پس انداز بلند مدت در بورس

ماهی ۲۰۰ هزار تومان را برای ۳۰ سال در بورس پس انداز کن!

فکر کنید قرار است بعد از صرفه جویی در هزینه های جاری زندگی ماهی ۲۰۰ هزار تومان پس انداز کنید.این پول را ترجیح میدهید ببرید و در یک حساب بانکی بگذارید و یا در بورس سرمایه گذاری کنید؟

احتمالا به خاطر حس اعتمادی که به بانک ها در ذهن ها وجود دارد افراد زیادی ترجیح بدهند که پول خودشان را در بانک سپرده گذاری کنند. چون بانک ها توسط بانک مرکزی کشور تایید و مورد حمایت آن هستند افراد ترجیح می دهندپولشان را برای سرمایه گذاری در حساب های پس انداز بانک ها قرار دهند.

پس انداز

سرمایه گذاری درست پس انداز

 

آیا بورس نمی تواند گزینه بهتری باشد؟

شاید در کوتاه مدت پس اندازه کردن پول در بانک بازدهی بهتری نسبت به بورس داشته باشد ولی در بلند مدت چطور؟

قطعا در بلند مدت بازدهی بورس بیشتر از سپرده گذاری در بانک است.

بگذارید یک مثال بزنیم: شرایط قبل از افزایش تورم را در نظر بگیرید.تورم ۱۲ درصد و سود بانکی ۱۵ درصد.یعنی کسی که در بانک سرمایه گذاری کرده به اندازه ۳ درصد سالانه از بانک سود دریافت می کند. به عبارت دیگر برای هر ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان فقط ۳.۵۰۰ تومان.در شرایط فعلی و رشد تورم بانک ها گزینه مناسبی برای پس انداز کردن پولمان نیستند. چون آنها سود ۱۵ درصدی می دهند و تورم بالای ۳۰ درصد است.یعنی وقتی یک سال پولمان در بانک می ماند ۱۵ درصد هم از ارزشش کم می شود.

ولی شرایط در بورس برای بلند مدت کاملا متفاوت است. برای کسی که آموزش دیده و اطلاعات کافی در زمینه سرمایه گذاری در بورس جمع آوری کرده بورس بهترین گزینه برای پس انداز کردن پول است.

ولی چرا این ادعا را میکنیم؟

در اصل عمل سرمایه گذاری کردن ماهی ۲۰۰.۰۰۰ تومان از پس اندازمان در بورس مثل ساختن یک گلوله برفی کوچک و رها کردن آن از بالای کوه است.این گلوله هر قدر که از کوه پایین تر می آید بزرگ و بزرگتر می شود.

چرخه سود سازی شرکت و سهام بیشتر؟

گلوله برفی سرمایه گذاری در بورس

گلوله برفی سرمایه گذاری در بورس

شرکتی را در نظر بگیرید که قیمتش ۱۰۰تومان است.شما برای یک سال ماهی  ۲۰۰ هزار تومان از این سهم خریده اید.یعنی بعد از گذشت یک سال مالک ۲۴.۰۰۰ سهم از این شرکت هستید. حالا زمان مجمع شده و شرکت می خواهد سود تقسیم کند.

اگر به ازای هر سهم ۱۵ تومان سود ساخته باشد یعنی شما از طریق سود تقسیمی شرکت ۳۶۰.۰۰ تومان سود بدست می آورید. این آخر داستان نیست.اگر سهم خوبی انتخاب کنید از افزایش قیمت سهم در این مدت هم سود می برید.اگر در این مدت قیمت سهم ۲۰ درصد رشد کند  از این بخش هم شما ۴۸۰.۰۰۰ تومان سود می کنید.(البته باید تاکید کنیم این شرایط برای همه سهم ها صادق نیست و ممکن است به اشتباه در جایی سرمایه گذاری کنید که بخش زیادی از پولتان را از دست بدهید. راه حل این مشکل هم آموزش دیدن است.)

ولی ماجرای گلوله برفی به اینجا ختم نمی شود. حالا شما می توانید سود تقسیمی ۳۶۰.۰۰۰ تومانی که شرکت برایتان ساخته را دوباره در همین شرکت سرمایه گذاری کنید و این بار در قیمت ۱۲۰ تومان (به خاطر رشد ۲۰ درصدی که برایش در نظر گرفتیم.) ۳۰۰۰ عدد سهم دیگر به دارایی خودتان از این شرکت اضافه کنید.

این رویه را برای بلند مدت و سهم های مختل در نظر بگرید.حالا اینجوری به راحتی قابل درک است که چرا سرمایه گذاری با دانش در بورس خیلی بهتر از سرمایه گذاری در بانک است.

حالا شما این شرایط را برای ۳۰ سال در نظر بگیرید. با توجه به رشد تصاعدی پول شما ارقام خیلی بزرگی به دست می آورید. شما به همه این موارد سود اجتماعی که به خاطر سرمایه گذاری شما در صنعت و افزایش اشتغال زایی برای جوانان را فراهم می کند را هم اضافه کنید.

روند تصاعدی افزایش پول در بورس

روند تصاعدی افزایش پول در بورس

چرا باید در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

میانگین رشد بورس ایران در ۱۰ سال گذشته چیزی در حدود ۲۶ درصد بوده است. یعنی کسی که در سال ۸۷ مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان وارد بورس کرده دارایی او از بورس در سال ۹۷ به مبلغ ۱۰۰.۸۵۶.۸۵۴ تومان می رسد.دلیل این رشد تصاعدی بودنش است.یعنی وقتی امسال ۲۶ درصد سود کسب می کنید سال بعد اصل پولتان به اضافه ۲۶ درصدی که در سال گذشت از سهم گرفتید با ۲۶ درصد سال جاری جمع می شود.

این بدین معنی نیست که بدون هیچ آگاهی و دانشی قرار است پولتان را بیاورید در بورس سرمایه گذاری کنید و از آن پول در بیاورید. همانطور که برای افرادی که آموزش دیده اند بورس بهترین راه برای در آمد زایی است برای افراد هیجان زده بهترین راه برای برای از دست دادن پول است.

(هشدار مهم: نیازی به گفتن نیست که ما درباره قرار دادن تمام پول تان در بورس صحبت نمی کنیم. هیچ وقت در بورس هیجان زده عمل نکنید.)

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری بورس گزینه مناسب سرمایه گذاری به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question