فرهنگ دوست داشتنی ژاپنی ها-بخش پنجم

فرهنگ دوست داشتنی ژاپنی ها-بخش پنجم

‍ خودکشی در ژاپن:

البته این فرهنگ ژاپنی ها چندان هم زیبا نیست ولی دلایل خودکشی جالبی دارن.در ژاپن دزدی٬اختلاس٬کم کاری و یا عدم موفقیت در کار به معنای خودکشی است.این فرهنگ را نمی توان زیبا دید ولی دلایل آن قابل تأمل است.

برای مقایسه میتوانیم کشور و مسئولین خودمون رو در یک کفه تراز و ژاپنی ها را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم.برای مثال همین طرح ریجستری کردن گوشی های همراه که توانسته ورود گوشی قاچاق به کشور را صفر کند.این کار را آقای آذری جهرمی در مدت زمان کوتاهی به نتیجه رساند و با این کار باعث افزایش درآمد های دولت و جلوگیری از قاچاق تلفن همراه به کشور شود.ولی وزیر سابق ارتیاطات چرا نتوانست این کار را انجام دهد؟دلیلی جز کم کاری برای عدم موفقیت در این کار وجود دارد؟

و وزیر قبلی که نتوانست درست این کار را انجام دهد چرا الان عهده دار مسئولیتی مهم در دولت است!اگر ژاپن چند نفر از مسئولین در کشور ما تا به امروز باید خودکشی میکردند؟

✅شرافت یک فرهنگ در ژاپن است؛هاراگیری به خودکشی سامورایی ها برای حفظ شرف،وفاداری و ایمان گفته می شود که شمشیر توسط خود شخص داخل شکم فرو می رود.

✅هاراگیری در میان نظامیان و دیگر مردم ژاپن به عنوان نماد شرافت است.

✅بسیاری از سربازان ژاپن پس از جنگ جهانی دوم و شکست سنگین برای حفظ غرور ملی و اعتراض به تسلیم شدن ژاپن٬ هاراگیری کردند همچنین در محاصره هایی که راه فرار نبود برای جلوگیری از عمل اسارت به دست نیروهای دشمن نیز دسته جمعی دست به این عمل می زدند.

✅معروف ترین هاراگیری برای یوکیومیشیما نویسنده ای که ۳ مرتبه نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد.

یوکیومیشیما

یوکیومیشیما

✅%۲۵ ژاپنی ها اقدام به خودکشی می کنند.

✅هر ۱۵ دقیقه یک نفر در ژاپن خودکشی می کند.

✅در سال ۲۰۰۷ یکی از وزرا ژاپن به علت اتهام به فساد سیاسی خودکشی کرد.

✅جنگل هاگارا پس از پل گلدن گیت سانفرانسیسکو رتبه دوم خودکشی دنیا را دارد. خاک این جنگل دارای آهن مغناطیسی و درختان انبوه در هم تنیده می باشد که باعث از کار افتادن دستگاه های الکترونیک از جمله گوشی تلفن همراه و جی پی اس میشود و به افسانه های نفرینی بودن این جنگ دامن میزند.تا قرن ۱۹ ژاپنی ها به دلیل فقر معنویت والدین خود را در سنین پیری بدلیل کهولت سن و ناتوانی در انجام کار های خود در این جنگل رها می کردند تا از گرسنگی بمیرند.اسکلت برخی در جنگل یافت می شود؛دولت ژاپن برای جلوگیری از خودکشی سرتاسر جنگل را پر از تابلو هایی با مضمون های امید به زندگی کرده است.

جنگل هاگارا در ژاپن

جنگل هاگارا در ژاپن

✅در سال ۲۰۱۶ ۲۲ هزار نفر در ژاپن خودکشی کرده اند این رقم در سال های گذشته بالای ۳۰ هزار نفر بوده است بطوریکه روزانه ۷۰ نفر خودکشی می کردند.(این ارقام مشابه تلفات جانی تصادفات رانندگی در سال های گذشته ایران است)

✅ماتسوری تاکاهاشی به دلیل کار زیاد جان خود را از دست داد و کاروشی شد او در ماه اخر زندگی‌خود ۱۰۵ ساعت اضافه کاری داشت.

✅خودکشی مهم ترین آسیب اجتماعی ژاپن است که اغلب برای مشکلات اقتصادی،فشار های کاری،از دست دادن شغل،عدم موفقیت در مراحل زندگی مانند آزمون های ورودی دانشگاه ها و استخدامی و….. است.

✅خودکشی تنها راه فرار ژاپنی ها از مشکلات نیست؛ اصطلاح مردمان بخار شده یا به زبان ژاپنی “ژوهاتسو” دیگر راه فرارا است که به افرادی گفته می شود که برای فرار از مشکلات به امید شروع یک زندگی راحت تر هویت خود را کاملا رها کنند.

خانه های ژاپنی

✅تعداد مردمی که ژوهاتسو می شوند سالانه به بیش از ۱۰۰/۰۰۰ نفر می رسد.

✅۲۲۰ میلیون دلار برای مقابله و کاهش و کاهش ۳۰% خودکشی تا سال ۲۰۲۵ توسط دولت ژاپن در نظر گرفته شده است.

✅انزوا طلبی یا “هایکی کوموری” نیز از دیگر رفتار های ژاپنی ها در مقابله با مشکلات است؛ که فرد مبتلا برای سال ها از خانه خارج نمی شود و خود را در یک اتاق حبس می کند که نهایتا به طرق مختلف دست به خودکشی می زند.

✅از هر ۱۲ دانش آموز ابتدایی و از هر ۴ دبیرستانی ۱ نفر افسردگی حاد دارد؛ فشار درس و آسیب های روحی در ماه اول سال تحصیلی موجب افزایش خودکشی در نوجوانان شده.


پیشنهاد می شود این مطلب را نیز حتما بخوانید:فرهنگ دوست داشتنی ژاپنی ها-بخش چهارم

 

 

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • حمیده جلیلی 6 دسامبر 2018

    سلام
    می تونید عنوان را عوص کنید. فرهنگ های دوست نداشتی زاپنی ها . من که دیگه از بعصی از فرهنگ ها شون خوشم نمیاد.

    پاسخ

question