام این توضیحات مطرح شده زمینه ساز تفکریست که بررسی کنیم با این تفاسیر بر سر دلار چه خواهد آمد؟ گرانی دلار در گرو این دو موضوع مطرح شده خواهد بود یا خیر؟ باید منتظر بود و دید که آیا ریس بانک مرکزی همچنان می تواند با مدیریت مثال زدنی اش باعث کنترل قیمت ارز شود یا خیر؟

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • jamshid1342 20 فوریه 2020

    درود بر شما چه تولیداتی داریم ترکیه بازار لباس منطقه و گردشگری را به خود جذب کرده فقط محصولات نفتی این هم خدادادی فقط چند چیز است که مبشود صادر کرد ۱- دروغ گویی ۲- اختلاس که همان دزدی است ۳-خاک کشور این هم از طرف کله گنده ها

    پاسخ
  • ربابه 19 اکتبر 2019

    باعرض سلام وخسته نباشی به نظرمن اگرقیمت دلاردرایران پایین بیاید تولیدت داخلی بالارفته ومی توانیم محصولات وتولیدات غیرنفتی راافزایش دهیم وصادرات بیشترمی شود وبی کاری وتورم داخلی هم کمترمی شود به امیدتولیدبیشترووابستگی به واردات کمتر

    پاسخ

question