اندیکاتور بورس چیست؟ پرکاربردترین اندیکاتور ها

اندیکاتور بورس چیست ؟ 

اندیکاتور های بورس (indicator) شاخص های آماری تعقیب کننده روند ها هستند که در تحلیل های تکنیکال به کار برده می شوند و معیار های متفاوت دارند که تعریف فرمول آنها کاملا آزاد و به دست معامله گران است. به همین دلیل هر معامله گری می تواند اندیکاتور بورسی مخصوص خودش را طراحی کند و آن را با نام خودش گسترش بدهد. ولی عاملی که یک اندیکاتور خوب را از نوع بد آن جدا می کند کاربرد آن و میزان هماهنگی و ترکیب شدن آن با سایر ابزار های تکنیکال می باشد.

معیار های اندیکاتور می تواند قیمت، حجم معاملات، تعداد معاملات، سرمایه های خرید و فروش و …. باشد. فرمول های اندیکاتورها در عین سادگی محاسبات زیادی دارند. به همین دلیل این محاسبات را نمی توان به صورت دستی محاسبه کرد و حتما باید با استفاده از کامپیوتر این محاسبات انجام شوند.


انواع نمودار های مهم در تحلیل تکنیکال را می توانید در این مطلب بخوانید:نمودار میله ای و نمودار شمعی ژاپنی برای تکنیکالیست ها


برای مثال می خواهیم اندیکاتور فرضی X را برای معاملات خودمان طراحی کنیم:

این شاخص فرضی آخرین قیمت امروز را با آخرین قیمت فردا و پس فردا جمع می کند و سپس تقسیم بر سه می کند و یک نقطه در نموداری که برای آن طراحی کرده ایم به ما می دهد. این کار را برای روز های قبلی سهم هم انجام می دهیم و سپس نقاطی که به دست آمده اند را با یک خط به هم وصل می کنیم. حالا یک اندیکاتور بورس طراحی کرده ایم که می توانیم هر نامی را برای آن انتخاب کنیم.

در تصویر زیر نمودار بالا قیمت سهم و نمودار پایین اندیکاتور مومنتوم این سهم را نشان می دهد.

نمونه ای از یک اندیکاتور

نمونه ای از یک اندیکاتور

از اندیکاتورها برای چه کاری استفاده می شود؟

از آنها برای پیش بینی روند قیمت سهم استفاده می شود. اما نکته مهم اینجاست که اندیکاتور ها تنها تعقیب کننده روند هستند و همواره عقب تر از معاملات هستند چون داده های آماری معاملات را برای محاسبه و تحلیل  نیاز دارند.

در مثال بالا توضیح دادیم که اندیکاتورها از قیمت سهم در روز های گذشته برای رسیدن به روند استفاده می کند. یعنی چیزی را برای ما پیش بینی نمی کند چون گذشته نگر هستند و نه آینده نگر. از این شاخص ها برای تایید گرفتن در معاملات استفاده می شود و نه پیش بینی٬ هیچ وقت از اندیکاتور های برای پیش بینی استفاده نکنید.

تفسیر و پیش بینی آینده سهم از روی نمودار اندیکاتوری بر عهده معامله گران است و اندیکاتور ها فقط برا اساس داده های آماری گذشته هشدار های خرید و فروش را می دهند. این شاخص ها تنها ابزار کمک کننده برای تصمیم گیری فرد در معامله هستند و به هیچ عنوان تاکید می کنیم به هیچ عنوان صرفا از اندیکاتور ها برای خرید یا فروش سهم نباید استفاده کرد.

از اندیکاتور ها می توان در تحلیل تکنیکالی بازار های مختلف مانند بازار بورس ٬  طلا ٬ ارز ، فارکس ، کالا ، آتی و…. نیز استفاده کرد اما باید این نکته مهم را در نظر گرفت که هر کدامشان ویژگی های خاص خودشان را دارند.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که نوسان گیران بیش از بقیه تحلیل گران تکنیکالیست نیازمند شناخت دقیق و کامل اندیکاتور ها هستند.

تنظیمات اندیکاتور در حالت بلند مدت و کوتاه مدت

اندیکاتور ها در بازه های زمانی مختلفی از کوتاه مدت تا بلند مدت قابلیت تنظیم شدن دارند.این تنظیمات هرچه کوتاه مدت تر باشند به تغییر قیمت حساس تر می شوند و واکنش سریع تری به تغییرات قیمت نشان می دهند به همین علت درصد اشتباه و خطای هشدار های خرید و فروش آنها بیشتر می شود.

از طرفی هرچه تنظیمات بلند مدت تر باشند تاخیر آن نسبت به تغییرات قیمت بیشتر می شود و تعداد هشدار هایی که برای خرید یا فروش به معامله گر می دهند کمتر می شود.حالت بهینه این تنظیمات را در کتاب های تحلیل تکنیکال و دوره های کاریمو آکادمی میتوانید آموزش ببینید. برای مثال در تصویر زیر نمودار سهم وپست را با دو میانگین متحرک ۹ روزه و ۴۰ روزه مشاهده میکنید. در این تصویر به خوبی می توانید تفاوت این دو میانگین را درک کنید.

میانگین متحرک ۹ و ۴۰ روزه

میانگین متحرک ۹ و ۴۰ روزه

همچنین اندیکاتور های کوتاه مدت به نمودار نزدیک تر هستند و نوع بلند مدت آن فاصله بیشتری از نمودار قیمت دارند. به همین علت معامله گران معمولا از ۲ یا ۳ اندیکاتور به طور همزمان برای تشخیص روند و ورود به جایگاه های خرید و فروش استفاده می کنند.( نزدیک و دور بودن به نمودار را در تصویر بالا می توانید مشاهده کنید که سمت راست کوتاه مدت و سمت چپ بلند مدت می باشد.)


خواندن این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: انواع حجم معاملات و کار برد های آن در تحلیل تکنیکال


اندیکاتورها از لحاظ نموداری، محاسباتی و کاربردی به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع اندیکاتورها بر اساس کاربری شان:

روند (trend) : که برای تشخیص روند به کار می روند.
اسیلاتور ها (oscillator) : که از آنها برای هشدار های فشار خرید و فروش و شناسایی روند استفاده می شود.
حجم ها (volume) : اندیکاتورهایی هستند که معیار اصلی محاسبات آنها حجم است و قدرت روند را نشان می دهند.
بیل ویلیامز Bill Williams : بیل ویلیامز نام طراح اندیکاتور های زیاد و مهم و پر کاربردی بوده که به احترام او دسته اندیکاتور های ساخته شده از طرف او به نام خودش نام گذاری شده است. این اندیکاتور ها به سطوح قیمتی روند می پردازند.

پرکاربرد ترین و معروف ترین اندیکاتورها

از مهم ترین و پرکاربرد ترین اندیکاتورهای بورس می توان به اندیکاتور های میانگین متحرک (MA (moving average  ٬ مک دی (MACD) ٬ شاخص قدرت نسبی (RSI) , باند های بولینگر (Bollinger Bands ) اشاره کرد که در مطالب بعدی همه این موارد را برایتان توضیح خواهیم داد.

5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question