چقدر پول شویی در سال اتفاق می افتد؟/بخش دوم

چقدر مقدار پول شویی در سال اتفاق  می افتد؟

پولشویی فعالیتی غیر قانونی است که توسط مجرمان در خارج از محدوده طبیعی اقتصاد که آمار آن ثبت و نگهدداری می شود رخ میدهد.با توجه به اینکه این  فعالیت ها در بخش زیر زمینی (غیر قابل پیگیری و گزارش نشده) اقتصاد صورت میگیرد اطلاعات و آمار دقیقی از آن در دسترس نیست ولی برآورد های تکان دهنده و قابل تأملی برای پول شویی در جهان صورت گرفته است.

 دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) تحقیقی را برای تعیین مقدار پول غیرقانونی تولید شده توسط قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته انجام داده است.و تحقیق کرده که چقدر از این پول توسط پولشویی برای این گروه ها قابل استفاده شده است.

این تحقیق تخمین می زند که در سال ۲۰۰۹، درآمد حاصل از فعالیت های گروه های قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته به میزان ۳٫۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، یا چیزی در حدود ۱٫۶ تریلیون دلار ارزیابی می شود.

برای درک بهتر این عدد میتوانید آن را با بودجه یک سال ایران مقایسه کرد.کل بودجه ایران در سال ۹۷ چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود.حالا با عدد ۱٫۶ تریلیون دلار چندتا کشور مثل ایران را می شود چرخاند؟

در سال ۱۹۹۸ صندوق بین المللی پول در برآوردی اعلام کرد که میزان پول شویی انجام شده در سال نزدیک به ۲.۵ تا ۵ دردصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در بر میگیرد.

با توجه به ماهیت غیرقانونی معاملات، آمار دقیقی از پول شویی در سطح جهان در دسترس نیست.بنابراین غیرممکن است تخمین قطعی از مقدار پولی شویی که هر سال رخ می دهد زده شود.به همین دلیل FATF هیچ ارقامی در این زمینه منتشر نمی کند.

چگونه پولشویی بر کسب و کار تاثیر می گذارد؟

یکپارچگی بازار بانکی و خدمات مالی به شدت بستگی به این دارد که در چارچوب استانداردهای قانونی، حرفه ای و اخلاقی بالایی عمل کنند.اعتبار یکپارچگی یکی از ارزشمندترین دارایی های یک نهاد مالی است.

اگر پول از فعالیت های جنایتکارانه می تواند به راحتی از طریق یک موسسه مالی خاص پردازش شود٬یا به دلیل اینکه کارکنان یا مدیران آن مورد تطمیع برای دریافت رشوه قرار گرفته اند و یا به این دلیل که این موسسه به نوعی از چنین مواردی چشم پوشی کرده باشد، این موسسه می تواند به همکاری فعال با جنایتکاران و یا تبدیل شدن به یک مکان برای پول شویی متهم شود.

و این اتفاق می تواند برای آن موسسه مالی بدنامی بزرگی داشته باشد.مشتریان این موسسات اقدام به ترک آنها خواهند کرد و همچنین شرکاری تجاری آنها نیز دست از کارکردن با آنها می کشند.پس برای هیچ موسسه یا شرکت و بانکی اتفاق مثبتی نیست که بخواهد با گروه های تروریستی یا جنایتکارانی که برای پول شویی به آنها مراجعه میکنند همکاری کنند.

تاثیری که پولشویی بر کسب و کارها میگذارد:

  • تخریب بازارهای مالی.
  • فرار سرمایه به صورت غیرقانونی از کشور.
  • کاهش تقاضای پول و کاهش معینی در نرخ سالانه تولید ناخالص ملی.
  • ورشکستگی بخش خصوصی.
  • کاهش بهره‌وری در بخش واقعی اقتصاد.
  • افزایش ریسک خصوصی سازی.
  • تخریب بخش خارجی اقتصاد.
  • بی‌ثباتی در روند نرخ‌های ارز و بهره.
  • توزیع نابرابر درآمد.

پولشویی برای هر اقتصادی مضر است.بخشی از اقتصاد که هیچ نهاد نظارتی توانایی کنترل آن را ندارد و گروهی که پول شویی میکند با انجام اینکار هر روز قدرتمند تر شده و به جایی می رسند که دیگر توان دولت ها هم برای مقابله با آنها کار ساز نیست.در ضمن در کشوری که صورت های مالی آن شفاف نیست٬هیچ شرکت و موسسه مالی به راحتی نمی تواند به آن کشور برای کار کردن اعتماد کند.

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

FATF دانش اقتصادی

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question