سایت کدال چیست و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی سامانه کدال

سایت کدال چیست؟

برای توضیح کامل اینکه سامانه کدال چیست باید به سال ۱۳۸۴ باز گردیم که با تصویب قانون جدید بازار بورس اوراق بهادار در مجلس زمینه برای ورود اینترنت و خدمات اینترنتی در بورس فراهم شد؛ در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ بود که سامانه معاملات آنلاین توسط تمامی کارگزاری‌ها راه اندازی شد و سازمان بورس هم در اقدامی پایگاهی را تعریف کرد که در آن تمامی شرکت‌ها ملزم شدند تا کل گزارش‌ها خود را در آن منتشر نمایند. کلمه کدال مخفف لغات انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنای سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران است که این سامانه در ایران سایتی است به عنوان سایت کدال و به نشانی https://www.codal.ir که تحت نظارت سازمان بورس و طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران شروع به فعالیت رسمی کرده است.

هدف از ایجاد سامانه کدال چیست؟

همان‌طور که همه ی ما می‌دانیم، بازار بورس یکی از بازار‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری است؛ اما فعالیت در این بازار نیازمند داشتن اطلاعات و همچنین تحلیل‌هایی در سطح خرد و کلان، نسبت به شرکت‌های ثبت‌ شده در بورس اوراق بهادار است.

سامانه کدال با هدف حمایت از حقوق سرمایه گذاران با جمع آوری، ساماندهی، حفظ، نگهداری و انتشار گزارشات مالی مربوط به وضعیت شرکت ها آن هم بصورت رایگان ایجاد شده است تا تمامی سرمایه گذاران بازار سرمایه بطور یکسان و برابر به اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه گذاری در شرکت ها بدون نیاز به ثبت نام در سایت کدال دسترسی داشته باشند.

۶ هدف اصلی طراحی و به‌کارگیری سامانه کدال: 

  1.  ایجاد بستر مناسب برای دسترسی سریع سرمایه گذاران به اطلاعیه های شرکت های پذیرفته شده در بورس
  2. ایجاد بستری مناسب برای انتشار سریع اطلاعات شرکت
  3. فراهم کردن امکان نظارت مناسب و قوی بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات شرکت
  4. تسریع در ارائه اطلاعات و افشای آن توسط سامانه
  5. رعایت اصول جهانی در گزارش گیری و گزارش دهی توسط سامانه به سهام داران
  6. افزایش شفافیت اطلاعات به دلیل کاهش دوره زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات

ویدئو معرفی سایت کدال:

منظور از ناشران در سایت کدال چیست؟

تمامی شرکت های ثبت شده در سازمان بورس، شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و شرکت های زیرمجموعه آنها ملزم به ارائه گزارشات به سامانه جامع اطلاعات ناشران هستند حتی اگر شرکت های زیرمجموعه خود در سازمان بورس ثبت نشده باشند.
بنابراین کلیه شرکت‌هایی که نماد آن‌ها در هر یک از بازارهای بورس تهران و فرابورس ایران وجود دارند، به عنوان یک شخصیت حقوقی هستند که به آنها ناشر گفته می‌شود.

پس سامانه کدال در واقع یک سایت برای انتشار اطلاعات مربوط به شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که این اطلاعات شامل موارد زیر می شود:
• صورت‌های مالی حسابرسی شده و حسابرسی نشده میان دوره‌ای تلفیقی و سالانه شرکت‌های بورسی و فرابورسی
• گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی و فرابورسی
• آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه، مجمع عمومی فوق‌العاده و کلیه مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی
• اعلام تغییرات مربوط به ترکیب اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها
• آگهی افزایش سرمایه شرکت‌ها
• تصمیم‌گیری در خصوص تصمیم تقسیم سود سالانه شرکت‌ها
• افشای اطلاعات با اهمیت
• زمان‌بندی تقسیم سود نقدی سهام

منظور از ناشران در سایت کدال

کاربرد تحلیل گزارش های کدال برای سهامداران و سرمایه گذاران چیست؟

فهمیدیم که برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازمان در ارتباط با یک شرکت برای تحلیل و بررسی و نهایتا خرید سهم آن شرکت ناگزیر به استفاده از سایت کدال هستیم. همچنین اطلاعیه های تقسیم سود سهام، دعوت نامه ها، دستور کار مجامع و … هم در این سایت منتشر می شود که برای ما حائز اهمیت است.
بنابراین سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار بورس، در کنار روش های تحلیلی که می آموزند باید طرز صحیح خواندن گزارش کدال را هم یاد بگیرند چرا که در طول مدت فعالیتشان در این بازار بارها و بارها نیاز پیدا خواهند که به این سامانه مراجعه کنند و ضمن استخراج اطلاعات مهم و معتبر شرکت ها از لحاظ مالی و تصمیمات مدیریتی از این سایت آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. در ادامه این مطلب نحوه سرچ مطالب در سایت کدال به شما آموزش داده خواهد شد اما برای کامل کردن آموزش کدال خوانی خودتان و و یادگیری کامل نحوه تحلیل گزارش های کدال می توانید از آموزش بورس از صفر استفاده کنید.

آموزش استفاده از سایت کدال

همانطور که اشاره شد برای استفاده از سامانه اطلاع رسانی ناشران نیازی به ثبت نام در کدال نیست و تنها ناشران از بخش ورود کاربر اقدام به انتشار اطلاعات می کنند. در ابتدای ورود شما به سامانه کدال و در صفحه اول اطلاعیه کلیه شرکت‌ها با توجه به تاریخ انتشارشان وجود دارد. برای جستجوی اطلاعیه یک شرکت خاص، باید روی بخش “جستجوی اطلاعیه‌ها” کلیک کنید؛ با کلیک بر روی این بخش، در سمت راست صفحه نمایش، قابلیت جستجو که شامل بخش های مختلف است نمایش داده می‌شود.

آموزش استفاده سایت کدال

نام نماد مدنظر یا نام شرکت: در این بخش با تایپ نام نماد یا بخشی از نام شرکت، فهرستی از شرکت‌هایی که به آن کلمه مربوط می‌شود، نمایش داده می‌شود.
وضعیت ناشر: در این بخش می‌توانید وضعیت ناشر که ممکن است پذیرفته شده در بورس، پذیرفته شده در فرابورس یا موارد دیگر باشد را می توانید انتخاب کنید.
گروه اطلاعیه: یعنی اطلاعیه‌ای که مد نظر است به کدام گروه مربوط می‌شود؟ آیا به دنبال اساسنامه و امیدنامه‌ها هستید؟ یا اطلاعیه مدنظر از نوع آگهی دعوت به مجامع است؟ به دنبال آگهی افزایش سرمایه یا سایر گروه‌های اطلاعاتی هستید؟
نوع شرکت: مورد بعدی نوع شرکت است که در حال حاضر صرفاً برای ناشران (یعنی همان شرکت‌های که در بورس و فرابورس پذیرفته شده‌اند) قابل مشاهده است.
نوع اطلاعیه: نوع اطلاعیه بر اساس نیاز شما ممکن است مربوط به زمان‌بندی پرداخت سود، گزارش فعالیت هیئت‌مدیره، افشای اطلاعات بااهمیت، پیش‌بینی درآمد هر سهم یا سایر انواع اطلاعیه‌ها باشد.
اما در قسمت های بعدی جستجو این امکان به شما داده می شود که در صورت داشتن جزئیات بیشتر، یک اطلاعیه خاص را جستجو کنید. مثلا اگر می‌دانید موضوع اطلاعیه یا شماره پیگیری آن چیست، می‌توانید در این بخش درج کنید.

 

5/5 (1 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری آموزش بورس برای تازه کارها به شما پیشنهاد میکند:


1 بورس چیست؟ به زبان ساده
2 سهام چیست ؟
3 شاخص بورس چیست ؟ انواع شاخص ها و کاربردشان چیست؟
4 سهام شناور آزاد چیست؟ و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی
5 چگونه مراحل ثبت نام در بورس را انجام دهیم؟+ویدیو آموزش گرفتن کد بورسی+نمونه سوال
6 نحوه سرمایه گذاری در بورس
7 معرفی انواع بورس در ایران
8 صندوق های سرمایه گذاری چیست؟
9 سایت کدال چیست و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی سامانه کدال
10 EPS چیست و چند نوع دارد؟ DPS چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟
11 نسبت P/E چیست؟P/E بالا خوبه یا پایین؟!
12 عرضه اولیه چیست؟
13 افزایش سرمایه چیست و چند نوع دارد؟+ویدئو معرفی افزایش سرمایه
14 حق تقدم چیست؟
15 صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟!
16 خرید و فروش اینترنتی سهام
17 سبد سهام یا پرتفوی چیست ؟!
18 دامنه نوسان در بورس چیست؟
19 حجم مبنا در بورس چیست؟!
20 مجمع چیست؟!انواع مجمع عمومی
21 ریسک سیستماتیک در بورس چیست؟!
22 کارگزاری چیست ؟
23 بهترین سهام برای خرید در بورس
24 روش های سرمایه گذاری در بورس
25 بازار دو طرفه و فروش تعهدی چیست؟!
26 همه چیز درباره افزایش سرمایه به روش صرف سهام
نظرات کاربران
افزودن نظر
  • منصوری 12 آوریل 2021

    ممنون از مطالب مفیدتون . لطفا در مورد امور سهام هر نماد برای افراد مبتدی یکم توضیح بدید .

    پاسخ
  • sinasamanava 5 نوامبر 2019

    سلام خیلی عالی و مفید بود مطالبتون بخصوص برای ما که مبتدی هستیم.سپاس فراوان

    پاسخ

question