رویکرد های تحلیل بنیادی در سرمایه گذاری

رویکرد های تحلیل بنیادی در سرمایه گذاری

همانطور که قبلا گفتیم هدف از تحلیل بنیادی پیدا کردن گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری از طریق ارزش گذاری می باشد و این امر تنها به بازار سهام محدود نمی شود، بلکه می توان با ارزش گذاری تمامی گزینه ها به بهترین گزینه دست پیدا کرد.

ما می توانیم املاک ، اوراق بهادار، سود بانکی ، سرمایه گذاری مستقیم در تولید و تجارت و ……. را ارزش گذاری کنیم و بسنجیم که آیا می ارزد ما سرمایه های مالی و معنوی خود را روی آن سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟!

ما در این مطلب رویکرد های تحلیل بنیادی برای بازار سهام و اوراق بهادار را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم و اشاره ای هم برای بازار های دیگر می کنیم.


برای مطالعه کامل درباره انواع بازار بورس در ایران و سهام پیشنهاد می کنیم این مطالب را از دست ندهید:

سهام چیست؟!

انواع بورس در ایران


برای تحلیل بنیادی سهام بطور کلی ۲ رویکرد و روش وجود که بر اساس نقطه آغازین است وجود دارد:

رویکرد-های-تحلیل-بنیادی-در-بورس

 

رویکرد بالا به پایین:

در این رویکرد تحلیلگر تحلیل را از سطح های بالای اقتصادی یعنی اقتصاد جهانی و سپس اقتصاد کشور ، تحلیل صنعت و تحلیل شرکت می پردازد. در واقع نقطه آغازین در این رویکرد یک خبر اقتصادی یا سیاسی موثر در سطح کلان جهانی می باشد.

برای مثال چین که غول اقتصادی و تولیدی جهان است تقاضای فولاد بیشتری دارد یا در درگیری های بین یمن و عربستان در سال ۹۸ پالایشگاه های نفت عربستان مورد حمله قرار گرفت و تولید نفت عربستان را کاهش داد که این امر موجب کاهش عرضه نفت و بالا رفتن قیمت نفت در جهان شد.

طبیعتا نوسان قیمت نفت در دنیا بر روی تمامی صنایع وابسته به نفت مانند پتروشیمی ها تاثیر می گذارد.

تحلیل گر با شنیدن این اخبار ابتدا وضعیته اقتصاد جهانی را بررسی می کند که این افزایش قیمت نفت تا چه مدتی پابرجا خواهد ماند و چه تاثیرات اقتصادی و سیاسی خواهد داشت؟!

سپس به بررسی وضعیت کشور خود می پردازد. برای مثال آیا کشور ما زمینه صادرات نفت به دیگر کشور ها را با وجود تحریم ها دارد و می تواند از این فرصت به نفع خود استفاده کند؟!

در مرحله بعدی به تحلیل صنعت می پردازد. در این مثال به سراغ صنعت پتروشیمی می رود و بررسی می کند که آیا این صنعت در وضعیت مطلوبی قرار دارد یا حتی چندین سال است که فعالیتی در آن صورت نمی گیرد؟!

در آخر به تحلیل شرکت های فعال در آن صنعت می پردازیم. برای مثال شرکت های فعال در این زمینه را بررسی می کنیم و با اطلاع از صورت های مالی آنها و وضعیتشان و اخباری که در مورد آنها وجود دارد در نهایت بهترین گزینه را انتخاب می کنیم.

رویکرد پایین به بالا:

در این رویکرد تحلیل گر تحلیل را از شرکت آغاز می کند و به ترتیب به تحلیل صنعت ، تحلیل اقتصاد داخلی و در اخر اقتصاد جهانی می پردازد. در واقع نقطه آغازین در این نوع رویکرد اخباری در مورد یک شرکت خاصمی باشد.

برای مثال شرکته X افزایش سرمایه دارد. تحلیل گر شروع به بررسی صورت های مالی آن شرکت می کند و روند چند سال گذشته و پیش بینی خود در مورد آینده آن شرکت را مورد توجه قرار می دهد. آیا در سالیان گذشته این شرکت سود مناسبی داشته یا خیر؟! آیا مدیریت این شرکت و مزیت رقابتی آن قابلیت رشد در آینده را دارد یا خیر؟! و ….

در مرحله بعد به بررسی صنعت می پردازیم. آیا این صنعت رو به رشد است و یا قدیمی شده است؟! توجه بازار به این صنعت چگونه است؟! نیاز بازار به این صنعت چقدر است؟!

بعد از تحلیل صنعت به بررسی وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور می پردازیم. نرخ تورم، نرخ بهره و …. چقدر است؟! وضعیت سیاسی چه تاثیری بر بازار دارد؟! و هزاران سوال دیگر.

در بررسیه اقتصاد جهانی نیز خیلی از موارد را می توان بررسی کرد برای مثال در اتفاقاتی که در حال افتادن است چه تاثیری بر صنعت و شرکت مورد نظر شما دارند آیا وضعیت اقتصاد جهانی مناسب برای سرمایه گذاری می باشد و یا ریسکسرمایه گذاری را افزایش می دهد و ….

نکته:

رویکرد پایین به بالا برای افراد مبتدی و تازه کار کاربرد بیشتری دارد اما افراد حرفه ای بیشتر از رویکرد بالا به پایین استفاده می کنند.

انتخاب بازار و گزینه سرمایه گذاری:

همانطور که گفتیم از تحلیل بنیادی تنها در بازار سهام استفاده نمی شود و می توان برای گزینه های دیگر سرمایه گذاری مانند املاک، طلا، ارز های خارجی و … نیز از آن استفاده کرد.

همچنین نیز گفتیم که تحلیل گران حرفه ای اغلب از رویکرد بالا به پایین استفاده می کنند.

در واقع این نوع افراد ابتدا در سطح کلان به بررسی وضعیت اقتصادی جهان و کشور ها می پردازند و بهترین کشور برای سرمایه گذاری را انتخاب می کنند سپس بازار یا صنعت مورد نظر خود را پیدا می کنند و به سراغ شرکت های برتر آن صنعت می روند تا سرمایه خود را چندین و چند برابر کنند.

البته این به معنای عدم استفاده تحلیل گران حرفه ای از رویکرد پایین به بالا نیست.

بسیاری از افراد بصورت همزمان چندین سرمایه گذاری در زمینه های مختلف مانند بازار سهام و طلا و ملک دارند.

معروف ترین و ثروتمند ترین سرمایه گذار مالی در قرن اخیر وارن بافت می باشد که تمام سرمایه خود را از راه سرمایه گذاری در بازار سهام و با استفاده از تحلیل بنیادی بدست آورده. در زندگی نامه وارن آمده است که او نیز بیشتر از رویکرد بالا به پایین استفاده میکرده و در کشور های خارجی مانند چین و ارز های خارجی نیز سرمایه گذاری می کرده.

وارن بافت با حدود ۹۰ میلیارد دلار ثروت سومین فرد پولدار دنیا می باشد.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: بهترین گزینه سرمایه گذاری در سال ۹۸


 

0/5 (0 نظر)

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question