اعتماد به نفس کاذب عامل ضرر در بورس

اعتماد به نفس کاذب/ دست کم گرفتن توانایی های فردی

معامله گری شغل پیچیپده٬ دشوار و البته شیرین می باشد. شغلی با درآمد بالا و همچنین نیازمند تخصص ٬ تجربه و مهارت بالا. در مطالب قبلی این درس برایتان از دلایل مختلف ضرر کردن در بورس گفتیم. در این درس نیز می خواهیم یکی دیگر از این دلایل را برایتان بازگو کنیم.

اعتماد به نفس کاذب در بورس

می توان گفتی اعتماد به نفس کاذب در بورس یکی از مهم ترین دلایل شکست در این حرفه است. اعتماد به نفس کاذب را در معامله گران تکنیکالی بیشتر می توان مشاهده کرد. اما چرا؟ مباحث ابتدایی تحلیل تکنیکال ساده می باشد ٬همچنین نمودار ها و اندیکاتور هایی که کاربر در صفحه لپتاپ خود مشاهده می کند بسیار پیچیده و جذاب به نظر می رسد. کارآموز بعد از اینکه با مفاهیمی مانند حمایت ٬مقاومت ٬خط روند و … آشنا می شود خیلی زود لپتاپ را باز می کند این خط ها را رسم می کند و از نظر خودش تحلیلی همه جانبه انجام می دهد ( هرچه نمودار ها را پیچیده تر کند به نظرش بهتر تحلیل کرده است).

فردا هم بی صبرانه منتظر باز شدن بازار است تا سهم را بخرد. از قضا می خرد و سهم نیز قیمتش بالا می رود و این کار آموز سود می برد. دیگر خدا را بندگی نمی کند و حس تحلیلگر ارشد بازار سرمایه بودن به وی دست می دهد. پدر و دوست و آشنا را تحت فشار میگذارد که پولتان را بدهید برایتان سرمایه گذاری کنم. وقتی هم که با مقاومت آنها رو به رو می شود حس می کند که هیچ کس او را درک نمی کند.

در حالی که این اعتماد به نفس کاذب است که او را به این حال و روز انداخته و مدت طولانی زمان نمی برد که ضرری بزرگ را برایش به ارمغان می آورد.

پول ها را می گیرد٬ سهم می خرد و چند ماه بعد با ضرری بزرگ و پول هایی که نابود کرده٬ دست از پا دراز تر برمیگردد تا از بی کفایتی مسئولین٬ تحلیل پذیر نبودن بورس ایران٬ دیوانه بودن ترامپ و … صحبت کند.

در حالی که همه این حرف ها صرفا بهانه است و این فرد با اعتماد به نفس کاذبش پول ها را نابود کرده. سعی کنید خودتان را خوب بشناسید تا بتوانید جلوی هیجاناتی که باعث شکست تان در معامله گری می شود را بگیرید.

اهمیت اعتماد به نفس در معامله گری

اهمیت اعتماد به نفس در معامله گری

دست کم گرفتن توانایی های فردی

یک سری افراد هم هستند که از اینور بوم میفتند. فردی را میبینیم که مدت ها در حال آموزش دیدن می باشد و دوره ها را نیز با جدیت گذرانده است ولی هنوز اعتماد به نفس لازم برای معامله گری را ندارند.

این افراد توانایی های خودشان را دست کم میگیرند. این افراد بر خلاف افرادی که اعتماد یه نفس کاذب دارند از نداشتن اعتماد به نفس رنج می برند.

اگر از این دسته هستید دست از نگرانی و ترس بردارید. با مبالغ پایین مثلا پانصد هزار تومان شروع کنید و با گذر زمان و بیشتر شدن تجربه تان سرمایه تان در بورس را بیشتر کنید.

در آخر به این نکته توجه کنید که یادگیری اصول مالی رفتاری اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچقدر هم که تکنیکالیست و یا بنیادی کار خوبی باشید ولی چیزی از اصول مالی رفتاری در تحلیلگری ندانید نمی توانید در بورس موفق شوید.

0/5 (0 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری چرا در بورس ضرر میکنیم؟ به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question