بنجامین گراهام و نظریه ارزش ذاتی سهم

بنجامین گراهام و نظریه ارزش ذاتی سهم

بنجامین گراهام کیست؟

بنجامین گراهام یکی از بزرگترین و با نفوذ ترین سرمایه گذاران تاریخ بورس دنیا است. تحقیقات و نوشته های بنجامین گراهام در زمینه تحلیل بنیادی سال هاست که به عنوان منبعی برای مطالعات تحلیل گران بنیادی مورد استفاده قرار گرفته است. کتاب معروف او به نام ” Intelligent Investor” به عنوان یکی از بهترین کتاب های بورسی می باشد.

او در سال ۱۸۹۴ در شهر لندن متولد شد. بنجامین گراهام در کودکی به همراه خانواده اش به آمریکا رفت. آن ها در بانک Panic در سال ۱۹۰۷ تمام پس انداز خود را از دست دادند. گراهام به دانشگاه کلمبیا رفت و پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار در وال استریت شد. در سن ۲۵ سالگی او تقریبا سالانه پانصد هزار دلار درآمد داشت. در سال ۱۹۲۹ پس از سقوط بازار سهام، گراهام تقریبا تمام سرمایه اش را از دست داد که موجب شد تجربه ی با ارزشی در این عرصه کسب کند.

این تجربیات او را انگیزه مند کرد که به همراه David Dodd کتابی بنویسند به نام Security Analysis. کتاب Security Analysis اولین بار در سال ۱۹۳۴ منتشر شد که تقریبا اوایل رکود بزرگ بود. این کتاب در مورد کار پایه ای در سرمایه گذاری تالیف شده بود.

این کتاب زمانی تالیف شد که علم تحلیل پیشرفت چندانی نکرده بود و سهام داران با ریسک و عدم قطعیت بالایی خرید و فروش می کردند. بنجامین گراهام اولین نفری بود که درباره ارزش ذاتی سهام صحبت کرد.

بنجامین گراهام

بنجامین گراهام

بنجامین گراهام و نظریه ارزش ذاتی سهام

بر اساس نظر گراهام و Dodd سرمایه گذاری بر اساس ارزش ذاتی در یک سهام ، مستقل از قیمت بازار است. با بررسی عواملی مانند دارایی های شرکت، درآمد٬‌ پرداخت سودو … ارزش ذاتیِ سهام به دست می آید و سپس با ارزش بازار آن مقایسه می شود.

اگر ارزش ذاتی بیشتر از قیمت فعلی است، سرمایه گذار باید آن سهم را بخرد و نگه دارد تا اینکه سهام به قیمت واقعی خود برسد.

این نظریه می گوید که در طول زمان، قیمت بازار و ارزش ذاتی سهام نسبت به هم بسیار نزدیک می شوند.تمایل قیمت برای رسیدن به ارزش ذاتی اش را همگرایی قیمت می گویند.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنیم:

سهمی را در نظر بگیرید که در حال حاضر قیمت بازارش ۱۰۰ تومان است. بعد از بررسی دارایی ها٬ سود٬ تولید شرکت و … شما به این نتیجه می رسید که قیمت سهم ۲۵۰ تومان باید باشد. این ۲۵۰ تومان را ارزش ذاتی و ۱۰۰ تومان را قیمت بازار می گویند. گراهام میگفت بهترین کار خریدن سهم های اینچنینی است.

بنجامین گراهام معتقد بود که سهم هایی که اختلاف ارزش ذاتی آنها با قیمت بازارشان زیاد است ریسک پایینی برای سرمایه گذاری دارند و همین عامل دلیل خوبی برای سرمایه گذاری در این سهم ها می باشد.قیمت ناچار است که در نهایت به سمت ارزش واقعی خودش حرکت کند. ممکن است این پروسه زمان بر باشد اما در نهایت به این نقطه خواهد رسید.

او معتقد بود در بازار های کارآمدی که دچار رکود نیستند سهم بلاخره به سمت ارزش ذاتی خودش می رود.برای مثال می توان صنعت سیمان کشور خودمان را مثال بزنیم.ارزش ذاتی سهم های سیمانی بالاتر از قیمت بازارشان است ولی چون در صنعت ساختمان شاهد رکود هستیم هنوز این سهم ها به سمت قیمت های اصلی شان نرفته اند.ممکن است تا دو سال آینده هم این سهم ها به سمت قیمت واقعی شان نروند ولی در نهایت با بهبود در صنعت ساختمان شاهد بهبود در قیمت بازار این سهم ها خواهیم بود.

دارایی ها

دارایی های شرکت

این مطلب ادامه دارد…

5/5 (1 نظر)
برچسب ها:

بزرگان بورس

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری افراد موفق در بورس به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question