نلسون پلتز کیست؟

نلسون پلتز کیست؟

در این قسمت از سلسله مطالب افراد موفق در بورس برایتان از نلسون پلتز صحبت میکنیم.فردی که به خاطر مدیریتش در صندوق های سرمایه گذاری بسیار معروف است.

نلسون پلتز یکی از موفق ترین سرمایه گذاران فعال در امور مالی به حساب می آید. او به همراه  L.P، Peter May و Edward Garden صندوق Train Fund Management را تاسیس کردند. وی در سال ۱۹۴۲ در شهر Brooklyn، کشور نیویورک متولد شده. او به مدرسه ی کسب و کار در دانشگاه Wharton پنسیلوانیا رفت اما در سال ۱۹۶۳ ترک تحصیل کرد. سپس وی تصمیم گرفت تا برای پدرش کار کند بنابراین با حمل مواد غذایی منجمد هفته ای صد دلار درآمد داشت. او کار خود را ادامه داد و توانست پولی بالغ بر ۲.۵ میلیون دلار را برای راه اندازی کسب و کار جدید خود سرمایه گذاری کند. او در کارش موفق شد و توانست با صد و چهل میلیون دلار درآمد در طی پانزده سال رکوردی به یاد ماندنی برای خودش ثبت کند.

نلسون پلتز از خرید فروش هایی که در بورس انجام داد توانست سود چند میلیون دلاری ببرد. او در دهه ۱۹۸۰ با معاملات خوبش توانست پولی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار را دربیاورد. او درآمد های خود را برای راه اندازی شرکت بسته بندی هزینه کرد و توانست یکی از قدرتمند ترین و موفق ترین شرکت های بسته بندی آمریکا را راه اندازی کند.او در ادامه نیز بخش زیادی از پول خود را برای خرید و فروش سهام سرمایه گذاری میکرد.

نلسون پلتز

نلسون پلتز

شکست و جبران

در سال ۱۹۸۹ پلتز سهمِ یک شرکت توسعه ی املاک بریتانیایی به نام Mountleigh Group PLC را به قیمت صد و پنجاه میلیون دلار خریداری کرد. طرح او برای تبدیل این شرکت به یک شرکت حمل و نقل اروپایی به دلیل مصادف شدن با رکود در بازار املاک در سال ۱۹۹۱ در انگلیس به نتیجه نرسید. شرکت او به دلیل ورشکستی نه صد میلیون دلار بدهکار شد. پلتز تمام سرمایه اش را از دست داد.

در سال ۱۹۹۳ پلتز شرکت های Triarc، Inc که موسسه مشاوره مالی بودند را با ارزش تقریبی هفتصد میلیون دلار خریداری کرد. در سال ۱۹۹۷ او موفق به کسب سیصد میلیون دلار از شرکت Snapple از Quaker Oats شد و شرکت را به طور موفقیت آمیز به بازار عرضه کرد و سه سال بعد شرکت نوشابه را با بیش از ۱ میلیارد دلار به شرکت Schweppes Cadbury فروخت. 

مدیریت و فعال سازیِ صندوق Trian

در سال ۲۰۰۵ او در تاسیس صندق مدیریت Trian سهیم بود که یک شرکت سرمایه گذاری است. صندوق مدیریت Trian از سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ده میلیارد دلار دارایی دارد. پلتز به دنبال این بود که بتواند مدیر عامل شرکت procter and gambel شود. با توجه به اینکه بیش از ۲۵ درصد از داریی صندوق سرمایه گذاری  Train در شرکت procter and gambel  سرمایه گذاری شده بود آنها می خواستند که پلتز در این شرکت مدیر عامل شود تا بتوانند برنامه های خود را بهتر پیاده کنند.

P&G اولین کار بزرگی نبود که پلتز انجام داد و در آن موفق شد. در سال ۲۰۱۳ او برای پذیرفته شدن در هیئت مدیره شرکت غذا و نوشیدنی Pepsico رقابت کرد که می خواست با تفکیک واحد نوشیدنی عملکرد بهتری در بخش مواد غذائی داشته باشد.

بعد از نزدیک دو سال درگیری شرکت تحت مدیریت پلتز توانست در Pepsico نفوذ کند و عضو هیئت مدیره شوند. اگرچه نتوانستند طرح تفکیک را اجرا کنند، اما پلتز یک طرح برنامه ریزی شده اجرا کرد که در مدت سه سال قیمت سهام آن را به شدت افزایش داد. در سال ۲۰۱۶ وقتی که پلتز نزدیک به ۲ میلیارد از سهام Pepsico را خریداری کرده بود، با بازدهی ۵۰ درصدی از سهم خارج شد.


پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز بخوانید: نکته های ارزشمند جسی لیورمور افسانه ای برای کسب سود از بورس


میراث نلسون پلتز

در سال ۲۰۱۷ مارچ مجله ی Forbes نام نلسون پلتز را به عنوان یکی از بیست و پنج نفری که بیشترین درآمد را از طریق مدیریت صندوق در سال ۲۰۱۶ داشتند معرفی کرد. صندوق Trian Partners Masters که توسط صندوق Trian مدیریت می شد در سال ۲۰۱۶ بر اساس مجله Forbes یازده درصد بازدهی خالص داشت.پلتز با Claudia Heffner ازدواج کرد و صاحب ده فرزند شدند. او و همسرش در سال ۲۰۰۳ موسسه ی Nelson & Claudia Peltz Family را تاسیس کردند.

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

بزرگان بورس

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری افراد موفق در بورس به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question