نداشتن سیستم معاملاتی عاملی برای ضرر در بورس / درس اول

چگونه جلوی ضرر کردن در بورس را بگیریم؟/ درس اول

ضرر کردن در بورس و اشتباهاتی که در معاملات اتفاق می افتد خود بخشی از فرآیند یادگیری است. هرکسی ممکن است اشتباه کند. اشتباه قسمتی از معامله گری است. ولی باید توجه کنید گاهی اولین اشتباه آخرین اشتباه است. معامله گران زیادی را میشناسیم که با اولین سود خانه و ماشین خود را می فروشند و پولش را وارد بورس میکند.

اینجا اگر اشتباه کنید دیگر راه برگشتی ندارید و اولین اشتباهتان٬ آخرینش خواهد بود. باید توجه کنید که اشتباهتان انقدر بزرگ نباشد که بخواهد تمام آینده معامله گریتان را تحت تاثیر قرار دهد.

معامله گران جدید نسبت به قدیمی ها معمولا سهام بیشتری خرید و فروش می کنند و دوره زمانی کوتاه تری سهم هایشان را نگه میدارند. این خرید و فروش پیاپی و دوره ی کوتاه نگهداری سهام می تواند برای معامله گر زیان بار باشد.

افراد مبتدی علاقه زیادی به نوسان گیری دارند.مخصوصا روز های اول معامله گری. فکر میکنند به راحتی می توانند با این کار درآمد های بالایی داشته باشند. ولی سخت در اشتباه هستند و این کار می تواند به ضررشان تمام شود. نوسان گیر ها اصولا یک حسرت همیشگی دارند. حسرت اینکه  از سهم جا ماندند و سود های بزرگ را به خاطر سود کوچک از دست داده اند.


اگر در ارتباط با نوسان گیری اطلاعاتی ندارید می توانید این مطلب را بخوانید: نوسان گیری چیست؟


البته باید بگوییم که حتی معامله گران حرفه ای هم ممکن است مرتکب چنین خطاهایی شوند. پس افراد مبتدی باید بیشتر احتیاط کنند چراکه قدرت و توان آن ها برای فرار و عقب نشینی بسیار کمتر از معامله گران حرفه ای است.

نداشتن سیستم معاملاتی( استراتژی معاملاتی)

معامله گران حرفه ای از استراتژی معاملاتی دقیق و مفید استفاده می کنند. آن ها محدوده ورود و خروج خود را می دانند و همچنین از مقدار سرمایه ی مورد نیاز و از حداکثر ضرر احتمالی آگاهند. حرفه ای ها وقتی میخواند سهم بخرند نمیگویند ۱۰ میلیون دارم تقسیم بر چهار میکنم و از هر سهم ۲.۵۰۰.۰۰ هزار تومان میخرم.

آنها میگویند این سهم ریسک بالایی دارد بر اساس استراتژی ام از این سهم کمتر میخرم و سهم کم ریسک را بیشتر میخرم. یا ممکن است بر اساس ریسک پذیری سهمی که ریسک بالاتر و سود بالاتری دارد را انتخاب کنند.معامله گر حرفه ای میداند که چرا سهمی را زیاد و دیگری را کمتر می خرد.


خواندن این مطلب شما را درک بهت این موضوع کمک میکند: استراتژی معاملاتی چیست؟


اما بعید به نظر می رسد که افراد مبتدی قبل از شروعِ معامله گری برنامه ای برای تدوین سیستم معاملاتی داشته باشند. غیر حرفه ای ها حتی بعد از چند سال معامله گری باز هم برای رسیدن به یک سیستم معاملاتی هیچ تلاشی نمیکنند.

حتی اگر آن ها استراتژی هم داشته باشند، احتمالا بیشتر از افراد مجرب راغبند که آن را کنار بگذارند به خصوص وقتی که احساس کنند کار طبق برنامه شان پیش نمی رود. مبتدی ها خیلی راحت سیستم معاملاتی شان را کنار میگذارند. مثلا از ترس اینکه قیمت سهمشان پایین بیاید، به محض کسب سود های کم آن را بفروشند در حالی که طبق سیستم معاملاتی شان هنوز و هدفی که برای فروش در نظر گرفته اند هنوز زمان فروش نرسیده است. با آموزش دیدن احتمال ضرر کردن در بورس را برای خودتان به شدت کاهش دهید.

استراتژی


اگر از طریق موتور های جستجو این مطلب را یافته اید برای درک بهتر موضوع از اینجا شروع کنید: چگونه جلوی ضرر کردن در بورس را بگیریم


داشتن سیستم معاملاتی یک موضوع است و پایبندی به آن یک موضوع دیگر است.باید همواره سعی کنید روی سیستم معاملاتی تان پایبند باشید. یکی از مهمترین دلایل ضرر کردن در بورس نداشتن استراتژی است.

حتی اگر با توصیه دیگران هم سهم می خرید استراتژی داشته باشید.مثلا بگویید اگر در سهم هایی که میخرم مقاومت را شکست ببیشتر میخرم و اگر از مقاومت قیمت برگشت سهمم را میفروشم.اگر سطح حمایتی ضعیف بود و قیمت سهم پایین تر آمد آن را میفروشم.

مدتها بدون برنامه و دلیل پای یک سهم نمانید. اینکار یکی از دلایل ضرر کردن در بورس است.

همین امروز یک کاغذ و خودکار بردارید و استراتژی خود را یاداشت کنید. مثلا بگویید اگر اندیکاتور MACD از این تراز گذشت و قیمت این سطح مقاومت را با حجم بالا شکست سهم را میخرم. استراتژی معاملاتی تان را با آزمون خطا بهتر کنید و در نهایت به یک استراتژی معاملاتی خوب و پایدار برسید که می تواند در سود سازی سبدتان بسیار اثر گذار باشد.

3/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری چرا در بورس ضرر میکنیم؟ به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question