منابع اطلاعاتی برای تحلیل بنیادی

منابع اطلاعاتی برای تحلیل بنیادی

در مبحث تحلیل بنیادی اطلاعات به منزله مواد خام می باشد و تجزیه و تحلیل این اطلاعات منجر به خروجی اطلاعات یا نتیجه تحلیل بنیادی می شود. پس می توان گفت اطلاعات نقش بسیار پر اهمیتی در تحلیل بنیادی و نتیجه آن دارند. اگر اطلاعات اشتباه به دست کسی برسد قطعا نتیجه تحلیل درست نخواهد بود مگر به شانس که هیچ ارزشی ندارد.

همچنین اطلاعات مدت زمان مشخصی دارند و اگر در آن زمان دریافت نشوند به اصطلاح اطلاعات سوخت شده تلقی می گردند و دیگر ارزشی ندارند در حالی که برای اطلاعات دسته اول مهم نمی توان هیچ قیمتی گذاشت. بسیاری افراد فقط به دلیل دسترسی بیشتر به اطلاعات مهم سود های بسیار کلانی در بازار های سرمایه می کنند.

با توجه به نقش اهمیت اطلاعات ، منابع اطلاعاتی نیز نقش بسیار مهمی به خود می گیرند. پس باید در انتخاب این منابع نهایت دقت لازم را بکار گیریم تا در کنار جلوگیری از خطا و اشتباه یک قدم نیز جلو تر باشیم.

در کل می توان تمام اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل بنیادی را به ۲ قسمت تقسیم کرد:

  1. اطلاعات درونی شرکت
  2. اطلاعات محیط بیرونی مانند اقتصاد کشوری و وضعیت صنعت

تمامی منابع اطلاعات که برای تحلیل بنیادی نیاز می باشد را نیز می توان به دو مورد تقسیم کرد:

گزارش های مالی:

گزارش های مالی که خود شرکت در سامانه جامع ناشران یا همان سایت کدال منتشر می کند از جمله این گزارشات صورت های مالی دوره ای ، گزارش هیئت مدیره ، یادداشت های توضیحی ، و دیگر خبر ها مانند دعوت به مجامع و خلاصه آنها و …. می باشد. در این گزارش ها اغلب به اطلاعات درون شرکتی پرداخته می شود و در اختیار افراد قرار می گیرد.


برای مطالعه بیشتر در مورد سایت کدال به این مطلب مراجعه کنید: کدال چیست؟!


در برخی موارد یادداشت های توضیحی نیز اخباری از اقتصاد جهانی و …. قرار می گیرد که مرتبط با فعالیت آن شرکت می باشد.

صورت های مالی ارائه شده در سامانه کدال از مهمترین ابزار مورد نیاز در تحلیل بنیادی می باشند که از آنها می توان به وضعیت شرکت پی برد و نسبت های مالی  و… را بدست آورد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

صورت های مالی مانند ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت جریان وجوه نقد از مهم ترین صورت های مالی می باشند که تسلط بر مفاهیم و تحلیل آنها نقش مهمی در تحلیل بنیادی دارد. در مطالب بعدی به آموزش و توضیح کامل این صورت های مالی می پردازیم.

سایت ها و کانال های معتبر داخلی و خارجی:

امروزه تمامی خبر های اقتصادی و سیاسی و …. در دنیا توسط فضای مجازی و اینترنت نشر پیدا می کند. مهم ترین عامل در انتخاب یک کانال و سایت خبری برای دریافت اخبار اعتبار و صداقت آن سایت یا کانال می باشد. آیا تمامی اخبار را بدون نقص و جهت گیری سیاسی و بموقع منتشر می کنند؟! میزان سانسور چقدر است؟! جهت دهی ها درست است یا غلط!!!

سایت ها و کانال های خبری تقریبا تمام اخباری که ما برای تحلیل بنیادی نیاز داریم را در اختیار ما می گذارند. بسیاری از شرکت ها سایت مخصوص به خود را دارند و اطلاعات درون شرکتی را از این طریق به اطلاع سهام داران و سرمایه گذاران می رسانند.

اطلاعات زیادی مانند انواع نوسانات قیمت جهانی و داخلی نیز از سایت های معتبر داخلی و خارجی استخراج می شود که هر یک از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. برای مثال نوسانات نفت یا فولاد جهانی که بر تحلیل بنیادی تاثیر می گذارند.

تمامی قوانین مرتبط را نیز می توان از طریق سایت ها بدست آورد برای مثال قوانین گمرک و صادرات و واردات یا قوانین خود بازار بورس. یک سرمایه گذار موفق باید به تمامی این قوانین آگاه باشد تا بتواند در صورت نیاز از این قوانین استفاده کند و دچار مشکلات قانونی نشود و ضرر نکند.

از سایت های معتبر داخلی می توان به سایت www.livedata.ir اشاره کرد ، برای سایت های خارجی نیز برای مثال www.lme.com که برای بورس فلزات لندن می باشد. نشریه های زیادی نیز مانند نشریه ی متال بولتن و پلتس نیز وجود دارد.

منابع اطلاعاتی تحلیل بنیادی


پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: استراتژی معاملاتی چیست؟!

5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • مریم رضائیان 27 دسامبر 2019

    محتوای سایت مفید و عالییییی وکاربردی

    پاسخ

question