تایم فریم یا چارچوب زمانی چیست؟

تعیین چارچوب زمانی (تایم فریم)

تعیین چارچوب زمانی (تایم فریم) برای تحلیل گر تکنیکالی همانند تعیین نقطه ورود ٬ تعیین حد سود و تعیین حد ضرر از اجزای اصلی تشکیل دهنده یک استراتژی معاملاتی می باشد.

برای معامله گری که بنیادی کار است استفاده از تایم فریم معنایی ندارد چون این چارچوب ها در نمودار های تکنیکالی سهم معنا پیدا می کنند. اگر با تحلیل تکنیکال آشنا باشید به احتمال زیاد قبلا این واژه به گوشتان خورده است.

تایم فریم چیست؟

سهمی را در نظر بگیرید که امروز صبح ساعت ۹ قیمتش با ۱۵۰ تومان باز شد و ساعت ۱۲:۳۰ با قیمت ۱۵۸ تومان بسته شد. در این مثال ما تغییرات قیمت سهم در یک روز را در نظر گرفته ایم. یا سهم دیگری را در نظر بگیرید که ساعت ۹ صبح قیمت ۱۵۰ بود و ساعت ۱۰ صبح ۱۵۳ تومان شد. در حالت دوم تغییرات قیمت در یک ساعت را اندازه گرفته ایم.

این تغییرات در بازه های زمانی را تایم فریم می گویند. تغییرات قیمت در یک روز را تایم فریم روزانه و تغییرات قیمت در یک هفته را تایم فریم هفتگی می گویند.

تایم فریم را در نرم افزار های تحلیل تکنیکال می توان در حالت های مختلفی از یک دقیقه تا یک ماه تنظیم کرد. برای درک بهتر این موضوع بعد از خواندن کامل مطلب بر رو لینک مقابل سهم خودرو کلیک کنید. صفحه نمودار این سهم برایتان باز خواهد شد. در تصویر زیر محل تعیین تایم فریم با فلش سبز برایتان مشخص شده شده است. در این تصویر که شما مشاهده می کنید هر کندل نمایانگر تغییرات قیمت سهم در یک روز است. با تغییر تایم فریم به هفتگی هر کندل نمایانگر تغییرات قیمت در کل طول یک هفته است.

تایم فریم روزانه سهم خودرو

تایم فریم روزانه سهم خودرو

این صفحه را باز کنید و نمودار سهم را در تایم فریم های مختلف بررسی کنید تا این مفهوم را بهتر درک کنید.


خواندن این مطلب می تواند برایتان مفید باشد: تحلیل تکنیکال چیست؟


چه تایم فریمی ( چارچوب زمانی ) برای معامله گری بهتر است؟

تایم فریم خوب برای یک معامله گر بر اساس استراتژی معاملاتی و زمانی که می تواند برای معامله گری صرف کند تعیین می شود.

یعنی اگر استراتژی معامله گر نوسان گیری باشد و بتواند از ابتدای بازار تا انتهای آن را پای سیستم باشد برای او چارچوب های زمانی پایین تر مناسب است و اگر می خواهد بلند مدتی تر معامله کند مسلما تایم فریم های بالاتر بهتر است.

ولی پیشنهاد ما استفاده از تایم فریم های بالاتر است. با توجه به زمان محدود ۴ ساعتِ معامله گری در بازار ایران و عمق کم بازار تایم فریم های پایین برای معامله گری مناسب نیست و در تایم فریم های پایین مسیر نمودار به راحتی عوض می شود و تحلیل ها بی اعتبار می شوند.

بهتر است از چارچوب زمانی روزانه در تحلیل هایتان استفاده کنید. البته برای اطمینان از حرکت آینده قیمت سهم می توانید چارچوب زمانی هفتگی سهم را نیز بررسی کنید. باید این نکته را در نظر بگیرید که وقتی یک سهم را در تایم فریم هفتگی بررسی می کنید نباید انتظار حرکت قیمت سهم در کوتاه مدت را داشته باشید. هرچقدر تایم فریم بالاتر می رود افق خرید سهم نیز باید بلند مدتی تر باشد.

بارها مشاهده می شود که روند یک سهم در چارچوب زمانی یک ساعته نزولی ولی در چارچوب زمانی روزانه صعودی می باشد و نزول در چارچوب زمانی پایین تر فقط یک اصلاح بوده است.

در بازار های جهانی که زمان خرید و فروش و حجم معاملات بسیار بالاتر از بورس ایران است استفاده از چارچوب های زمانی پایین تر مشکلی ندارد و حتی بسیاری از معامله گران تکنیکالی نفت آن را در تایم فریم های پایین برای نوسان گیری بررسی می کنند. ولی دربازار ایران بهتر است از تایم فریم روزانه استفاده کنید.

 

5/5 (2 نظر)
برچسب ها:

افق زمانی

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question