تاثیر ویروس کرونا و لیست سیاه FATF بر بازار بورس داخلی

تاثیر ویروس کرونا و لیست سیاه FATF بر بازار بورس داخلی

همانطور که طی چند روز اخیر از اخبار شنیده اید ویروس کرونا در ایران مشاهده شده و طبق اخرین اخبار بصورت ضد و نقیض حدود ۲۸ نفر در حال حاضر مبتلا در ایران وجود دارند ، همچنین FATF نیز ایران را در لیست سیاه خود قرار داد و مهلتی که به ایران داده بود را تمدید نکرد.

اما برای فعالان بازار بورس مهم است که این اتفاقات چه تاثیری بر بازار بورس و روند رشد شاخص خواهد داشت.

تاثیر کرونا بر بورس

با پیدایش ویروس کرونا در چین قطب بزرگ اقتصاد جهانی و اخبار قرنطینه شدن شهر ها و شیوع آن بازار بورس چین و به دنبال آن بازار های جهانی و همچنین فلزات و مواد صنعتی منفی شدند. اما در بازار بورس ایران حجم ورود نقدینگی به بازار همچنان باعث رشد شاخص شد و تنها تعدادی از شرکت های صادرات محور از رشد بازار جا ماندند.

اما با شیوع کرونا در خود ایران چه تاثیری خواهد داشت؟!

در ابتدای امر که قطعا باعث ترس و دلهره سرمایه گذاران خواهد شد همانطور که امروز یعنی شنبه ۳ اسفند ماه ۹۸ دیدیم در ابتدای بازار صف های فروشی به این واسطه تشکیل شده بود اما چون همچنان حجم ورود نقدینگی به بازار بالا می باشد و انتشار ویروس نیز در مراحل اولیه می باشد این خبر نتوانست بازار بورس ایران را منفی کند و باز در پایان معاملات هم شاخص کل و شاخص هم وزن مثبت بسته شدند.

اما در ادامه اگر شیوع ویروس بسیار شدید باشد و از کنترل خارج شود باعث ترس سرمایه گذاران خرد بازار می شود که ما چنین پیش بینی نمی کنیم و انتظار داریم که این بیماری در ایران کنترل شود و طبق اطلاعاتی که از پزشکان داریم با شروع فصل گرما و افزایش دما ریشه کن خواهد شد.

تاثیر لیست سیاه FATF بر بورس

با این اتفاق مراودات مالی بانک های ایران سخت می شود اما این خبر برای کشوری منفی است که قبلا مراودات مالی داشته. ایران قبل از این ماجرا هم با فشار تحریم های دلاری آمریکا شدیدا تحت فشار بوده و این قضیه تاثیری بر بازار ندارد و  فقط بصورت روانی تاثیر کمی دارد که می توان گفت ادامه نیز نخواهد داشت زیرا دلیل رشد بازار نیز ورود نقدینگی می باشد.

نکته و نتیجه گیری :

در سال ۹۸ گفته می شد که بازار تا انتخابات مجلس مثبت خواهد بود و شاید انتظار می رفت که بعد از انتخابات بازار روند شاخص تضعیف شود اما این اخبار و موارد فعلا تاثیری بر بازار نمی گذارد زیرا علت رشد بازار تورم و ورود نقدینگی به بورس می باشد.

همانطور که امروز شنبه ۳ اسفند ۹۸ در ابتدای بازار شاخص ۱۱ هزار واحد منفی در انتهای بازار به بیش از ۳۰۰۰ هزار واحد مثبت رسید تمامی بزرگان و اساتید بازار نیز همچنان روند بازار را صعودی می دانند.

حتی پیش بینی ها برای سال ۹۹ نیز صعود و رشد شاخص می باشد.

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • JamesDap 25 آوریل 2020

    Thanks really helpful. Will certainly share website with my good friends.

    پاسخ
  • کاریمو آکادمی 23 فوریه 2020

    سلام و وقت بخیر
    وقتی شما از آینده یک سهم مطمعن هستید اون رو تو این شرایط بخرید میتونه براتون خیلی خوب باشه
    ولی اینکه این منفی بودن چند روز طول بکشه بستگی به اتفاقی که افتاده داره

    پاسخ
  • میلاد 22 فوریه 2020

    با تشکر از مطلب خوبتون
    میخواستم بدونم توی این جور موارد که بازار قرمز میشه از کجا میشه تشخیص داد که تا چه زمانی جو روانی منفی و نزول ادامه داره و کی روند دوباره صعودی میشه؟
    مثلا اگر توی روزهای اول بازار قرمز خرید کنیم (البته نه هر سهمی رو) هم خوبه؟

    پاسخ

question