وارن بافت: مبارزه با روند همواره اشتباه است مگر در یک مورد

وارن بافت: مبارزه با روند همواره اشتباه است مگر در این یک مورد

برای تبدیل شدن به معامله گر موفق نیاز به تلاش٬ آموزش ٬کنترل هیجانات و صبر دارید. بزرگان بازار٬ افرادی که تجربه زیادی در این زمینه دارند جملات تامل بر انگیزی در ارتباط با بورس دارند.یکی از این جملات که بارها شنیده اید جمله : «هیچ وقت با روند مبارزه نکنید.» است.

اما چرا نباید با روند مبارزه کنیم؟

گاهی معامله گران با خودشان و بورس لج میکنند.ولی متاسفانه لج کردن در بورس بدون هزینه نیست و به راحتی باعث از بین رفتن پولشان می شود.معامله گر سهمی را بدون دلیل کافی و بر اساس پیشنهاد های دیگران و یا حتی تحلیل اشتباه خود خریده است. قیمت سهم در روندی نزولی در حال کاهش است ولی این معامله گر نمی خواهد قبول کند که اشتباه کرده و باید سهم خود را بفروشد و از سهم خارج شود.

همچنان می خواهد در جهت خلاف روند سهم٬ سهام داری کند. و حتی در شرایطی دست به کار بدتری می زند و میانگین را کم میکند.آیا این کار درست است؟ مثل دست و پا زدن بیشتر در باتلاق می ماند.

میانگین کم کردن برای زمانی است که معامله گر از بنیاد سهم مطمعن هستید و به دلیل شرایط کلی بازار یا هر دلیل دیگری قیمت سهم افت میکند و معامله گر از این شرایط در جهت کم کردن میانگین قیمت سهم اقدام میکنید.برای سهمی که بنیاد خوبی ندارد و در روند منفی هم هست میانگین کم کردن مانند دور ریختن پول است.

روند نزولی

نمونه ای از روند نزولی

حالا در روند منفی چه اتفاقی می افتد؟

در روند منفی فشار عرضه معامله گران بالا است.یعنی بیشتر سهام داران فروشنده اند و نه خریدار. این روند برای مدتی طولانی ادامه دار است.برای مثال یک ماه است که هر روز سهم منفی است.یک روز ۲ درصد روز دیگر ۴ درصد و…وقتی قیمت سهم برای مدتی همین روند را دارد نباید با آن مبارزه کنید.نباید با تعصب به تحلیلتان از فروش سهم خود داری کنید.

وقتی در روند منفی سهم اضافه میکند مثل این می ماند که بخواهید با یه لگن آب آتش پلاسکو را خاموش کنید.شدنی است؟!می شود این کار را کرد؟!پولتان را دور نریزید.

در نمودار بالا میبنید برخی از روز ها قیمت برای یک رو مثبت بوده و از نو دوباره منفی شده است. معامله گر باید بداند مثبت شدن یکی دو روز فایده ای ندارد و تا روند حرکتی عوض نشود ماندن در این سهم اشتباه است.

این شرایط برای روند مثبت هم هست وقتی میبینید سهم در روندی مثبت در حال حرکت است برای فروش نترسید.فکر نکنید قرار است از فردا روند صعودی تمام می شود قیمت سهم سقوط خواهد کرد.

ترس

یک استثنا در ارتباط با معامله خلاف جهت روند

در مطلب قبلی (پیشنهاد می شود این مطلب را نیز حتما بخوانید : وارن بافت : ترس و طمع بیجا بلای جان معامله گر ) در ارتباط با P/E صحبت شد. گفتیم وقتی افراد طمع کار با بالارفتن قیمت ها در بورس پول بیشتری به بازار می آورند٬ این اضافه کردن پول در نهایت به نقطه ای می رسد که توجیه سرمایه گذاری در بورس را از بین می برد.

این موضوع در ارتباط با سهم هم صادق است.به سایت http://www.tsetmc.com برویدو یک سهم را برای امتجان انتخاب کنید. آنجا می توانید این عدد را ببینید.وقتی یک سهم در روند صعودی است و قیمتش بالا رفته است عدد P/E بیشتر می شود.که این افزایش می تواند نشانه ای برای خروج از سهم باشد.وقتی این عدد بزرگ شد ٬اینجا جایی است که شما باید برخلاف روند عمل کنید و سهم خود را بفروشید. البته حتما خودتان بهتر می دانید که P/E نمی تواند به تنهایی عاملی برای خرید یا فروش یک سهم باشد. P/E یکی از بزار هایی است که باید در تحلیل هایتان از آن استفاده کنید.

یادتان باشد چه در روند صعودی و چه در روند نزولی با روند مبارزه نکنید چون بهترین راه برای از دست دادن پولتان است.

3/5 (2 نظر)

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question