سوئیفت چیست؟/بخش دوم

SWIFT چیست٬چگونه کار میکند و چرا مهم است؟/بخش دوم

دنیا قبل از سیستم SWIFT؟

قبل از سوئیفت ، تلکس تنها وسیله برای تایید پیام برای انتقال وجوه بین المللی بود.تلکس با سرعت کم، نگرانی های امنیتی و فرمت پیام های رایگان امن و قابل اعتماد نبود.به عبارت دیگر، تلکس یک سیستم یکپارچه از کدهایی مانند SWIFT برای نام بانک ها و معاملات را نداشت.فرستندگان تلکس مجبور بودند هر معامله را در جملاتی توضیح دهند که ممکن بود توسط گیرنده به اشتباه تفسیر شود و فاجعه آفرین باشد.

مثل اینکه شما بخواهید پول را برای شخصی بفرستید و آنها به خاطر اشتباه در برداشت از پیام ارسال شده توسط بانک مبدا پول را برای موسسه ای با همان نام بریزند.به همین دلیل سیستم تلکس به خاطر خطاهای انسانی امنیت چندانی نداشت.

برای دور زدن این مشکلات، سیستم SWIFT در سال ۱۹۷۴ شکل گرفت.هفت بانک بزرگ بین المللی یک جامعه همکاری برای ایجاد یک شبکه جهانی که پیام های مالی را به صورت ایمن و به موقع انتقال دهد، تشکیل شد.

چرا SWIFT سیستم غالب در دنیاست؟

سه سال بعد از معرفی این سیستم٬تعداد اعضای SWIFT به ۲۳۰ بانک از ۵ کشور دنیا رسید.اگر چه خدمات پیام دیگری مانند Fedwire، Ripple و CHIPS وجود دارد، SWIFT همچنان به حفظ موقعیت غالب خود در بازار ادامه می دهد.موفقیت سوئیفت به این دلیل است که به طور پیوسته کد های جدید را برای انتقال معاملات مالی مختلف اضافه می کند.

در حالیکه SWIFT در درجه اول برای دستورالعمل های پرداخت آغاز شده است، در حال حاضر پیام هایی را برای اعمال مختلفی از جمله معاملات امنیتی و معاملات خزانه ای ارسال می کند.تقریبا ۵۰ درصد از ترافیک SWIFT همچنان برای پیام های مبتنی بر پرداخت است اما ۴۳ درصد اکنون مربوط به معاملات امنیتی هستند و ترافیک باقیمانده به جریان معاملات خزانه داری.

چه کسانی از SWIFT استفاده می کنند؟

به خاطر ویژگی هایی که سیستم سوئیفت دارد دامنه استفا از آن افزایش یافت تا خدمات این سیستم پیام رسانی به موارد زیر تقسیم بندی شود:

     • بانک ها
• موسسات کارگزاری و خانه های بازرگانی
• نمایندگی های اوراق بهادار
• شرکت های مدیریت دارایی
• موسسات تهاتر
• موسسات سپرده گذاری
• شرکت کنندگان و ارائه دهندگان خدمات خزانه داری
• مبادلات ارز خارجی و پولی

خدمات ارائه شده توسط SWIFT

داشبورد سوئیفت

داشبورد سوئیفت

. برنامه های کاربردی:

اتصالات SWIFT امکان دسترسی به انواع برنامه های کاربردی را فراهم می کند که شامل فرمان به موقع برای معاملات فارکس و خزانه٬ایجاد زیر ساخت و دستورالعمل  برا پردازش امور بین بانکی و ایجاد زیر ساختی شفاف و امن برای تسویه امور مالی بین بانک ها٬بازار فارکس و مشتقات آنها را فراهم میاورد.

. افزایش بینش تجاری:

SWIFT اخیرا داشبوردی ارائه میدهد که بر طبق آن گزارش هایی را نمایش میدهد که مشتریان را قادر می سازد تا دیدگاه پویا و واقعی در نظارت بر پیام ها، فعالیت ها، جریان های تجاری و گزارش را بدست آورند.

با توجه به اینکه بانک ها و موساست زیادی در حال استفاده از سیستم SWIFT هستند یک پایگاه داده بسیار عظیمی در سرور های این مرکز شکل گرفته است. SWIFT این داده ها را برای استفاده کاربرانش به صورت داشبوردی که شامل نمودارها و ابزار قابل فیلتر است در اختیار کاربران قرار میدهد تا آنها با استفاده از آن بتوانند به اطلاعات نقل انتقال پول ها و معاملات درسترسی پیدا کنند.

. خدمات بررسی

SWIFT با ارائه خدماتی در زمینه حصول اطمینان از جرایم مالی، گزارشات و خدماتی نظیر( Know Your Customer: KYC)مشتری خودت را بشناس ، تحریم ها و مبارزه با پولشویی (AML) را ارائه می دهد.

سوئیفت چگونه پول درمی آورد؟

SWIFT یک انجمن تعاونی متعلق به اعضای آن است.اعضا به طبقات مبتنی بر مالکیت سهم تقسیم می شوند.تمام اعضای هزینه ی یک بار پیوستن را به اضافه هزینه های سالانه ی پشتیبانی که طبقات اعضا متفاوت است را پرداخت می کنند.

SWIFT همچنین برای هر پیام بر اساس نوع و طول پیام عوارض می گیرد.این عوارض همچنین بسته به حجم استفاده بانک از پیام ها متفاوت است٬برای بانک هایی که حجم های مختلف پیام را تولید می کنند، سطوح مختلف هزینه وجود دارد.

علاوه بر این، SWIFT از خدمت جدیدی که بالا به آن اشاره شد (ارئه داشبورد به بانک های استفاده کننده از سوئیفت) نیز کسب درآمد میکند.

و اما کلام آخر:

با توجه به سرعت٬دقت و امنیت بالای شبکه سوئیفت و همچنین خدماتی از قبیل ارائه داشبورد اطلاعات ارزشمند و نیز استفاده بیشتر بانک ها و کشور های مختلف از این سیستم شواهد نشان می دهد که سوئفت در آینده قدرتمند تر خواهد شد.می توان گفت سوئیفت همچنان پیام رسان غالب دنیا باقی خواهد ماند و پیام رسان دیگری که قابلیت و قدرت سویفت را داشته باشد در حال حاضر موجود نیست.

 

5/5 (1 نظر)
برچسب ها:

دانش اقتصادی

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question