وارن بافت : ترس و طمع ٬دو دشمن قوی معامله گر

وارن بافت : ترس و طمع بی جا بلای جان معامله گر

ترس و طمع بی جا هر دو برای معامله گر همانند سم است. این نظر وارن بافت در ارتباط با این موضوع مهم است. حس ترس و طمع در هرجایی از زندگی آدم ها خودش را نشان می دهد فقط اثر گذاری اش در بخش های مختلف زندگی افراد می تواند متفاوت باشد. بورس جایی است که حس ترس و طمع می تواند برای افراد دردسر های بزرگی را ایجاد کند.

طمع

برای مثال سهم X را در نظر بگیرید. خبری در کانال های تلگرامی میپیچد مبنی بر این که این شرکت قراداد جدیدی با یک شرکت هندی بسته است. این خبر را در کانال های مختلف منتشر میکنند. ما هم برای اینکه از این سهم و سودش عقب نمانیم اقدام به خرید میکنیم. از قضا افراد زیادی مثل ما که این خبر را خوانده اند هم برای اینکه از سهم و سود خوبش عقب نمانند برای خرید این سهم هجوم می آورند. در نتیجه صف خرید تشکیل می شود و ما هم برای اینکه هر طور شده از این سهم بخریم چند روزی را در صف منتظر می مانیم تا بتوانیم سهم بخریم. حتی بقیه سهم های خودمان را میفروشیم ٬ چند میلیونی هم از دوست و آشنا قرض میکنیم تا بتوانیم از این سهم بیشتر بخریم تا بیشتر سود کنیم.

این همان حس طمع است که سراغ هر معامله گری میتواند بیاید. فرقی هم ندارد که در معاملات قبلی تان چقدر موفق بوده باشید و یا چقدر حرفه ای باشید اگر حواستان نباشد همین حس طمع می تواند برایتان گران تمام شود و بخش زیادی از سرمایه تان را از بین ببرد.

هر خبری را که در بورس دیدید سریع به آن اعتماد نکنید و آن را مبنای خرید و فروش های خودتان قرار ندهید. بررسی کنید ببینید آیا آن خبر درست است و یا گروهی برای بالا بردن سهم دست به یکی کرده اند و حالا دنبال کسانی هستند تا سهم خودشان را بفروشند. به منبع خبر بسیار توجه کنید. در سایت های معتبر دیگر به دنبال تایید برای آن خبر باشید. سفته بازها راه برانگیخته کردن حس طمع معامله گران را خیلی خوب بلدند مواظب باشید در زمین این افراد برایشان بازی نکنید.

بارها دکتر صمدی گفته اند که برای خرید سهم٬ در صف خرید نمانید و برای فروش هم در صف فروش نمانید. ماندن در صف ها و رفتار های هیجانی کار غیر حرفه ای هاست.اگر سهمی را با دلیل خریده اید از صف فروش شدنش نترسید و اگر سهمی را با دلیل فروخته اید وقتی دیدید صف خرید شد حسرت نخورید. بازیگران بزرگی پای سهم های ارزشمند نشسته اند که منتظرند سهم شما را مفت از چنگتان دربیاورند.

البته باید بگوییم که اجرای این استراتژی چندان هم ساده نیست و دشوارتر از آن است که به نظر می رسد.

ترس

حس ترس هم دست کمی از طمع ندارد و به همان انداز می تواند مخرب باشد. معامله گر زمانی حرفه ای می شود که بتواند با حس ترس و طمع خود به خوبی مقابله کند.

برای مثال سهم Y را در نظر بگیرید. معامله گر سهم را تحلیل میکند و به این نتیجه می رسد قیمت سهم می تواند در ۶۰۰ تومان رشد کند. قیمت فعلی سهم هم ۲۰۰ تومان است. سهم را میخرد و بعد از مدتی سهم شروع به حرکت می کند و قیمتش رشد میکند. از ۲۰۰ تومان به ۲۸۰ تومان که رسید معامله گر از ترس اینکه بیشتر از این بالا نرود و همین سودی که برده است هم از دستش برود از سهم خارج می شود. ولی سهم رشد می کند و بعد از ۶ ماه به قیمت ۶۰۰ تومان می رسد. حالا هی با خود افسوس می خورد که ایکاش سهم را نمی فروختم و اگر داشتم الان پولم سه برابر شده بود.

اینجا این حس ترس است که نمیگذارد معامله گر سود مناسبی از معامله اش ببرد.

امیدواریم این دو مثال برای درک اهمیت تاثیر حس ترس و طمع در معامله گری کمک تان کرده باشد. برای موفق شدن در بورس باید با اصول مالی رفتاری آشنا باشید و نیز آنها را به خوبی به کار بگیرید.

0/5 (0 نظر)

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question