نقدشوندگی چیست؟

نقدشوندگی چیست؟ نقدشوندگی در بورس چیست؟

نقدشوندگی یعنی میزان سرعت تبدیل شدن یک دارایی به پول نقد. این دارایی می تواند هر چیزی باشد زمین٬ طلا٬ سهام و یا حتی یک تابلو فرش. میزان نقدشوندگی هرچقدر بالاتر باشد نگرانی برای تبدیل کردن آن دارایی به پول نقد کمتر می شود.

برای درک بهتر این موضوع ادامه مطلب را با یک مثال برایتان توضیح میدهیم:

فرض کنید ۵۰ میلیون تومان پول دارید و می خواهید آن را به یک دارایی دیگر تبدیل کنید. دو گزینه پیش روی شما می باشد٬ گزینه اول یک قطعه زمین در ناحیه ای از شهری که در آن زندگی میکنید و گزینه دوم خرید ۱۲ عدد سکه بهار آزادی.!

همانطور که میدانید بین دو گزینه بالا سکه بهار آزادی راحت تر به پول نقد تبدیل می شود.  فروشنده می تواند با مراجعه به یک طلا فروش به راحتی سکه های خود را با قیمت روز به پول نقد تبدیل کند در حالی که برای تبدیل زمین به پول نقد کار سختی در پیش خواهد داشت.پس در نتیجه نقدشوندگی سکه بیشتر از زمین مسکونی می باشد.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را ازدست ندهید: بهترین گزینه سرمایه گذاری در سال ۹۸


پول نقد به عنوان استاندارد نقدشوندگی

پول نقد به عنوان استاندارد نقدشوندگی در نظر گرفته می شود زیرا به راحتی قابلیت تبدیل شدن به هر دارایی دیگر را دارد.به عبارتی دیگر بالاترین نقدشوندگی را دارد زیرا به راحتی قابل تبدیل شدن به هر دارایی و کالایی را دارد.

برای مثال زمانی را در نظر بگیرید که می خواهیم یک لپتاپ به ارزش ۴ میلیون تومان بخریم. لپتاپ را با پول نقد راحت تر می توان تهیه کرد یا اینکه به اندازه ۴ میلیون تومان فرش دست بافت به فروشنده بدهیم؟!

نقدشونده ترین بازار مالی کدام است؟

نقدشوندگی

نبورس را به عنوان نقدشونده ترین بازار مالی نام می برند، زیرا سرمایه گذار برای فروش سهام خود و تبدیل آن به پول نقد فقط به چند کلیک نیاز دارد. نقدشوندگی بالای بورس باعث تبدیل شدنش به گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاری شده است.

البته باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که کلیت بازار بورس نقدشوندگی بالایی دارد ولی همه سهم های بورسی نقدشوندگیشان یکسان و بالا نیست. سهم هایی که شناوری پایین دارند و نیز حجم معاملات آنها اصولا پایین می باشد سهم هایی با نقدشوندگی پایین محسوب می شوند.


این مطلب نیز می تواند برای شما مفید باشد: سهام شناور آزاد چیست؟!


 

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question