در چهار ماه ابتدایی سال کدام رشد بیشتری داشته؟ طلا٬ارز و یا بورس؟

در چهار ماه ابتدایی سال کدام رش بیشتری داشته؟ طلا٬ارز و یا بورس؟

۴ ماهه ی اول سال ۹۸ شرایطی را برای واژه های نام آشنایی همچون بورس ، طلا ، سکه و دلار رقم زد که با تحلیل وضعیت چند ماهه ی گذشته می توان به خوبی دریافت، بورس نسبت به دیگر رقیبان خود پربازده ترین بازار را در حال حاضر در دست داشته است.

۴ ماهه ی اول سال ۹۸ بستری فراهم آورد که بورس رشد ۴۱ درصدی را تجربه کند، درحالی که طلا، ارز و سکه با افت ارزشی زیادی رو به رو بوده اند. در این بازه ی چهار ماهه ی اول سال، شاخص کل بورس به گزارش تجارت نیوز بیش از ۷۴ هزار واحد رشد داشته و باعث شده است بازدهی ۴۱ درصدی را برای این بازار فراهم کند.

به عبارتی بازار بورس در حال حاضر یکه تاز میدان است. چرا که بازارهای دیگر از جمله بازار طلا و ارز و سکه از اول فروردین تا اخر تیر ماه سال ۹۸ افت ارزش و بازدهی منفی به همراه داشتند. شاخص کل بورس در پایان اسفند ماه سال گذشته روی سطح ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی بسته شد که براساس داده های سازمان بورس و اوراق بهادار این شاخص در ۳۱ تیر ماه روی سطح ۲۵۳ هزار و ۵۶ واحدی قرار گرفت و پر بازده ترین بازار را به خود تعلق داد.

سکه نسبت به دیگر بازارها بیشترین افت ارزشی را به همراه داشت، این مقدار کاهش برابر با ۸٫۳ درصد بوده است. این در حالی است که سکه امامی بیشترین افت قیمت را در بازه زمانی ۴ ماهه ی اول سال به همراه داشته است، آخرین قیمت این فلز ارزشمند در سال گذشته معادل چهار میلیون و ۶۶۲ هزار تومان بود و در روز پایانی تیر ماه امسال به رقم چهار میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید که این میزان افت برابر با ۳۸۷ هزار تومان است ؛ به عبارتی این فلز گرانبها در چهار ماه ابتدایی امسال افت ۳/۸ درصدی را تجربه کرده است.

تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری سکه طرح جدید(امامی) به بالای رقم پنج میلیون تومان رسید، اما حدود دو ماه گذشته دچار افت قیمت شدید شده و روز ۲۷ تیر ماه تا چهار میلیون تومان پایین آمد، حتی در برخی از ساعات این روز به کانال سه میلیون تومان نیز رسید. اما توانست قسمتی از افت قیمت خود را در اخرین روزهای پایانی تیر ماه جبران کند.

در روز ۱۹ اردیبهشت ماه درحالی که همه بازارها افزایشی بودند بیشترین قیمت این فلز زرد رنگ رقم خورد و عدد پنج میلیون و ۱۶۰ هزار تومان را ثبت کرد. بر اساس داده هایی که از شبکه اطلاع رسانی طلا و سکه و ارز اقتباس شد، بیشترین قیمت طلا در این روز نسبت به بازه ی ۴ ماهه ی اول سال روی داد که برابر با ۴۷۲ هزار تومان بود.

کمترین قیمت را نیز می توان به ۳۱ تیر ماه امسال اشاره کرد. در پایان اسفند ماه سال گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار معادل ۴۳۰ هزار تومان بود، که در پایان تیر ماه امسال به رقم ۴۰۸ هزار تومان رسید که این کاهش ۲۲ هزار تومانی موجب شد، بازدهی منفی ۱/۵ درصدی برای این فلز ارزشمند به ثبت برسد.

و اما بحث داغ این روزها دلار! دلار بازدهی منفی ۷/۷ درصدی را پیش رو داشته است. طی بازه ی زمانی مذکور براساس قیمت‌های اعلامی صرافی ملی ، هزار تومان از ارزش دلار از دست رفته است.

پیش از شروع سال جاری دلار در فضای نسبتا ارامی قرار داشت، که نرخ آن ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود. اما این وضعیت در سال جاری تا روز ۱۹ اردیبهشت ماه روند رو به رشدی در پیش گرفت و تا سطح ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان نیز بالا آمد؛ اما پس از روز مذکور این روند کاهشی شد و در دو هفته پایانی تیر ماه سرعت بیشتری گرفت، تا این که در روز ۲۶ تیر ماه  این رقم ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ثبت رسید.

 

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question