بهره مرکب چیست؟! همه چیز درباره بهره مرکب

بهره مرکب

بهره مرکب یا compaund interest یکی از انواع سود در سرمایه  گذاری است که در آن سود های حاصل در طول سرمایه گذاری به اصل سرمایه اضافه می شود و به این سود ها نیز در دوره های آتی سود تعلق می گیرد. در واقع سرمایه گذار از سود سرمایه اش نیز سود می برد در حالی که در بهره ساده سود تنها به اصل سرمایه تعلق می گیرد پس در بهره مرکب سود به اصل سرمایه و سود های دوره های قبل تعلق می گیرد.

به عبارت دیگر می توان گفت در سرمایه گذاری با بهره مرکب درآمد حاصل از سرمایه گذاری نیز سرمایه گذاری می شود.نام دیگر بهره مرکب “سود سود” و یا “بهره سود” نیز می باشد که به سود سازی از سود های حاصل اشاره دارد.

این نوع بهره بازدهی بسیار بیشتری نسبت به بهره ساده در طولانی مدت دارد و استفاده از آن یکی از راه های ثروتمند شدن است.

فرمول بهره مرکب

فرمول بهره مرکب

در این فرمول

p: اصل سرمایه

n: تعداد دوره که سرمایه گذاری می شود

i: درصد بهره هر دوره تقسیم بر ۱۰۰

برای درک بهتر مفهوم و فرمول بهره مرکب مثالی می زنیم. فرض کنید قصد سرمایه گذاری ۱۰ میلیون تومان پول با بهره مرکب ۵۰% سالیانه دارید حال حساب کنیم سود  حاصل پس از ۱۲ سال چقدر می شود.

خب در این مثال p  برابر ۱۰ ، n برابر ۱۲ و i برابر ۰٫۵ می باشد. پس داریم:

سود بهره مرکب

در این سرمایه گذاری سود حاصل پس از ۱۲ سال ۱ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان می شود.در حالی که اگر بهره از نوع ساده بود سود سرمایه گذاری تنها ۶۰ میلیون تومان می شد.در این مثال به وضوح اختلاف فاحش مقدار سود سرمایه گذاری را بخاطر نوع بهره مشاهده می کنیم.

تاثیر زمان در بهره مرکب

بهره مرکب

بهره مرکب

همانطور که در فرمول محاسبه بهره مشخص است n  که مرتبط به تعداد دوره زمانی است در توان محاسبه می شود و این به معنی تصاعدی شدن سود در بازه های بلند مدت می شود پس دوره تناوب زمانی و تعداد آن در محاسبه سود مرکب بسیار مهم و موثر است.

مثلا سود سرمایه گذاری با سود مرکب ۱۰%  شش ماهه٬ بیشتر از سود سرمایه گذاری با سود مرکب ۲۰% سالیانه است. زیرا در ۶ ماه دوم مثال اول سود حاصل از دوره قبل نیز سرمایه گذاری می شود.

یک مثال ساده برای درک بهتر بهره مرکب گلوله برفی است. زمانی که یک گلوله برفی را از بالای کوه به سمت پایین حرکت میکند هرچه پایین تر می آید بیشتر جمع می شود و بزرگتر می شود.بهره مرکب هم اینگونه عمل می کند و با گذر زمان سود بیشتری نصیب سرمایه گذار می شود.

نکات بهره مرکب

یکی از بازار های قانونی و شرعی سرمایه گذاری برای کسب این نوع بهره بازار های بورسی می باشند. البته کسب سود های متداوم در دوره های پی در پی در بورس ملزم به علم و دانش و آگاهی از بازار سرمایه و نحوه سرمایه گذاری در آن است همچنین اگر کسی مایل به فعالیت مستقیم در بازار بورس نباشد می تواند با کمک صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه حضور پیدا کند.


پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقاله بورس چیست؟! با بازار های بورس آشنا شوید.

 

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری هوش مالی به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question