پول هوشمند چیست؟!

پول هوشمند

پول هوشمند یکی از اصطلاحاتی است که امروزه برای سرمایه گذاران خرد بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا جریان نقدینگی پول هوشمند در بازار های سرمایه نقش بسیاری در بازدهی آنها دارد.

با شناخت رفتار پول هوشمند می توانیم پول خود را نیز با پول هوشمند هماهنگ کنیم و از سودآوری آن استفاده کنیم.

پول هوشمند چیست؟!

پول هوشمند (یا smart money) به سرمایه ای گفته می شود که در دست افراد حرفه ای و آگاه می باشد و توسط آنها به گردش در می آید و مدیریت می شود. منظور از این افراد حرفه ای متخصصین مالی و افراد با تجربه موفق در امر سرمایه گذاری هستند.

برای مثال سبد گردان های صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری جز افراد خبره محسوب می شوند چون سواد و آگاهی لازم در زمینه های مالی را دارند و می دانند که کجا و در چه زمانی و در چه محدوده قیمتی سرمایه گذاری کنند.

افراد با تجربه و آگاه زیادی دیگری نیز در بازار های سرمایه فعالیت می کنند برای مثال کسانی که ۳۰ سال در بازار سهام یا طلا کار کرده باشند یا افرادی که دسترسی آنها به اطلاعات بیشتر از عموم مردم است نیز در دسته سلطه گران پول هوشمند قرار می گیرند.

برای مثال وارن بافت اسطوره سرمایه گذاری و ثروتمند ترین بورس باز دنیا نمونه روشنی از یک متخصص مالی خبره است که دارای حجم زیادی پول هوشمند می باشد.سرمایه در اختیرا وارن بافت پول هوشمند محسوب می شود زیرا توسط وارن در بهترین گزینه های سرمایه گذاری ، سرمایه گذاری می شود.

پول هوشمند به این دلیل هوشمند نام گرفته است که با هوشیاری و دلیل محکم جریان پیدا می کند و توسط افراد آگاه و هوشیار کنترل می شود برای همین کمتر خطا می کند و در اکثر مواقع به درستی سرمایه گذاری می شود.

شاخص پول هوشمند SMI می باشد.


خواندن این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: اندیکاتور mfi و تخیص پول هوشمند


پول نادان:

در مقابل پول هوشمند پول نادان وجود دارد که توسط افراد نا آگاه و بدون سواد مالی و کم تجربه سرمایه گذاری می شود. جریان پول نادان معمولا به موفقیت ختم نمی شود مگر به اتفاق و شانس ، ما همچنین باید پول نادان و رفتار آن را هم بشناسیم تا توسط آن فریب نخوریم و متمحل ضرر نشویم.

نکته :

  • فرض کنید پول هوشمندی که بار ها و بار ها توسط افراد حرفه ای افزایش پیدا کرده و پول نادان توسط افراد کم تجربه از دست رفته و کاهش یافته. قاعدتا پول هوشمند در حجم بیشتر و گسترده تری وارد بازار می شود که یکی از نشانه های شناسایی پول هوشمند می باشد.
  • پول نادان نیز همانند پول هوشمند دارای چرخه و جریان است که. در ادامه توضیح خواهیم داد.
  • افراد دارای پول هوشمند برندگان و افراد دارای پول نادان بازنده یک  بازی مالی می شوند. در واقع خود این پول هوشمند است که بازی مالی را شروع و مدیریت می کند و افراد نا آگاهدر این بازی فریب می خورند و پول خود را از دست می دهند.

ویدیئو پول هوشمند چیست؟

 تفاوت پول هوشمند و نادان

  1. پول هوشمند در اختیار افراد خبره و آگاه می باشد اما با پول نادان در اختیار افراد با سواد مالی کم است
  2. پول هوشمند در حجم گسترده تری جریان پیدا می کند
  3. پول هوشمند می داند در کجا و چه زمانی وارد شود اما پول نادان نمی داند باید چکار کند و سر در گم است و در نهایت در زمان اشتباهی در بازار اشتباهی وارد می شود برای همین از بین میرود.
  4. صاحبان پول هوشمند برندگان و صاحبان پول نادان بازندگان هستند این خود افراد هستند که پول خود را بصورت هوشمند و یا نادان مدیریت می کنند.

چرخه و جریان پول هوشمند

پول هوشمند

۴ مرحله چرخه پول هوشمند در بازار سرمایه:

  1. خرید و جمع آوری
  2. افزایش قیمت
  3. توزیع و فروش
  4. کاهش قیمت

نکته : فرض ما بر این است که بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار بورس است و پول هوشمند به سمت بازار بورس می رود و در آن فعالیت می کند در نتیجه چرخه پول هوشمند را در بورس بررسی می کنیم.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: بهترین گزینه سرمایه گذاری چیست؟!


۱٫خرید و جمع آوری

فرض کنید یک صندوق سرمایه گذاری یا شرکت حقوقی فعال در بازار سرمایه سهامی را به عنوان گزینه مناسبی برای خرید در قیمت پایین شناسایی کرده.

در این مرحله شرکت تصمیم به خرید می گیرد و تا جایی که می تواند سهام با حجم بالا و در قیمت پایین خرید می کند. برای اینکه حجم تقاضای شرکت زیاد است و حجم گسترده ای از پول وارد سهام می شود شرکت مرحله خرید را به یکباره انجام نمی دهد و در مدت زمان چند هفته و یا چند ماه بصورت مستمر خرید می کند. مثلا ۴۵ روز روزانه ۵۰۰ هزار برگه سهام خرید می کند تا قیمت در همان محدوده مناسب بماند و مورد توجه دیگران قرار نگیرد. در روز های اخر مرحله خرید شرکت برای افزایش قیمت که مرحله بعد است تقاضای خود را افزایش می دهد تا قیمت افزایش پیدا کند و توجه دیگران جلب شود.

۲٫افزایش قیمت

وقتی قیمت تا حدودی افزایش پیدا می کند توجه عموم بازار به آن سهام جلب می شود و به سمت آن می روند تا از سود آن بهره ببرند در این مرحله شاهد افزایش شایعات مثبت درباره آن سهام هستیم. شایعات افزایش سرمایه و طرح های توسعه و که هدف های قیمتی بالایی به آن می دهند.

حالا نوبت پول نادان است که وارد سهام شود و بطور ناشیانه در مدت زمان کوتاهی با افزایش تقاضا قیمت آن سهام را بسیار بالا ببرد.

۳٫ توزیع و فروش

با افزایش قیمت سهام . پول هوشمند که در قیمت پایین وارد سهام شده سود بسیاری می کند و وقتی پول نادان همچنان در حال خرید سهام در قیمت بالا است شروع به فروش سهام خود می کند اما چون افزایش عرضه در این مرحله باعث کاهش قیمت می شود شرکت فروش خود را طی مدت چند هفته و یا چند ماه انجام می دهد تا با کاهش شدید قیمت مواجه نشود و بتواند سهام خود را در قیمت مناسب بفروشد.

در آخر این مرحله شرکت برای اینکه بتواند قیمت را کاهش دهد و دوباره در قیمت مناسب خرید کند حجم عرضه ها را افزایش می دهد.

۴٫ کاهش قیمت

با کاهش جزئی قیمت پول نادان که بدون دلیل محکمی در قیمت بالا وارد سهام شده بود دچار استرس و نگرانی کاهش بیشتر قیمت می شود و سهام خود را برای فروش می گذارد.

افزایش حجم عرضه باعث می شود در مدت کوتاهی قیمت سهام شدیدا کاهش یابد و پول نادان که در قیمت بالا خریده بود در قیمت پایین تر میفروشد و ضرر می کند.

در پایان این مرحله قیمت دوباره برای خرید مناسب می شود و پول هوشمند اقدام به شروع چرخه ای نو می کند. این چرخه بار ها و بار ها طی می شود و پول نادان فریب پول هوشمند را می خورد در آخر پول هوشمند سود می کند و برنده می شود پول نادان نیز ضرر می کند و بازنده است.

در تصویر زیر که نمودار نماد دی می باشد یک چرخه پول هوشمند را مشاهده می کنید که هر مرحله را در نمودار مشخص کرده ایم

پول هوشمند

راه شناسایی پول هوشمند

در زمان ورود پول هوشمند به بازار حجم معاملات نیز بصورت اجتناب ناپذیری افزایش می یابد. پس اولین و مهم ترین نشانه برای شناسایی ورود پول هوشمند به بازار افزایش حجم معاملات است.

در کنار بررسی روزانه حجم معاملات برای راحتی کار و افزایش سرعت می توانید از فیلتر حجم در سایت TSETMC.COM نیز استفاده کنید.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: آموزش فیلتر نویسی در بورس


یکی دیگر از راه های فهمیدن افزایش نقدینگی در بازار و به طبع آن پول نادان و هوشمند استفاده از اندیکاتور MFI می باشد. برای مطالعه و آموزش کامل در باره این اندیکاتور روی آن کلیک کنید. البته این اندیکاتور تنها ورود و خروج پول از بازار را نشان می دهد و تشخیص هوشمندی یا نادانی این نقدینگی بر عهده خود تحلیل گر با استفاده از ابزار های دیگر است.

در تابلو سفارشات تعداد خریداران ( یا در مرحله فروش ، فروشندگان) کم است ولی حجم سفارشی آنها زیاد می باشد.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه بفرمایید : فیبوناچی در بورس

 

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • محمود ولی‌پور 12 آگوست 2020

    مگه از این بهترم میشد توضیح داد؟
    واقعا کارتون درسته

    پاسخ
  • محمد علی سرویان 9 ژوئن 2020

    هر چیزی ذکاتی دارد و ذکات علم نشر آن است. سی سال است با بورس کار میکنم و با آموزشگاههای زیادی همراه بوده ام ۸۰درصد مفید نیستند و الباقی هم ۸۰درصد آنها همه فوت و فنها آموزش نمی دهند.از مطالب نادری بود که بسیار مفید و شفاف و موثر و کارا بود رعایت و درک مطلب را برای تمام دوستان و عزیزان خواهانم . ومن ال…التوفیق با احترام فراوان م ع سرویان

    پاسخ
  • سلیمان یعقوبی 25 آوریل 2020

    عالی درین متنی بود که خواندم.چگونه پول هوشمند راشناسایی کنیم وباان خروج ودخول بزنیم.

    پاسخ
  • محسن 29 مارس 2020

    مطالب بسیار مفید و آموزنده ای بود
    سپاسگذارم
    بسیاری از ابهامات رفع شد و خیلی موارد جدید و نو یاد گرفتم

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 29 مارس 2020

      ممنون از محبت شما

      پاسخ
  • ahmz 25 فوریه 2020

    بسیار متشکرم بابت این مطلب مفید

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 25 فوریه 2020

      ممنون از لطف و محبت شما

      پاسخ

question