بیت کوین چیست؟ چگونه بیت کوین بدست بیاوریم؟

بیت کوین چیست؟!

بیت کوین اولین،مشهور ترین و معتبرترین ارز دیجیتالی غیرمتمرکز است که به طور رسمی از سال ۲۰۰۹ فعالیتش را آغاز کرده. این ارز به تعداد محدود ۲۱ میلیون واحد در کد های ریاضی رمزگذاری شده تولید شده که تابحال بیش از ۱۷ میلیون آن استخراج شده و تنها ۴ میلیون دیگر باقی مانده است.
روش استخراج بیت کوین به این صورت است که کامپیوتر ها در ازای حل مسائل ریاضی بیت کوین دریافت می کنند. سرعت استخراج بین کوین هر ۴ سال نصف می شود و استخراج تمام بیت کوین ها تا سال ۲۱۴۰ طول خواهد کشید.

مخترع بیت کوین

نام مخترع بیت کوین ساتوشی ناکاموتو عنوان شده اما هیچکس او را نمی شناسد و نمی داند که آیا او یک شخص است یا یک گروه حرفه ای از برنامه نویسان یا حتی دولتی در پشت پرده حتی برخی می گویند که رئیس یک باند تبه کاری که خود را مخفی کرده سازنده بیت کوین است.
مهندسی استرالیایی ادعا کرده بود که او ساتوشی ناکاموتو است و مدارک اولیه ای را برای این ادعا ارائه کرده بود که از اعتبار بالایی برخوردار نبودند او هدف از این ادعا را حفظ امنیت خود و اطرافیانش عنوان کرده بود اما با رد شدن مدارک اولیه او از پافشاری بر این ماجرا دست کشید و گفت که نمی تواند ادعایش را ثابت کند و از همگی عذرخواهی کرد و چند روز بعد برای همیشه ناپدید شد؛ بعد ها مدارکی محکم تر از او پیدا شد که گفته می شود میتوانسته ادعایش را ثابت کند اما با ناپدید شدنش همچنان هویت سازنده بیت کوین نامشخص است.

ویژگی های نرم افزاری بیت کوین

بیت کوین بر سیستم بلاک چین کار می کند و هیچ سرور مرکزی ندارد بلکه بر روی هزاران سیستم رایانه در سرتاسر جهان فعالیت می کند. برای انجام هر تراکنش از این رایانه ها رای گیری می شود تا به تایید تمام سیستم ها برسد و در تراکنش ها کلاهبرداری صورت نگیرد و کسی نتواند با یک کد چند بار خرید و فروش کند. برای تایید هر تراکنش نظر اکثریت سیستم ها ملاک قرار داده می شود و این کار حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد.تمام تراکنش ها در تمام سیستم ها ثبت و قابل مشاهده است که شفافیت بیت کوین را نشان می دهد و امنیت آن را بالا می برد در واقع نظارت سیستم ها بر معاملات باعث عدم توانایی جعل کد های بیت کوین استفاده چند باره از آنها می شود اما مشخصات فردی معامله کنندگان نامشخص است و به همین علت بسیاری از مجرمانه پولشویی و قاچاقچی برای انتقال عظیم و بدون دردسر پول های غیرقانونی خود به بیت کوین روی آوردند اما امروز صرافی های معتبر در معاملات ارزهای دیجیتالی برای رفع این مسائل و مشکلات مشخصات فردی افراد را نیز ثبت می کنند تا در صورت تخلف قابلیت پیگیری داشته باشند.

آیا بیت کوین قانونی است؟!

میتوان گفت دولت ها تا بحال رویکرد مشخصی را نسبت به بیت کوین اتخاذ نکرده اند. هیچ دولتی بیت کوین را به رسمیت نشناخته و هیچ دولتی هم آنرا غیرقانونی اعلام نکرده؛البته موارد استثنایی وجود دارد مثلا ژاپن بیت کوین را به رسمیت شناخته و چین در اولین رویکرد آنرا ممنوع و بعدا به عنوان کالا شناخته است.
دولت ها بدلیل عدم کنترل روی بیت کوین و رواج آن بین مردم و تجارت ها سعی دارند که ارز های دیجیتالی دولتی بسازند و مردم را به سمت آنها متمایل کنند تا همچنان قدرت اقتصادی به دست آنها باشد؛ در حال حاضر میتوان گفت رویکرد جهانی نسبت به بیت کوین غیرقانونی نبودن آن است.

بیت کوین از لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری

بیت کوین به عنوان یک پول الکترونیکی شناخته می شود اما هیچگونه پشتوانه ای از فلز های تجاری مانند طلا و نقره ندارد، اعتبار بیت کوین به خود آن و پذیرش و تراکنشش در بین شرکت های تجاری و مردم بستگی دارد که در حال حاضر به دلیل مزایای زیاد در حال افزایش است اما در صورتی که روزی بیت کوین اعتبارش را نزد شرکت ها و مردم از دست بدهد دیگر هیچ ارزشی نخواهد داشت.
بیت کوین به دلیل محدود بودن و عدم تولید دوباره و جعل شدن هیچگاه دچار تورم و بی ارزشی آن بدلیل تولید دوباره نمی شود؛ در حالی که پول های رایج در جوامع با چاپ بدون پشتوانه توسط دولت ها بی ارزش شده و باعث تورم و کاهش اعتبار آن ارز می شود که این ویژگی بسیار مهم و مثبت است و قیمت بیت کوین در عرضه و تقاضای آزاد تعیین می شود و هیچ موسسه ای با قدرت سیاسی نمی تواند اشتباهات خود را بپوشاند و با قیمت بیت کوین بازی کند.
قیمت بیت کوین از زمان پیدایش رشدها و سقوط های چشم گیری داشته؛ در سال ۲۰۱۱ تمایل تبه کاران به بیت کوین و خرید های گسترده آنان باعث افزایش قیمت بیت کوین شد؛ در سال ۲۰۱۷ هم با تمرکز رسانه ها و اخبار تجاری روی بیت کوین باعث افزایش حبابی قیمت آن شد به صورتی که بیت کوین که در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۰ سنت قیمت داشت به نزدیکی ۲۰ هزار دلار برسد یعنی ۲۰۰ هزار برابر، در واقع اگر کسی سال ۲۰۱۰ یک میلیون تومان بیت کوین می خرید در سال ۲۰۱۷ قیمت دارایی بیت کوین او ۲۰۰ میلیارد تومان می شد(صرف نظر از افزایش قیمت دلار)؛ اما چون اکثر این افزایش قیمت به دلیل خرید های هیجانی و بدون آگاهی های اقتصادی بوده قیمت آن کاهش شدیدی داشت و حال حاضر که ابتدای سال ۲۰۱۹ هستیم قیمت آن به حدود ۳۶۶۰ دلار(۴۳میلیون تومان) به ازای هر بیت کوین رسیده است.
هم اکنون شرکت ها و سایت های معتبر تجاری زیادی حمایت خود از بیت کوین را اعلام کرده اند بسیاری کشور های پیشرفته و بزرگ اقتصادی دنیا هم آن را معتبر می دانند و گردش بالایی در برخی کشور ها دارد اما عدم وجود پشتیبان فیزیکی و نوسانات شدید آن و عدم رسمیت شناختن بیت کوین توسط بقیه کشور ها باعث ریسک بالای سرمایه گذاری روی آن شده و سرمایه گذاران بزرگی همچون وارن بافت سرمایه گذاری روی بیت کوین را مناسب تلقی نکرده اند.

مزایای تراکنش بیت کوینی و راه های ذخیره آن

بیت کوین و تراکنش های آن تحت نظارت هیچ بانکی نیستند و بطور مستقیم بین ۲ طرف معامله انتقال پیدا می کنند که این موضوع مزایای زیادی نسبت به راه های بانکی دارد مثل:
عدم وجود سقف واریز و برداشت
کارمزد بسیار بسیار کم که تنها برای شبکه بیت کوین است که امنیت تراکنش را بالا برده و بر آن نظارت می کند.
عدم توانایی در مسدود کردن حساب ها و دخالت دولت و بانک ها در حساب شخصی، در واقع هیچکس به غیر از خود صاحب حساب نمی تواند حساب بیت کوین خود را مدیریت کند
و…..

البته تراکنش های بیت کوینی قابلیت برگشت مانند معاملات رایج فعلی را ندارند چون هروانتقال بیت کوینی با کدی مخصوص بر روی بلاک چین یعنی سیستم های عضو آن ثبت می شود و قابلیت تغییر ندارد.
بیت کوین را به ۲ صورت می توان ذخیره کرد؛ راه اول در کیف پول های نرم افزاری است که انواع بسیار مختلفی دارند و به آن ذخیره گرم هم گفته می شود که امنیت آن بخاطر دزدی از کیف پول مجازی پایین است چون با بدست آوردن رمز کیف پول شما می توانند حساب شما را خالی کنند.
در روش دوم لینک اطلاعات و کد های رمزنگاری شده را بر روی هارد داخلی ٬خارجی،فلش مموری و … ذخیره کرد که به آن ذخیره سرد گفته می شود. ذخیره سرد از امنیت بالاتری نسبت به کیف پول برخوردار است زیرا برای دسترسی و استفاده از آن باید به سخت افزار دسترسی داشت.

از معایب این روش مشکلاتی همچون گم شدن و خرابی سخت افزار می باشد. گفته می شود تا به حال میلیارد ها دلار بیت کوین به این نحو نابود شدند،توصیه می شود در ذخیره سرد از یک نسخه کپی برای حفظ اطلاعات استفاده شود تا در صورت گم شدن سخت افزار ارز های دیجیتالی نابود نشوند.

مزرعه بیت کوین

مزرعه بیت کوین

چگونه می توانم بیت کوین بدست بیاورم؟!

اولین قدم برای داشتن بیت کوین داشتن یک کیف پول مجازی است ،بهتر است برای این کیف پول از سایت ها و صرافی های معتبر استفاده کنید زیرا کیف پول ها و صرافی مثل بیت کوین نیستند و قابلیت هک شدن دارند و معمولا فاقد بیمه ای می باشند که بخواهد خسارت شمارا پر داخت نماید.تا بحال صرافی های بزرگی مورد سرقت قرار گرفته اند اما سیستم بیت کوین تابحال مورد هک واقع نشده چون اصلا بصرفه نیست و تقریبا غیرممکن است.( بیت کوین قابل هک شدن نیست ولی سیستم صرافی هایی که قرار است به شما کیف پول برای ذخیره ارز دیجیتال بدهند قابل هک شدن است پس در انتخاب صرافی دقت نمایید.)
اولین راه برای بدست آوردن بیت کوین استخراج آن است که نیازمند سیستم های قدرتمند رایانه ای است.استخراج بیت کوین نیاز به پرادزش های سنگینی دارد در نتیجه پردازنده مرکزی و کارت گرافیک قدرتمند نیاز است. با توجه به اینکه این پردازش ها سنگین می باشند و نیازمند تعداد زیادی پردازنده و کارت گرافیک می باشد.به همین خاطر مصرف بالای برق را به شدت بالا می برند در نتیجه به صرفه نیست که کاربر بخواهد با برق خانگی کار استخراج را انجام دهد.

اما با خرید چندین سخت افزار قدرتمند و نرم افزار مربوطه می توان بیت کوین استخراج کرد که به آن استخراج مزرعه ای گفته می شود همچنین می توان از سرور های بزرگ سخت افزار بصورت مجازی اجاره کرد که به آن استخراج ابری می گویند.
دومین راه دریافت بیت کوین به ازای ارائه خدمات یا فروش کالا می باشد. سومین راه خرید بیت کوین است که باید از صرافی های معتبر انجام شود و سایت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و کارمزدی به غیر از سیستم بیت کوین برای تبدیل بیت کوین و ارز های رایج دریافت می کنند.

5/5 (1 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری ارز دیجیتال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر
  • وحید 20 فوریه 2020

    چیزی که سازندش معلوم نیست کیا پشتشن چه اهدافی داره خوب نیست واردش شد خصوصا که همه مراجع ردش کردند بخاطر منابع مالی نامشروع و نامعلوم

    پاسخ

question