آیا ممکن است در شرکت های بورسی اختلاس یا دزدی رخ دهد؟

آیا ممکن است در شرکت های بورسی اختلاس یا دزدی رخ دهد؟

دزدی و اختلاس در بورس

می توان گفت احتمال دزدی و اختلاس در شرکت های بورسی بسیار کم است. چون سازمان بورس سخت گیری بسیار زیادی در ارتباط با صورت های مالی ، شفافیت تمامی اطلاعات با اهمیت و هرگونه رخداد مرتبط با سهامداران دارد. یکی از مهمترین اصول اولیه برای پذیرفته شدن یک شرکت در بورس شفاف بودن صورت های مالی شرکت است.

البته این حساسیت ها و نظارت ها بصورت نسبی و محدود در بازار می باشد و نسبت به جایگاه سهم متفاوت است. مثلا شرکت بورس و فرابورس هر کدام فیلتر های متفاوتی برای پذیرش شرکت ها دارند برای مثال میزان سرمایه ثبتی شرکت و تعداد سهام آن و همچنین شفافیت های آنها مورد توجه است.

این حساسیت ها حتی در خود بازار های بورس و فرابورس نیز متفاوت است. برای مثال شرایط شرکت هایی که در بازار اول و دوم بورس در تابلو های اصلی و فرعی قرار میگیرند با هم متفاوت می باشد.

در مورد حساسیت نسبت به افشای اطلاعات و شفافیت شرکت ها بازار اصلی بورس بهترین و ضعیت و بازار پایه فرابورس بدترین وضعیت را دارد.


برای مطالعه درباره انواع بورس در ایران و بازار های آن به این مطلب مراجعه کنید: انواع بورس 


این به معنی این نیست که در شرکت های پذیرفته شده در بورس تخلفی صورت نمی گیرد اما تخلف در این شرکت ها بسیار سخت است. اگر مشخص شود که در شرکتی تخلفی صورت گرفته است به خاطر بد نامی که برای شرکت ایجاد می شود و همچنین جریمه های سازمان بورس قیمت سهم خیلی افت می کند. یکی از این جریمه ها اخراج شرکت به رده پایین تر است مثلا اگر در بازار بورس بوده به فرابورس می رود چون شرایط و قوانین بورس را رعایت نکرده است همچنین افراد متخلف نیز بازداشت و طبق قانون مجازات می شوند. در نتیجه هیئت مدیره هیچ شرکتی اجازه نمی دهد این مشکل برایش ایجاد شود.

دزدی و اختلاس در بورس

و اما نتیجه گیری انتهایی از این مطلب :

هر شرکتی که در سازمان بورس ایران پذیرفته می شود در درجه اول حتما باید سهامی عام باشد. سپس قسمتی از این شرکت به عنوان عرضه اولیه برای خرید عموم عرضه می شود. هرکس به اندازه پولی که دارد و می خواهد در این شرکت سرمایه گذاری کند تعدادی از سهم این شرکت را خریداری می کند و سهام دار آن شرکت می شود. از زمانی که سهم را خریداری می کند در سود٬ زیان و دارایی های شرکت و انتخاب هیئت مدیره به اندازه سهام خریداری شده دخیل خواهد بود. شرکت های بورسی به خاطر سخت گیری های سازمان نمی توانند در ارائه اطلاعات مالی به سهام داران و سازمان بورس دروغ بگویند و یا کاری خلاف قانون انجام دهند.


پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز از دست ندهید: پول هوشمند چیست؟!

5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • احسان 27 مه 2022

    بله امکان داره. بستگی داره بورس تو کدوم کشور باشه. در کشور ما که هر جرم و جنایتی قابل رخ دادن هست حالا دستگاههای نظارتی هر قدر کنترل کنن فایده ای نداره. کرم از خود درخته

    پاسخ
  • Sender 12 آگوست 2020

    چه ربطی داره؟ کارگزاری مفید که شرکت بورسی نیست. این‌جا بحث سر شرکت های بورسی ه عزیز من

    پاسخ
  • م 17 جولای 2020

    اتفاقا برای خود من پیش اومد . کارگزاری مفید ثبت نام کردم بعد از تاییدیه سجام و … بعد از یک ماه که پیگیر کد بورسی شدم گفتن شما اصلا ثبت نام نکردی . پرس و جو کردم روزانه ۱۰۰ ها هزار نفر اینطوری میشن و نفری ۱۰ هزار تومن هم که پرداخت کرده باشن میشه اختلاس میلیاردی

    پاسخ
  • فرشید نوروزی 1 جولای 2020

    خواستم بدونم کدام شرکتها وسرمایه های ارزی جزء بورس هستند وچگونه باید خریداری کرد؟

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 2 جولای 2020

      سلام باید دوره های آموزشی رو بگذرونین…… اما بطور کلی برای کسب اطلاعات میتونین از منابع اصلی سایت کدال و مدیریت و فناوری بورس تهران استفاده کنید

      پاسخ

question