لیورمور افسانه ای و کسب سود از بورس

نکته های ارزشمند جسی لیورمور افسانه ای برای کسب سود از بورس

جسی لیورمور چه کسی بود؟

 

جسی لیورمور فرزند یک خانواده کشاورز از طبقه ضعیف جامعه بود که توانست با تلاش خود را به یک معامله گر افسانه ای در دنیا تبدیل کند.جسی لیورمور در طول زندگی حرفه ای خود افتخارات زیادی را بدست آورد.مردی خود ساخته که هیچ دوره یا درس اقتصاد و تجارتی را در دانشگاه نگذرانده بود و هیچ پیش زمینه ای در این ارتباط نداشت.او تمرکز خود را بر روی بازار سرمایه و بر رو سهام های کلی گذاشت.استراتژی او بر اساس ترکیبی از الگوهای قیمت و تجزیه تحلیل حجم بود.

لیورمور، نویسنده کتاب “چگونه تجارت در سهام” ، یکی از بزرگترین معامله گران تمام دوران بود.جسی لیورمور در سال ۱۹۲۹ زمانی که در اوج معامله گری بود توانست سرمایه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار از این راه برای خودش به دست بیاورد.بررسی موفقیت های او زمانی جذاب تر می شود که بگوییم او در آن زمان با وجود تمام محدودیت ها ٬نقص در قوانین٬کمبود سرمایه توانست با استراتژی و سرمایه خودش دیگران را مجاب کند تا پول هایشان را به وی بسپارند تا او برایشان سرمایه گذاری کند.در زمانی که نه کامپیوتری وجود داشت ٬نه نمودار آنچنانی و حتی قیمت ها با تاخیر یک روزه توسط روزنامه ها به دستشان می رسید.

استراتژی او خرید و نگهداری سهام در بازار های گاوی و فروش آن در زمان تغییر حرکت بازار به سمت منفی شدن بود.او معتقد بود که تلاش کلیدی ترین عامل تعیین کننده در تبدیل شدن یک فرد به معامله گر موفق به جای بازنده همیشگی است.

لیورمور همچنین کتاب هایی در مورد زندگی و روش های معاملاتی اش از جمله “چگونگی فروش سهام” و “زندگی من در وال استریت و چطور سه ثروت را در بازار سهام ایجاد کردم ” نوشت.

الگوهای قیمت

جسی لیورمور راحتی نمودارهای مدرن امروزی برای الگو کردن قیمتها را نداشت.با این وجود الگوهایی را که استخراج می کرد در یک دفتر کل ثبت می کرد و آنها را بارها مرور میکرد. او همیشه در روند مثبت معامله های خود را انجام میداد و از بازار ها و نمودار هایی که در روند نزولی و یا حتی خنثی بود اجتناب میکرد.او منتظر می ماند تا قیمت سهم به سطح مقاومت نزدیک شود سپس یر اساس واکنشی که قیمت به آن سطح میداد سهم را میخرید.

برخی از معیارهای مورد استفاده جسی لیورمور برای تعیین نقطه ورود به سهم :

  1. شکستن مقاومت با حجم بالا
  2. چند روز بعد از شکسته شدن مقاومت باید قیمت سهم در جهت شکست حرکت کند.(یعنی تا چند روز قیمت همچنان در جهت صعودی حرکت کند.)
  3. یک واکنش طبیعی در این مرحله صورت می گیرد که قیمت ها تا حدودی در برابر روند کاهش می یابند(اصلاح قیمت) که این اصلاح با حجم پایین اتفاق می افتد.
  4. بعد از اتمام اصلاح که واکنشی طبیعی است قیمت دوباره در جهت روند افزایش می یابد.

انحراف از این الگو ها به معنای هشداری برای بررسی بیشتر مورد توجه اش قرار می گرفت٬ و اگر حرکت قیمت در نقاط مهم (سطح مقاومت و حمایت) بر اساس الگویش پیش می رفت برایش نشان از تایید بود.

timing

زمانبندی در  معاملات بازار

هر معامله گر خوبی باید بداند در بازار سهام کمی دیر یا زود شدن میتواند برایش ضرر آفرین باشد (مخصوصا در بازار های جهانی که دامنه نوسان ندارند).زمان بندی در بازارهای مالی بسیار مهم است٬ و هیچ چیز مانند خود قیمت زمان بندی درست را نشان نمیدهد.برای مثال وقتی سطح مقاومت یک سهم در قیمتی شکسته می شود می تواند نوید بخش ادامه دار بودن حرکت قیمت به سمت بالا باشد.جسی لیورمور منتظر می ماند تا قیمت ها بر اساس نکات بالا تایید شوند سپس وارد معامله میشد.

او معتقد بود این اصلا مهم نیست که ما چه احساسی نسبت به ادامه روند قیمت سهم داریم٬حتما باید ادامه روند توسط بازار تایید شود تا وارد معامله شد.اتفاقی که در ایران توسط معامله گران ما زیاد می افتد.نمودار را نگاه میکنند و بر اساس حسشان میگویند «این از اینجا بر میگردد».

برخی از نکته هایی که جسی لیورمور به معامله گران پیشنهاد میکند که حتما انجام دهند:

  • خرید فروش در جهت روند.خرید در بازار های گاوی و short selling (امکان short selling در ایران فعلا محیا نیست) در بازار های خرسی.
  • زمانی که آینده مناسبی برای سهم متصور نیستید معامله نکنید.
  • خرید و فروش در نقاط مهم (حمایت و مقاومت) را یادبگیرید.
  • صبر کنید تا بازار قیمت ورودتان را تایید کند.پاداش «صبر» در بورس پول های بزرگ است.
  • از معاملاتی که نشان دهنده زیان هستند پرهیز کنید.
  • سهمی را که در زیان هستید و امیدی به رشدش نیست بفروشید و نگران پولش نباشید می توانید آن را جبران کنید.
  • همیشه سهم های پیشرو را در بازار های گاوی انتخاب کنید.
  • اگر متوجه شدید که سهم خوبی را انتخاب نکرده اید و در ضرر هستید میانگین کم نکنید.
  • سهم های زیادی را دنبال نکنید.(پیشنهاد می شود مطلب تحمل زیان واقعی برای اجتناب از زیان روانی را نیز بخوانید.)

stock market

جمع بندی استراتژی جسی لیورمور

جسی بسیار موفق بود، اما چندین بار نیز ثروت خود را از دست داد.او همیشه اولین کسی بود که وقتی اشتباه کرد اعتراف کرد و زمانی که پولش را از دست داد، به دو مقصر بالقوه رسید:

  1. عدم تدوین قوانین معاملاتی به طور کامل.(در آن زمان)
  2. عدم پیروی کردن از قوانین معاملاتی.

این خطا برای معامله گران فعلی هم وجود دارد.خطاهایی که جلوی سود کردنشان را میگیرد.برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای باید یک استراتژی خوب برای خودمان تعیین کنیم.آن را در دنیای واقعی بورس امتحان کنیم و برای موفقیت در بورس از آن بهره ببریم.( پیشنهاد می شود مطلب ۳ فاکتور مهم که می تواند در تعیین استراتژی معاملاتی شما را کمک کند را نیز بخوانید)

جسی لیورمور یک سیستم معاملاتی ساده به ما را معرفی کرد : قبل از وارد شدن به یک سهم ، منتظر  واکنش قیمت و حجم به نقاط محوری باشید.برای معامله خود حد ضرری قرار دهید تا اگر تحلیل تان اشتباه بود از سهم خارج شوید و تا زمانی که در سود هستید و دلیلی مناسب برای خروج از سهم ندارید٬ آن را نگه دارید.بگذارید قیمت دلیل خروج و ورود شما به سهم باشد و نه احساستان.

زمانی که فرصت و آینده مناسبی را برای سهم وجود ندارد از خرید آن اجتناب کنید و زمانی که شرایط بازار سهام خوب است سهم هایی را انتخاب کنید که قدرت بیشتری برای صعود دارند.(پیشنهاد میشود مطلب راز بزرگ موفقیت در بورس را نیز بخوانید.)

 

منبع سایت :

5/5 (2 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری افراد موفق در بورس به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question