افزایش قیمت طلا و کاهش قیمت نفت و دلار در بازار های جهانی

افزایش قیمت طلا و کاهش قیمت نفت و دلار در بازار های جهانی

با مقایسه اولین روز از معاملات هفتگی بازار جهانی در اوایل اکتبر ۲۰۱۹ با اواسط آن هفته، متوجه رشد ۰.۵ درصدی بازار طلا می شویم. این در حالی است که بازار طلا دو هفته به طور متوالی سیر نزولی را طی کرده بود.

هر انس طلا در اوایل هفته مذکور با قیمت ۱۴۷۳ دلار معامله می شد و در اواسط هفته هر انس طلا با رشدی که تحلیلگران دلیل آن را انتشار داده های اقتصادی در آمریکا می دانند به بیش از ۱۵۰۰ دلار افزایش یافت. اکثریت تحلیلگران به نام و سرمایه گذران براین باورند طلا در هفته های اتی به طور صعودی رشد خواهد کرد.

با روند صعودی بازار طلا،دلار و نفت در هفته ی های اخیر روند نزولی را پشت سر گذاشته اند و هریک به ترتیب کاهش ۰.۲۷ درصدی و ۴ درصدی را تجربه کرده اند.

باتوجه به اینکه انتظار میرفت به دلیل نرخ بیکاری ۳.۵ درصدی که طی ۵۰ سال گذشته براساس گزارش وزارت کار ایالات متحده آمریکا بی سابقه بوده است، بخش تولید و خدمات این کشور عملکرد خوبی داشته باشد و ۱۳۶ هزار شغل ایجاد شده باعث بهبود شرایط موجود شده باشد؛ اما با این تفاسیر عملکرد ضعیف بخش تولید و خدمات باعث شد دلار که تا هفته های پایانی سپتامبر در بهترین وضعیت خود نسبت به دوسال گذشته قرار داشت با کاهش ۰.۲۷ درصدی همراه باشد.

گزارش های موجود نشان می دهد که وضعیت اقتصادی آمریکا حالت مساعدی ندارد و فعالیت بخش تولیدی ماه سپتامبر، کمترین سطح فعالیت تولیدی ۱۰ سال گذشته بوده است و همچنین بخش خدماتی نسبت به سال ۲۰۱۶ تا این دوره ضعیف ترین حالت را تجربه کرده است. این گزارش ها خبر خوبی از وضعیت دلار نمی دهد و کاهش ارزش دلار را به دنبال دارد؛ به طوریکه می توان انتظار داشت بانک مرکزی در ماه اکتبر بار دیگر ۰.۲۵ درصد نرخ بهره را کاهش دهد.

وضعیت نفت نیز همانند دلار روند نزولی به همراه دارد، جنگ تجاری ای که بین چین و ایالات متحده آمریکا شکل گرفته است بیش از هرعامل دیگری همچون تنش های منطقه ای موجود وضعیت نفت را  تحت تاثیر قرار داده است. کاهش صادرات ایران و ونزوئلا که به دلیل تحریم های آمریکا رخ داده است قیت نفت را در محدوده ی ۶۰ تا ۶۵ دلار نگه خواهد داشت؛ حال آنکه منطقی است در این شرایط قیمت نفت به ۱۰۰ دلار هم برسد. هفته اول اکتبر ۲۰۱۹، دومین هفته نزولی نفت بود  و افت چهار درصدی را به همراه داشت.

با بررسی های انجام شده می توان گفت با رشد ۰.۵ درصدی که بازار طلا داشته است افزایش قیمت طلا ادامه خواهد داشت و می توان پیش بینی کرد در حال حاضر ارزش دلار و نفت سیر نزولی به همراه داشته و نسبت به طلا وضعیت رو به رشدی در آنها مشاهده نمی شود.

منبع: تجارت نیوز


پیشنهاد میدهیم حتما این مطلب را بخوانید:  پیش بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۱۹

 

 

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question