آشنایی با صورت های مالی در بورس

آشنایی با صورت های مالی در بورس

در مطلب قبلی گفتیم که در تحلیل بنیادی اطلاعات نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و در همین خصوص منابع اطلاعاتی ما باید مورد اعتماد و در دسترس باشند. همچنین گفتیم که یکی از منابع مهم برای دسترسی به اطلاعات درون شرکتی صورت های مالی شرکت می باشد. در همین راستا سازمان بورس تمامی شرکت های فعال در بازار بورس را موظف به انتشار گزارش ها و صورت های مالی خود مطابق با استاندارد های سازمان بورس در سامانه جامع ناشران یا کدال کرده است. با وجود سامانه کدال تمامی گزارش ها و صورت های مالی با بیشترین سرعت و تحت نظارت خود سازمان بورس به دست تمامی سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام و سهام داران شرکت می رسد.

یکی از قوانین بازار بورس بر این مضمون است که اطلاعات باید بطور مساوی و در زمان مشخص در اختیار تمامی افراد قرار بگیرند تا از سو استفاده از رانت اطلاعاتی جلو گیری شود.


برای مطالعه کامل درباره سامانه جامع مشتریان یا کدال به این مطلب مراجعه کنید: کدال چیست؟!


آشنایی مقدماتی با حسابداری

قبل از اینکه به صورت های مالی بپردازیم ابتدا آشنایی مقدماتی با حسابداری خواهیم داشت زیرا صورت های مالی زیر مجموعه مباحث حسابداری می باشند و توسط حسابداران و بر اساس فرمول های حسابداری تهیه می شوند.

در کتاب های درسی رشته حسابداری، حسابداری بصورت زیر تعریف شده است:

حسابداری دانشی است که با بکارگیری آن، اطلاعات مربوط به معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی بر یک موسسه ، جمع آوری ،تجزیه و تحلیل ، اندازه گیری ، ثبت ، طبقه بندی ، تجمیع ، تلخیص و گزارش می شود.

حسابداری یک فرمول کلی و اساسی دارد که می گوید دارایی های یک شرکت از سرمایه سهام داران و بدهی های آنها تشکیل شده است. بسیاری از مباحث مهم در حسابداری مانند ترازنامه بر پایه همین فرمول طراحی شده اند.

صورت های مالی در بورس

دوره های مالی:

در کل هدف یک موسسه انتفاعی رسیدن به سود می باشد. برای حساب رخداد های مالی و اینکه آیا شرکت سود کرده یا ضرر باید در اخر فعالیت شرکت به صورت حساب ها رسیدگی کرد اما سهام داران یک شرکت نمی توانند تا انتهای عمر یک شرکت صبر کنند تا متوجه شوند که آیا تا به حال سود کرده اند یا ضرر همچنین سرمایه گذاران جدیدی که می خواهند در آن شرکت سرمایه گذاری کنند نیاز به اطلاعات و نتایج فعالیت شرکت دارند ، بنابراین برای رسیدگی به صورت حساب ها و وضعیت شرکت دوره های زمانی را مشخص می کنند و سود و زیان شرکت و تمام رخداد های مالی در آن بازه را به صورت های مختلف گزارش می کنند. به این دوره های زمانی در حسابداری دوره مالی گفته می شود.

دوره های مالی برای شرکت ها می توانند بصورت دلخواه باشند مثلا ۲ هفته یکبار یا ۲ ماه یکبار، معمولا دوره های مالی بصورت یک ماه ، ۳ ماه ، ۶ ماه و سالیانه می باشند. در شرکت های فعال در بورس گزارش های مالی هر ماه ، ۳ ماه ، ۶ ماه و یک سال ارائه می شوند که به دوره های ماهیانه اطلاعات میان دوره ای گفته می شود و دوره یک ساله هم دوره مالی اصلی شرکت ها می باشد.

در ایران معمولا دوره مالی شرکت ها یک ساله می باشد و تاریخ این دوره نیز معمولا مطابلق با سال شمسی یا پایان فصل ها است. البته شرکت ها بطور دلخواه می توانند تاریخ سال مالی خود را انتخاب کنند که این بستگی به شرایط فعالیت هر شرکت دارد.

نکته: در حسابداری فرض بر این است که یک شرکت هیچگاه منحل نمی شود و به فعالیت خود ادامه می دهد.

صورت های مالی در بورس

صورت های مالی گزارش های استانداردی از وضعیت مالی شرکت از ابتدای تامین منابع مالی تا انتهای ایجاد سود یا زیان می باشند. همه ی شرکت های بورسی موظف به ارائه گزارش کامل و دقیق تمام رخدادهای مالی خود با استاندارد های حسابداری و سازمان بورس در زمان تعیین شده می باشند.

از صورت های مالی برای بررسی وضعیت مالی یک شرکت به منظور بررسی سود آوری آنها و تصمیم گیری برای انتخاب سهام استفاده می کنیم در واقع هدف از صورت های مالی بازنمایی اطلاعات خلاصه شده و طبقه‌بندی‌شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری می باشد. به عبارت دیگر می توان گفت صورت های مالی نشان دهنده ی اطلاعات مالی و ساختار دارایی ها بدهی ها و سرمایه می باشند.

صورت های مالی اساسی که در سامانه کدال از طرف شرکت ها منتشر می شوند عبارتند از:

  1. ترازنامه (صورت وضعیت مالی)
  2. صورت سود و زیان
  3. صورت سود و زیان جامع
  4. صورت جریان وجوه نقد

معمولا در کنار این صورت های مالی ، شرکت ها یادداشت های همراهی نیز در کنار این صورت های مالی منتشر می کنند که در آنها به توضیح و تفسیر برخی از جزییات در صورت ها می پردازند.

مبحث آموزش و تجزیه تحلیل این صورت های مالی گسترده می باشد و در مطالبی جدا گانه به آموزش کلیات و نحوه تجزیه و تحلیل آنها می پردازیم.

استفاده کنندگان صورت های مالی

بطور کلی استفاده کنندگان صورت های مالی به دو گروه درونی و بیرونی شرکت تقسیم می شوند. استفاده کنندگان درونی برای مثال مدیران هستند که محدودیتی برای گزارش های مالی برای آنها وجود ندارد و هرگونه که مدنظرشان باشد این گزارش ها را از حسابداران خود دریافت می کنند. اما استفاده کنندگان بیرونی شرکت مانند سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل طبق استاندارد های حسابداری و سازمان بورس گزارش های مالی را دریافت می کنند و طبق آنها برای سرمایه گذاری های خود تصمیمی می گیرند.

نکته:

اگر به قسمت اطلاعیه های سایت کدال و صورت های مالی مراجعه کرده باشید احتمالا با اصطلاحات حسابرسی شده و حسابرسی نشده برخورد کرده اید.

منظور از صورت های مالی حسابرسی نشده این است که این گزارش ها توسط حسابداران خود شرکت تهیه و گزارش شده اند و منظور از گزارش های حسابرسی شده گزارش هایی است که توسط یک موسسه حسابرسی به عنوان ناظر که خارج از شرکت فعالیت می کند نیز بررسی و تایید شده است. شرکت های بورسی موظفند که گزارش های میان دوره ای ۶ ماه و پایان سال مالی خود را حتما بصورت حسابرسی شده ارائه دهند.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز از دست ندهید : الگو های هارمونیک چیست؟!

 

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

آموزش بورس

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question