۳ تهدید بزرگ برای اقتصاد ایران در سال ۹۸

۳ تهدید بزرگ برای اقتصاد ایران در سال ۹۸

اینکه شرایط اقتصاد ایران در سال ۹۸ چگونه خواهد بود برای مردم کشور سوالی اساسی و مهم است که قصد داریم در این مطلب سه تهدید اقتصاد ایران در سال ۹۸ را بازگو نماییم.

بعد از خروج آمریکا از برجام مشکلات اقتصادی ایران سر باز کرد و عریان شد. نقدینگی که توسط دولت های قبل ٬ دولت فعلی و بانکها ایجاد شده بود باعث تورمی سرسام آور در کشور شد و قدرت خرید مردم را به شدن کاهش داد.

سال ۹۷ سال پر استرس وسختی برای مردم عزیز کشورمان بود. حالا سوالی که ایجاد می شود این است که شرایط در سال ۹۸ به چه صورتی خواهد بود؟ شرایط بهتر می شود یا بدتر؟

در این مطلب قصد داریم سه موضوعی که اقتصاد ایران در سال ۹۸ را تهدید می کند از زبان علی مدنی زاده استادیار دانشگاه شریف برایتان بازگو نماییم.

سال ۹۸ سال تصمیمات سیاست گذار است. سیاست گذار با تصمیم گیری درست در سه حوزه بودجه٬ کنترل نقدینگی و تخصیص ارز می گیرد می تواند تورم را کنترل کند و یا آن را به شدت بالا ببرد.

اقتصاد ایران در سال ۹۸

بودجه:

لایحه بودجه ۹۸ که در مجلس تصویب شد با کسری بودجه مواجه می باشد و این یعنی به مشکل خوردن بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی دولت در تامین مخارج خود.

کشور مانند یک خانواده بزرگ است که دولت در آن نقش پدر خانواده را بازی میکند. خانواده ای را تصور کنید که هزینه های جاری اش برای سال ۹۸ به صورت متوسط ۳ میلیون تومان در ماه می باشد ولی در آمد خانواده ۲ میلیون در ماه است.

این خانواده با کسری ۱ میلیون تومان در ماه رو به رو است که باید به نحوی این کسری را جبران کند. یکی از این راه ها دریافته وام از بانک یا قرض گرفتن پول از دوستان و آشنایان است.حالا پدر خانواده این کسری را با قرض کردن از دوست آشنا تامین می کند ولی چون توان پرداخت این قرض ها را ندارد در آینده ای نه چندان دور مجبور است راهی زندان شود و این عامل باعث فشار آمدن به خانواده خواهد شد.

برای دولت نیز همین شرایط ایجاد می شود به این صورت که دولت مجبور است این کسری را به نحوی جبران کند.اگر این کسری قرار باشد از طریق قرض گرفتن پول از بانک مرکزی تامین شود باعث افزایش تورم خواهد شد.

راه دیگری که دولت پیش رو دارد افزایش قیمت بنزین٬ افزایش مالیات و کاهش هزینه های دولت و … است.

کسری بودجه امسال اگر قرار باشد با استقراض از بانک مرکزی جبران شود سال ۹۸ نیز سالی با تورم بالا خواهد بود که امیدواریم دولت برای این موضوع راه حلی مناسب را اتخاذ نماید.

نقدینگی:

افزایش نقدینگی یعنی افزایش تورم . متاسفانه برخی از سیاست گذاران در کشور هنوز نمی توانند قبول کنند که با افزایش نقدینگی شاهد تورم خواهیم بود. همانطور که در مطلب بالا توضیح دادیم یکی از خطرات سال جاری افزایش نقدینگی به دلیل کسری بودجه می باشد. دلیل مهم بعدی که نشان از افزایش نقدینگی دارد بانک ها می باشند. بانک ها یکی از اصلی ترین بازیگران تورم فعلی کشور هستند.

بانک ها با استقراضی که از بانک مرکزی کرده اند باعث افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور شده اند و این مشکل همچنان برایشان پا برجا می باشد.

در سالی که گذشت بانک ها برای خروج از زیان انباشته شان مجبور به افزایش سرمایه شدند که این موضوع باعث شد سهام دارانشان سود خوبی از این اتفاق ببرند ولی در نهایت یکی از بازیگران اصلی متورم شدن اقتصاد ایران بانک ها می باشند.


بهتر است این مطلب را نیز بخوانید:‌ سیاست گذاری که همچنان درک درستی از اثر نقدینگی بر تورم ندارد؟!  


اقتصاد ایران در سال ۹۸

ارز:

بعد از شروع دور جدید تحریم ها مشکلات ارزی کشور بیش از گذشته شده است. مشکلاتی که پیش بینی می شود در آینده بیشتر شود. در حال حاضر فروش نفت و در یافت ارز حاصل از آن با اختلال رو به رو شده. تحریم و تهدید های آمریکا مانع از خرید نفت ایران توسط دیگر کشور های شده است. معافیت آمریکا برای خرید نفت ایران رو به پایان است و ایران برای فروش نفت خود باید تلاش بیشتری نسبت به گذشته بکند.

با این وجود شنیده ها حاکی از این است که مسولین وزارت نفت در اظهار نظری غیر رسمی صحبت از فروش یک میلیون بشکه در روز را میکنند و گفته می شود بعد از اتمام معافیت ها این فروش روزانه همچنان ادامه خواهد داشت.

از طرفی در صادرات کالاهای غیر نفتی و برگشت پول آن به داخل کشور با مشکل رو به رو هستیم از این رو کمبود عرضه دلار و بالا بودن تقاضا برای آن همچنان پابرجا خواهد ماند.

نتیجه گیری نهایی:

در جمع بندی مطالب بالا باید خدمتتان عرض کنیم که سه عامل افزایش نقدینگی٬کسری بودجه و مشکلات ارزی تهدیدی برای اقتصاد ایران در سال ۹۸ هستند که اگر دولت نتواند تصمیم گیری های مناسب در این زمینه را اتخاذ نماید شاهد تورم بالا در سال ۹۸ نیز خواهیم بود.

باید برای جلو گیری از بی ارزش شدن پولمان برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم وگرنه ممکن در سال ۹۸ نیز شاهد بی ارزش شدن پولی باشیم که به زحمت به دست آورده ایم.

منبع: تجارت نیوز. اقتصاددان: علی مدنی زاده


این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: ۴ مرحله تا سرمایه گذاری در بور س

 

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question