ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال و فرآیند ظهور این ارز ها

در سوابق تاریخی که ما از معاملات تجاری اطلاع داریم جوامع بشری در ابتدا از روش کالا با کالا برای رفع نیاز هایشان استفاده می کردند. اما این روش معایب اساسی خودش را داشت و نیاز به بهبود آن در بشر احساس می شد.

طبیعتا یک خوشه گندم با یک گوسفند و زمین قابل قیاس نیست و برای معامله باید به دنبال کسی می بودند که دقیقا کالای مورد نیاز آنها را داشته باشد و کالای فروشی آنها را بخواهد که بسیار مشکل آفرین بود.

با گذشت زمان و پیشرفت جوامع قرار بر این شد که کالاهایی با ارزش به عنوان کالای واسطه ای و واحد در نظر گرفته شوند مانند نمک؛ اما این کالا ها هم به مرور به مشکل خوردند و طلا جای آنها را گرفت و سپس سکه ها پدید آمدند که انتقال پول در معاملات را بسیار آسان کردند.

با گذر زمان طلاها به بانک ها سپرده شدند و اوراق بهادار و سکه و اسکناس های امروزی به عنوان سند مالکیت طلا در بانک ها در تجارت ها و معاملات روز مره جای افتادند و مقدار اسکناس که در دست ما است نشان دهنده یک مقداری طلا در سپرده بانک ها می باشد که متعلق به صاحب اسکناس است.

امروزه دیگر دریافت طلا برای انجام معاملات روزمره کاربردی ندارد و همگی ما از اسکناس ها و کارت های اعتباری استفاده می کنیم. کارت های اعتباری نسبت به گذشته بسیار فراگیر تر شده اند و تمام تراکنش ها بصورت الکترونیکی انجام می شود و تنها اعداد و ارقام نشان دهنده ی اعتبارات هستند که جا به جا می شوند.

ارز های دیجیتالی

ارز های دیجیتالی

ارز دیجیتال و عصری جدید

واژه «ارز دیجیتال» عبارت «cryptocurrency» است. این کلمه از دو عبارت crypto‌ به معنای رمز  و currency به معنای ارز تشکیل شده است.

ارز دیجیتال در واقع یک شکل الکترونیکی از پول است که به صورت رمزنگاری شده در اینترنت از یک نفر به فردی دیگر متصل می‌شود. رمزارزها غیرقابل هک هستند.

ارز های دیجیتالی به وجود آمدند که دیگر اسکناسی بابت آنها چاپ نمی شود و تنها اعداد در سیستم ها و واحد های پولی هستند که بر پایه ی اینترنت تعریف و رمز گذاری می شود.

ارز دیجیتال متمرکز

ارز های دیجیتالی به ۲ صورت متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند که ارز های دیجیتالی متمرکز از طرف موسسات یا دولت ها منتشر می شوند که محدود هستند و صادرکننده انها ضامن مالی انها است.

می توان از مشهور ترین ارز های دیجیتال متمرکز به وب مانی و پرفکت مانی اشاره کرد که هر واحد آنها دقیقا یک دلار است و بسیاری از افراد سالیان سال است بطور رسمی و قانونی از این ارز ها استفاده می کنند.
در واقع شما می توانید با پرداخت این ارز ها به موسسات صادر کننده آنها دلار دریافت کنید؛ برای ارز های دیجیتالی متمرکز نیاز به ثبت نام است و موسسات محدودی در این راستا وجود دارند.

بیت کوین معروف ترین ارز دیجیتال غیر متمرکز

بیت کوین معروف ترین ارز دیجیتال غیر متمرکز

ارز دیجیتال غیر متمرکز

برای ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز می توان بیت کوین،اتریوم و … را نام برد که این ارز ها بر پایه سیستم بلاک چین هستند.

بصورت ساده می توان گفت در سیستم بلاک چین اطلاعات در یک جایگاه متمرکز نیستند و در بین تمامی اعضا پخش شده و همه می توانند آنها را مشاهده کنند و تراکنش های مالی برای هر شخص خارج از معامله قابل مشاهده است، همچنین تراکنش ها قابل برگشت نیستند و هویت افراد نیز کاملا نامشخص است، تغییر اطلاعات در بلاک چین کار آسانی نیست.
ارز های دیجیتالی اولین بار در سال ۱۹۹۶ با پشتوانه طلا معرفی شدند اما عدم کنترل و دسترسی به اطلاعات شخصی در آنها باعث شد پلیس آمریکا ارز های موجود را برای جلوگیری از پولشویی،انتقال پول های قاچاق و غیرقانونی و … نابود کند.
ارز دیجیتال غیرمتمرکز هیچ گونه پشتوانه طلایی و فیزیکی از طرف بانک ها و دولت ها ندارند مگر آنکه از طرف آنها ایجاد یا حمایت شوند که نیاز به اعتبار مالی بالایی برای اینکار است؛ یعنی در حال حاضر شما نمیتوانید بروید به بانک مرکزی و آنها را مجبور کنید تا بابت بیت کوین شما به شما ریال یا طلا پرداخت کنند.
تنها پشتوانه ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز مشهور مردم هستند و اگر روزی این ارز ها در نزد مردم بی اعتبار شوند هیچ مزیتی برای کسی ندارند و تنها یکسری عدد و رقم بی خاصیت می شوند.

بلاکچین

بلاکچین

انتقال های مالی توسط ارز های دیجیتالی دیگر تحت نظارت بانک ها نیست و مستقیما بین دو طرف انجام می شود و کارمزد این تراکنش ها تقریبا صفر است. صفر بودن هزینه تراکنش ها در ارز های دیجیتالی مزیت بسیار بزرگی برای شرکت های با گردش مالی بالا می باشد تا هزینه های خود را کاهش دهند.

به دلیل عدم شناسایی هویت معامله گران دولت ها برای کنترل این فضا و انتقال پول های غیرقانونی و فرار های مالیاتی سعی بر سرکوب کردن ارز های دیجیتالی غیر متمرکز که کنترلی بر آنها نیست را دارند. هم اکنون بسیاری از دولت ها در حال ارائه ارزهای دیجیتالی دولتی هستند. در کشور ما هم اخباری در ارتباط با ارائه ارز دیجیتالی به گوش می رسد. شنیده ها حاکی از این است که پست بانک متولی ارائه ارز دیجیتالی در ایران است.

بازار ها و سایت ها و موسسات معتبر زیادی مانند آمازون ٬ اپل ٬ مایکروسافت و … هستند که حمایت خود را از ارز های دیجیتالی اعلام کردند و در معاملات خود از آن استفاده می کنند.

5/5 (1 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری ارز دیجیتال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question