سهام شناور آزاد چیست؟ و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی

سهام شناور چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

یکی از مفاهیمی که فعالان بازار سرمایه با آن در زول فعالیتشان در بورس با آن سروکار دارند، مفهوم سهام شناور است. باید جواب سوالاتی مانند این که سهام شناور چیست؟ تا چه اندازه در معاملات و یا تحلیل یک سهم کاربرد دارد؟ شرکتی که سهام شناور کم یا زیاد دارد برای خرید مناسب است؟ موضوعاتی هستند که در این مقاله را داد و به آنها خواهیم پرداخت.
اما قبل از آن باید بدانیم که به‌طور کلی سهام هر شرکت در بازار سرمایه، دو دسته سهامدار دارد:

دسته‌ اول سهامداران عمده یا راهبردی هستند که برای دوره‌ های‌ بلندمدت تری بر روی شرکت سرمایه گذاری می کنند؛ این افراد، شامل کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مالکیت بیش از پنج درصد از سهام آن شرکت را در اختیار دارند.

دسته‌ دوم، سایر سرمایه گذاران (حقیقی یا حقوقی) هستند که به دلایل مختلف، بخشی از سهام قابل معامله‌ شرکت در بازار را خریداری می کنند.

سهام شناور آزاد چیست؟

سهام شناور آزاد یا Free Float به سهامی گفته می شود که اشخاص حقوقی یا حقیقی آنرا در اختیار دارند اما قصدی برای نگهداری و حفظ همیشگی آن و مدیریت در شرکت ندارند؛ بنابراین هر لحظه آماده عرضه و فروش سهام خود هستند.
میزان سهام شناور همواره ثابت نخواهد بود و ممکن است هر زمان که سهم جذابیتی داشته باشد، شخصی (حقیقی یا حقوقی) برای خرید و حفظ سهام تمایل پیدا کند و با خرید عمده میزان سهام شناور را کاهش دهد و یا اینکه سهامداران مدیریتی شروع به فروش سهام شان کنند که باعث افزایش میزان سهام شناور شرکت خواهد شد.

سهام شناور آزاد

در اکثر بورس‌های دنیا شرکت‌هایی که کمتر از ۲۵ درصد سهام آن‌ها، شناور باشد از فهرست شرکت‌های بورسی خارج می‌شوند. در ایران نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی را به حداقل ۲۵ درصد تصویب کردند؛ پیش از این تاریخ در ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، حداقل سهام شناور ۲۰ درصد ثبت شده بود.
بنابراین شرکت هایی اجازه ی پذیرش در بورس را دریافت می کنند که مالکان شرکت حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت را قبل از ورود به بورس (در فرآیند عرضه اولیه) در بین مردم توزیع کنند و به فروش برسانند. شرکت هایی که علاقمند به نگهداری سهام خود هستند و سهام شناور صفر و یا کم تر از ۲۵ درصد را دارند، دلیلی برای حضور آن‌ها در بازار بورس وجود ندارد.

روش محاسبه سهام شناور آزاد

برای محاسبه سهام شناور آزاد هر شرکت درابتدا باید ترکیب سهامداران را مورد بررسی قرار گیرد و تعداد سهامداران مدیریتی (یا راهبردی) تعیین گردد . سهامدارن مدیریتی همان افرادی هستند که مقدار زیادی از سهام شرکت را در اختیار گرفته‌اند و قصدی هم ندارند در آینده‌ای نزدیک سهام خود را به فروش برسانند.
زمانی که درصد سهام سهامداران مدیریتی مشخص شود، این میزان را از کل سهام شرکت کم می کنیم و به این ترتیب درصد سهام شناور آزاد شرکت مشخص خواهد شد.
برای درک بهتر موضوع، فرض کنید که شرکت (الف) ۸۰ درصد از کل سهام شرکت (ب) را خریداری کرده است و قصدی هم برای فروش آن ندارد. در این حالت تنها ۲۰ درصد از سهام شرکت (ب) در اختیار سهامداران خورد است و بطور روزانه بر روی تابلو معاملاتی بازار مورد معامله قرار می گیرد؛ به این ۲۰درصد سهام شرکت (ب) سهام شناور گفته می شود.

چگونه درصد سهام شناوری را تشخیص دهیم؟

شرکت های بورسی و فرابورسی در دوره های ۳ ماهه درصد سهام شناوری را در اطلاعیه هایی در سایت کدال منتشر می کنند که با ورود به سایت کدال و جست و جوی اطلاعیه های منتشر شده از طرف سازمان می توان فایل مرتبط را دانلود کنید. برای اینکار می توانید مراحل زیر را مطابق شکل دنبال کنید.

نحوه محاسبه درصد سهام شناور

روش دیگر برای مشاهده سهام شناوری شرکت ها مراجعه به سایت tsetmc می باشد که در صفحه مربوط به هر شرکت درصد شناوری آن نیز ذکر شده است. برای مثال در تصویر زیر می توانید شناوری سهم فملی را که با فلش مشخص شده است را مشاهده کنید:

چگونگی محاسبه سهام شناور

سهام شناور بالا خوبه یا پایین؟

شرکت هایی که سهام شناوری زیادی دارند، به راحتی نمی توان سهام آن ها را حرکت داد و تعداد بالای معاملات روزانه و سهامداران بسیار آنها مانع از جهش و سقوط های بدون دلیل و یکباره ی قیمت سهم خواهند شد؛ بنابراین هر چه میزان سهام آزاد بیشتر باشد، هیجان قیمتی در آن سهم کاهش پیدا می کند و حرکات شارپ کمتری خواهد داشت.
این شرکت ها در یک دوره کوتاه مدت، شاید سود کمتری را نصیب سهامدارانشان کنند اما ریسک کمتری را هم در بر خواهند داشت. زمانی که سهام شناور یک شرکت بالا باشد، افراد سودجو نمی توانند به راحتی قیمت آن را با شایعه پراکنی و خرید و فروش ناگهانی تغییر دهند، زیرا برای این کار به سرمایه بسیار زیادی نیاز است.
در طرف مقابل اگر سهام شناور آزاد شرکتی کم باشد با سرمایه کم می توان قیمت آن را در دست گرفت و افزایش یا کاهش کاذب در آن سهم ایجاد کرد و با شایعات سهامداران این سهم ها را فریب داد یا اینکه افراد را ترغیب به خرید کرد؛ بنابراین سهم هایی کوچکی که سهام شناور آزاد کمی دارند بهترین سهم برای سفته باز ها محسوب می شوند چرا که با مقدار پول کم می توانند سهم را بالا یا پایین کنند و سود های زیادی از آن ببرند.

ویدئو معرفی سهام شناور در بورس:

به همین دلیل به افراد تازه کار در معاملات بازار بورس توصیه می شود که شرکت هایی با سهام شناور معتدل را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند تا به این ترتیب ریسک سرمایه گذاری خودشان را کاهش دهند.
برای سهام شناور معتدل میانگین، سهام شناور شرکت های بازار محاسبه می شود و شرکت هایی که درصد سهام شناوری آنها به میانگین نزدیک تر باشد معتدل محسوب می شوند. بنابراین پارامتر سهام شناور از ویژگی های مهمی است که در نمادهای مختلف کاملا با یکدیگر متفاوت است و سهام با شناوری مناسب می تواند تصمیمات تحلیل گران و سرمایه گذاران را برای وارد شدن به سهم یا خارج شدن از آن را به طور کلی تغییر دهد.


خواندن این مطلب برایتان آموزنده خواهد بود: دریافت کد بورسی

4.5/5 (6 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری آموزش بورس برای تازه کارها به شما پیشنهاد میکند:


1 بورس چیست؟ به زبان ساده
2 سهام چیست ؟
3 شاخص بورس چیست ؟ انواع شاخص ها و کاربردشان چیست؟
4 سهام شناور آزاد چیست؟ و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی
5 چگونه مراحل ثبت نام در بورس را انجام دهیم؟+ویدیو آموزش گرفتن کد بورسی+نمونه سوال
6 نحوه سرمایه گذاری در بورس
7 معرفی انواع بورس در ایران
8 صندوق های سرمایه گذاری چیست؟
9 سایت کدال چیست و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی سامانه کدال
10 EPS چیست و چند نوع دارد؟ DPS چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟
11 نسبت P/E چیست؟P/E بالا خوبه یا پایین؟!
12 عرضه اولیه چیست؟
13 افزایش سرمایه چیست و چند نوع دارد؟+ویدئو معرفی افزایش سرمایه
14 حق تقدم چیست؟
15 صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟!
16 خرید و فروش اینترنتی سهام
17 سبد سهام یا پرتفوی چیست ؟!
18 دامنه نوسان در بورس چیست؟
19 حجم مبنا در بورس چیست؟!
20 مجمع چیست؟!انواع مجمع عمومی
21 ریسک سیستماتیک در بورس چیست؟!
22 کارگزاری چیست ؟
23 بهترین سهام برای خرید در بورس
24 روش های سرمایه گذاری در بورس
25 بازار دو طرفه و فروش تعهدی چیست؟!
26 همه چیز درباره افزایش سرمایه به روش صرف سهام
نظرات کاربران
افزودن نظر
  • a 8 جولای 2020

    عالی بود
    ممنون

    پاسخ
  • zahra 2 جولای 2020

    فوق العاده مفید و جامع عالی بود خواهشا هروقت کلاس حضوری صفر تا صد بورس رو داشتید حتما بمن اطلاع بدید ممنونم

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 2 جولای 2020

      کلیه دوره های ما بصورت غیر حضوری هستش که بنظر ما بهتر از حضوری هم هست

      پاسخ
  • آرام 31 مارس 2020

    خیلی ساده و قابل فهم و مفید بود ممنونم ازتون

    پاسخ
  • سمیرا 8 دسامبر 2019

    سلام ممنون از مطلب خوبتون فقط متوجه نشدم که میانگین سهام شناور شرکت ها رو از کجا بیارم؟

    پاسخ
  • نودی 11 جولای 2019

    عالییییییییییییییییی

    پاسخ

question