استفاده از دو ویژگیِ ترس و حرص در بازار سهام

پرهیز از رفتار گله ای در بازار سرمایه

ذهنیت گله یک اصطلاح از رفتار برخی سرمایه گذاران است که نسبت به جمعیت احساس امنیت بیشتری می کنند، اما این ذهنیت همیشه بهترین راه برای کسب درآمد نیست. بافِت نیز بر همین مساله تاکید می کند با این بیان که “ما باید تلاش کنیم که وقتی دیگران حریص می شوند بترسیم و محتاط عمل کنیم و وقتی دیگران می ترسند باید ریسک کنیم و حریصانه عمل کنیم”.

این موضوع را دکتر صمدی بارها در در فایل های صوتی بازگو کرده اند. اینکه از رفتار هیجانی در صف خرید و فروش ها پرهیز کنید و زمانی که دیگران در صف فروشنده اند شما خریدار باشید و زمانی که دیگران در صف خریدار هستند شما فروشنده باشید.

نکته مهم : برخی از دوستان در ارتباط با موضوع پرهیز از رفتار گله ای دچار سوء برداشته شده اند. منظور از اینکه در صف فروش شما خریدار باشید ٬ به این معنی نیست هر سهمی که صف فروش شد شما بخرید. این نکته برای سهم هایی است که شما اطلاع دارید این سهم آینده خوبی دارد و میدانید در آینده قیمتش رشد خواهد کرد ولی به هر دلیلی سهام داران خرد در حال فروش٬ در صف فروش هستند. این جا زمان خرید است چون شما می دانید قیمت واقعی سهم این نیست و رشد خواهد کرد.

وگرنه زمانی که سهم بدی به خاطر سفته بازی و بدون بنیاد قوی قیمتش رشد کرده باشد و حالا صف فروش شده باشد سهم خوبی برای خرید نیست.

سقوط قیمت سهام های دیجیتال در سال 2000

سقوط قیمت سهام های دیجیتال در سال ۲۰۰۰

حباب فناوری در سال ۲۰۰۰ یک مثال خوب از ذهنیت گله است. ارزش گذاری این سهام  ها در سطح بالا به خاطر استمرار خرید سرمایه گذران بود نه به خاطر اینکه اتفاق مثبت و خوبی در این شرکت ها افتاده باشد. سرمایه گذاران هر روز برای خرید از هم پیشی می گرفتند تا از قافله عقب نمانند. بسیاری از مردم مثل اینکه به یک حباب جذب شدند که طولی نکشید این حباب ترکید، و در عرض دو سال ۷۵ درصد از NASDAQ ارزش خود را از دست داد.

وارن بافت از ابتدا هم به این شرکت ها هیچ اعتقادی نداشت و معتقد بود این سهم ها قیمت شان را  از دست خواهند داد و این اتفاق افتاد افراد زیادی با ضرر های فراوان از این سهم ها خارج شدند. بافت دوست دارد زمانی که اقتصاد خراب است بفروشد و هنگامی که همه چیز فراوان می شود خریداری کند، این استراتژی است که در طولانی مدت جواب می دهد.

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question