حد سود در بورس چیست؟

حد سود در بورس چیست؟

همان طور که از نام حد سود (نقطه خروج) پیداست می توان حدس زد که چیست و قرار است چه کاری انجام دهد!

حد سود به محدوده ای از قیمت گفته می شود که معامله گر بر اساس تحلیلی که بر روی سهم انجام می دهد٬ آن محدوده را برای ذخیره ی سود و خروج از سهم مناسب پیش بینی می کند.

چرا تعیین حد سود مهم است؟

در تحلیل تکنیکال تعیین حد سود به اندازه ی حد ضرر مهم است. گاهی معامله گر به قدری درگیر تعیین نقطه ورود می شود که یادش می رود کی باید از سهم خارج شود. در تعیین حد سود معامله گر بر اساس ابزاری که دارد نقطه ای که می خواهد از سهم خارج شود را تعیین می کند.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم٬ زمانی که جو کلی بازار و سهم خوب است می توانیم حد سود را ارتقا دهیم. برای مثال زمانی که قیمت ۳۵۰ تومان را برای خروج تعیین کردیم ولی شرایط بازار مناسب است می توانیم این حد سود را بالاتر ببریم و به ۳۸۰ تومان ارتقا دهیم. در اصل به این عمل تعیین حد سود شناور گفته می شود.

گاهی معامله گر برای تعیین نقطه ورود تلاش زیادی می کند و یادش می رود که باید برای نقطه خروج هم برنامه ریزی کند.

تعیین حد سود

تعیین حد سود

برای مثال یک معامله گر بر اساس استراتژی معاملاتی اش می گوید که سهم را در کف کانال صعودی می خرم و در سقف کانال می فروشم. خریدش تعیین نقطه ورود و فروشش تعیین نقطه خروج محسوب می شود. حالا اگر شرایط بازار و سهم خوب بود معامله گر هدف دومی را برای سهمش در نظر می گیرد و می گوید تا هدف دوم صبر می کنم و بعد از رسیدن به این نقطه سهم را می فروشم.

معامله گر در نهایت همان طور که برای خرید سهم برنامه ریزی می کند و نقطه ورود را تعیین می کند برای خروج از سهم هم باید برنامه داشته باشد. معامله گر با تعیین محدوده حد سود عملا نقطه خروج از سهم را تعیین می کند. نکته مهم دیگر در این ارتباط غلبه کردن به حس طمع است. وارن بافت می گوید ترس و طمع دو دشمن بزرگ معامله گر می باشد که برای موفقیت در بورس باید به توان این دو حس را به خوبی شناخت و بر آن غلبه کرد.

مثال برای تعیین حد سود

در تصویر زیر که مربوط به سهم وپست می باشد فرض را بر این می گیریم که استراتژی معامله گر خرید در کف کانال و فروش در سقف باشد. در این تصویر نقطه ۱ می تواند نقطه ورود باشد و محدوده ۲ همان حد سود و محدوده ی فروش باشد.(این مثال صرفا برای درک بهتر تعیین حد سود می باشد.)

تعیین حد سود

تعیین حد سود

پس به عنوان یک معامله گر باید برای فروش سهم تان حتما برنامه داشته باشید. نمی توانید یک سهم را بخرید و بگویید “حالا هروقت حس کردم زمان مناسبی بود میفروشمش”.

استفاده از نقطه ورود و خروج بسیار مهم است. نمی توان یک سهم را بدون برنامه و فقط به دلیل اینکه کانالی یا شخصی گفته در هر قیمتی بخریم و بفروشیم. باید این نکته را به خاطر بسپارید که برای خرید و فروش همواره باید برنامه داشته باشید.

چگونه حد سود را تعیین کنیم؟

تعیین حد سود بستگی به استراتژی معاملاتی معامله گر دارد و نمی توان یک نسخه همگانی برای آن پیچید. اینکه خریدهایتان را بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می دهید و یا بنیادی تعیین نقطه خروج می تواند برای معامله گران متفاوت باشد. (درسی از دوره تحلیل تکنیکال : تحلیل تکینکال یا بنیادی کدام بهتر است؟ )

آن چیزی که در استراتژی معاملاتی تان اهمیت دارد پیچیدگی نقطه خروج تان نیست بلکه تعیین نقطه خروج (حد سود) و پایبند بودن به آن است.


اگر به وسیله موتور های جستجو وارد این صفحه شده اید لطفا برای درک درست مطلب از استراتژی معاملاتی چیست؟  شروع کنید.


همانطور که در تصویر بالا می بینید (این تصویر مربوط به سهم وپست می باشد) اگر در نقطه ۲ سهم خود را نمی فروختید و برنامه ای برای خروج از سهم نداشتید باید شاهد افت قیمت سهمتان به نقطه خریدتان می بودید. این اتفاق باعث ناراحتی و حسرت شما در ارتباط با معاملاتتان خواهد شد.

یکی از عوامل اثر گذار که باعث ضرر کردن در بورس می شود نداشتن استراتژی معاملاتی می باشد. برای درک درست و دلیل این که چرا نداشتن استراتژی برای ما می تواند ضرر آفرین باشد این مطلب را بخوانید: نداشتن سیستم معاملاتی عاملی برای ضرر در بورس.

2.5/5 (2 نظر)

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • اصغر محبی 4 فوریه 2019

    با سلام متن و مطالب عالی و بی نظیر بود. پر انرژی و موفق باشید

    پاسخ

question