زیان انباشته وپست و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و قیمت سهم

زیان انباشته وپست و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و قیمت سهم

در سال های اخیر زیان انباشته بانک های کشورمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. یکی از این بانک ها که میزان زیان انباشته بالایی دارد پست بانک می باشد که با نماد وپست در بازار بورس ایران موررد معامله قرار می گیرد.

زیان انباشته پست بانک ایران ۴.۳ برابر سرمایه اش می باشد که مبلغی در حدود ۱.۱ هزار میلیارد تومان زیان می باشد. وقتی مبلغ زیان انباشته پست بانک را میخوانیم ممکن است سوالات زیر برایمان پیش بیاید.

با توجه به این میزان از زیان تاثیر این اتفاق بر قیمت سهام پست بانک چگونه خواهد بود؟ چرا با وجود این میزان از زیان انباشته قیمت این سهم در ماه های اخیر رشد قابل توجهی داشته است؟ تاثیر این میزان از زیان انباشته پست بانک بر اقتصاد کشور چگونه است؟ آیا ممکن است پست بانک هم شرایطی همانند موسسات مالی را داشته باشد؟

ما در این مطلب سعی داریم به سوالات بالا پاسخ دهیم:

تاثیر زیان انباشته ۱.۱ هزار میلیارد تومانی بر اقتصاد کشور چیست؟ آیا بحرانی مانند موسسات مالی در پیش است؟

دولت در شرایط مشابه گذشته نشان داده است که در شرایط بحرانی پشت بانک ها می ایستد و اجازه نمی دهد این سیستم از بین برود حال آنکه در اصل هزینه اصلی این پا برجا ماندن را مردم می دهند و نه دولت.

در موضوع موسسات مالی بانک مرکزی ابتکار عمل را در دست گرفت و سعی در بهبود شرایط داشت. حتما در خانواده یا دوستان خود افرادی را می شناسید که پول خود را در این موسسات گذاشته باشند و تا به امروز فقط بخشی از پول خود را دریافت کرده باشند.

موضوعی که در ارتباط با موسسات مالی مهم است منبع پرداخت پول به صاحبان حساب در این موسسات است. شاید برایتان عجیب باشد ولی کل پولی که به این عزیزان داده شد از حساب من و شما بود و نه حساب دولت.

دولت برای پرداخت پول این عزیزان مجبور به استقراض از بانک مرکزی و یا استفاده از سایر منابع موجود در بودجه شده که در نهایت این امر نمود خود را در تورمی که امروز شاهد آن هستیم نشان می دهد.

در نهایت دولت پشت بانک ها را خالی نمیکند ولی اگر مشکلی برای این سیستم شکننده ایجاد شود قرار است هزینه اش را من و شما با تورمی که در اقتصادمان ایجاد می شود بدهیم.

تورم

تورم در اقتصاد

پرداخت این زیان از جیب مردم

طبق گفته های آقای همتی رئیس باک مرکزی دولت برنامه دارد تا کسری بودجه را با صادرات بیشتر نفت٬ انتشار اوراق دولتی و برداشت از صندوق توسعه ملی بدون دست زدن به منابع بانک مرکزی تامیین نماید.

به عنوان یک اصل همواره به یاد داشته باشید که هروقت دولت به منابع بانک مرکزی دست بزند و بخواهد کسری خود را با استفاده از این منابع جبران نماید حتما این عمل منجر به تورم خواهد شد.

وقتی شرایط بانک ها بخواهد بیش از پیش خراب شود و به سمت ورشکستگی پیش بروند دولت مجبور است آستین بالا بزند و دست خود را در جیب مردم بکند و جلوی این ورشکستگی را بگیرد.

دولت به خاطر شرایط تحریم های غیر منصفانه آمریکا و کم شدن درآمد هایش منابعی در اختیار ندارد که بخواهد آن را هزینه کند در نتیجه در صورت ورشکسته شدن بانک ها دولت برای پرداخت پول صاحبان حساب باید از بانک مرکزی قرض بگیرد تا پول این افراد را بدهد. چون این پول استقراضی بدون پشتوانه چاپ شده است اثر خود را در بالا بردن تورم نشان می دهد.

یعنی ما همه چیز را گران تر میخریم تا با اضافه پرداخت ما پول افرادی که در این بانک ها حساب داشتند را پرداخت کنند.

این گفته ما برای تخریب دولت و یا متهم کردن دولت نیست٬ در شرایط فعلی دولت راه حل دیگری جز این ندارد و مجبور است برای سرپا نگه داشتن اقتصاد مریض ایران دست به اقدامات این چنینی بزند.

تاثیر این میزان زیان انباشته بر قیمت سهم چگونه است؟

وجود میزان بالا از زیان انباشته می تواند در شرایطی خاص سهم را برای سرمایه گذاری جذاب کند. اما چرا؟

زمانی که میزان زیان انباشته یک شرکت بیش تر از نصف کل دارایی های شرکت شود٬ آن شرکت ورشکسته محسوب می شود و طبق قانون باید از بورس خارج شود. با توجه به اینکه این اتفاق برای هیچ شرکتی در بورس خوش آیند نیست شرکت ها برای خارج شدن از زیر این ماده باید اقدامی انجام دهند تا میزان زیان انباشته خود را کم کنند.

با توجه به معافیت مالیاتی که برای تجدید ارزیابی دراریی ها در نظر گرفته شده٬ بیشتر شرکت هایی که زیان انباشته بالایی داشتند با استفاده از این قانون خود را نجات دادند و با افزایش سرمایه های بالا کام سهام داران خود را شیرین کردند.

گفته می شود پست بانک هم قصد تجدید ارزیابی دارایی های خود را دارد که این موضوع باعث رشد قیمت سهم شده و شنیده ها حاکی از این است که قیمت پتانسیل رشد بیشتر را نیز دارد.


این مطلب نیز می تواند برای شما مفید باشد: پیش بینی بازار بورس برای سال ۹۸

 

 

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • bahram834 16 آگوست 2019

    سلام ممنون

    پاسخ
  • دهقان 15 آگوست 2019

    سلام خدمت شما گروه پرتلاش کاریمو

    ببخشید هنوز این جز برنامتون هست که یک دوره اقتصاد شناسی بگذارید تا بتونیم وضعیت آینده رو پیشبینی کنیم و قدرت تحلیلمون بالا برود ؟

    پاسخ
  • ملکیان 15 آگوست 2019

    چطور محاسبه کنیم که شرکت جزء ماده قانون۱۴۱ قرار میگیره یا نه؟
    درصد زیان انباشته را نسبت به دارایی شرکت محاسبه کنیم؟

    پاسخ

question