ویلیام دلبرت گن افسانه ای!تحلیل سهم با سیارات!

زندگیِ اسرارآمیزِ افسانه ی تجارت: ویلیام دلبرت گن

شاید بتوان گفت ویلیام دلبرت گن مرموز ترین معامله گر مشهور در تاریخ دنیا است. مردم او را با القابی مانند متخصص در هندسه، استاد طالع بینی٬ استاد ریاضیات باستانی و یا حتی پیش گو می شناسند. ویلیام دلبرت گن معامله گری تکنیکالیست بود و قواعد٬ دستوارت و آموزش هایش نیز در ارتباط با تحلیل تکنیکال بود.

برای پیش بینی حوادث بازار و وقایع تاریخی، استراتژی های تجاریِ گن امروز نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، پس از مرگ وی در سال ۱۹۵۵ تا کنون استراتژی های تجاری او منسوخ نشده اند و هنوز معامله گران زیادی از آنها در دنیا استفاده میکنند.

برای هر خواننده ای جالب و حیرت آور خواهد بود اگر بداند که ویلیام دلبرت گن با استفاده از حرکت ستاره ها و سیارات در آسمان سهام های بازار را تحلیل میکرده است.

دلبرت گنیکی از شاگردان او می گوید او یکی از موفق ترین بازرگانان سهام و کالا بوده است که تا کنون دیده ام، در حالی که منتقدان او می گویند ما حتی سند محکمی در دست نداریم که ثابت کند او یک محتکر خوب بوده است و نه یک معامله گر موفق. آیا گن واقعا یک بازرگان خوب بوده است یا فقط استادی بوده است که از فروش کتاب و اجرای سمینار سود می برده است؟

از تولد تا جوانی

ویلیام دلبرت گن در سال ۱۸۷۸ در شهر لوفکین واقع در تگزاس متولد شد. یازده سال اول زندگی اش در خانواده ای کشاورز و فقیر سپری شد. او حتی به مدرسه نرفت چون مجبور بود کنار خانواده در مزرعه کار کند.

تا آن زمان تمام دانسته های ویلیام دلبرت گن تنها از کتاب مقدس بود که به وسیله ی آن تلاش می کرد تا خواندن را بیاموزد. بعدها از پدر بزرگش که ستاره شناس بوده درباره ستاره ها مطالبی را آموخت که در بزرگسالی او را تبدیل به معامله گری افسانه ای کرد.بعد ها او در انبار پنبه در مورد تجارت کالا چیز هایی را یاد گرفت. او با کار کردن به عنوان کارگزارِ شرکت در شهر تکسارکنا شغل خود را آغاز کرد و شب ها به مدرسه ی کسب و کار می رفت.


خواندن این موضوع می تواند برای شما مفید باشد: نکته های ارزشمند جسی لیور مور برای کسب سود از بورس


دلبرت گن

نیویورک

در سال ۱۹۰۳ یک سال پس از این که گن شروع به کار در بازار های سهام و کالا کرده بود، او برای کار در شرکت کارگزاری وال استریت به شهر نیویورک نقل مکان می کند. او به سرعت شرکت کارگزاری خود را با نام W.D. Gann & Company. افتتاح کرد.

در سال ۱۹۱۹ گن انتشار روزنامه ی بازار به نام The Supply and Demand Newsletter را شروع کرد. که شامل اخبار در مورد سهام و کالا و پیش بینی سالانه در مورد بازار بود. در سال ۱۹۲۳ او یک انتشاراتی دیگر به نام The Busy Man’s Service را راه اندازی کرد که در آن پیشنهادات تجاری خاص را ارائه می داد.

همچنین ویلیام دلبرت گن در طول زندگی خود کتاب های زیادی نوشته است که شاید معروف ترین آنها The Tunnel Thru the Air و ۴۵Years In Wall Street باشند. او در اواخر کار خود یک دوره ی استادی برای دانش آموزان خصوصی تالیف کرد که با قیمت پنج هزار دلار به فروش می رسید که تقریبا معادل پنجاه هزار دلار امروز می باشد.

دلبرت گنشناسایی و معامله گری چرخه ها

گن اغلب از آیه ی نهمِ فصل یکِ کتاب مقدس نقل قول می کند: “آنچه که بوده است چه خواهد شد، آنچه که انجام شده است چه خواهد شد و هیچ چیز جدیدی زیر خورشید وجود ندارد.” او معتقد بود هر چیز که در بازار در حال اتفاق افتادن است یک نقطه مرجع تاریخی دارد.

اساسا هر چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است نهایتا دوباره تکرار می شود. او به مطالعه ی هندسه ی باستانی و طالع بینی پرداخت تا متوجه شود که وقایع بازار و شماره های دقیق چگونه در چرخه های مختلف زمانی تکرار خواهند شد.

در این چرخه ها او اظهار داشت: که برای موفق شدن شما باید دائما سوابق پیشین را دنبال کنید، چرا که بازار آینده در اصل یک تکرار از گذشته است. اگر اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید با مطالعه ی چرخه ها به طور قطعی بگویید که در آینده چه اتفاقی رخ می دهد. محدود بودن پیش بینی بر اساس قوانین دقیق ریاضی تنها به خاطر عدم شناخت از اطلاعات صحیح در مورد تاریخ گذشته است.

دلبرت گناو اهمیت تعدادی از چرخه های زمانی را تشخیص داد، و چرخه ی ۶۰ ساله را به عنوان چرخه ای بسیار مهم مورد توجه قرار داد. ویلیام دلبرت گن اظهار داشت که این بزرگ ترین و مهم ترین چرخه نسبت به سایر چرخه ها به حساب می آید که هر شصت سال یک بار یا در انتهای سومین بیست سال تکرار می شود.

این چرخه های ۶۰ ساله از سه چرخه بیست ساله تشکیل میشدند که هر ۲۰ سال اتفاقی اثر گذار در دنیا و بورس دنیا و مخصوصا آمریکا را رقم میزدند. اگر از سال ۱۸۶۱ که امریکا وارد جنگ های داخلی شد و بر بازار بورسشان اثر منفی زیادی گذاشت را بخواهیم به عنوان یک نقطه مهم در نظر بگیریم ۶۰ سال بعد از آن در سال های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۹ بزرگترین صعود بازار های مالی آمریکا را شاهد بودیم. این رشد تا جایی بود که قیمت بورس نیویورک تا ۴۰۰ درصد افزایش یافت.

درست بعد از گذشتن ۴ دوره ۲۰ ساله از تاریخ ۱۹۲۱ در سال ۲۰۰۱ حادثه ۱۱ سپتامبر و جنگ های بعد از آن شروع شد که باز هم اثر منفی زیادی بر بورس امریکا و جهان گذاشت.البته اتفاق مهم تری که در این سال ها افتاد رکود و آشفتگی بزرگی بود که سهم های دات کام در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بر سر بورس آمریکا آوردند.


خواندن این مطلب می تواند برایتان آموزنده باشد:نگاه وارن بافت به سهم های حوزه فناوری اطلاعات


همچنین او تاکید ویژه ای بر چرخه ی ۹۰ ساله دارد که طرفداران گن می گویند او پیش بینی هایی داشته است که بحران مالی بالقوه در سال ۲۰۱۹ را نشان می دهد. امسال ۹۰ سال پس از بحران مالی سال ۱۹۲۹ خواهد بود که که خودش تقریبا ۹۰ سال پس از بحران سال ۱۸۳۷ رخ داده است. و یک چرخه ی کوچکتر ۱۴۴ ماه نیز با ۲۰۱۹ هماهنگ است.( ۱۴۴ ماه فاصله بین سال ۲۰۰۷ (جدید ترین بحران مالی بزرگ) و ۲۰۱۹ وجود دارد.)

مثال برای چرخه ها

اگر بخواهید درباره این بازه ها بیشتر بدانید باید در ارتباط با گردش سیارات مختلف به دور خورشید اطلاعات بیشتری بدست بیاورید. برای مثال چرخه برخی از صنعت ها را  با مریخ در ارتباط است و برخی دیگر با اورانس.

برای مثال گن اطلاعات مربوط به قیمت پنبه در ۶۰ سال اخیر را جمع آوری می کرد و میدید که هر دوسال یک بار جهت قیمت پنبه عوض می شود. از طرفی بعد از بررسی متوجه می شد که مریخ نیز هر دو سال یکبار به دور خورشید میگردد. با این بررسی ها به  این نتیجه می رسید که پنبه مریخی بود یعنی تغییر روند قیمتی پنبه با سیاره مریخ همبستگی دارد.

امروزه برخی از نظرات ویلیام دلبرت گن که ابهام کمتری دارند به طور معمول در ابزار های تحلیل تکنیکال استفاده می شود، که اغلب در برنامه های نموداری و معامله وجود دارد. طرفداران گن مثال ساده ای از روش های او می زنند که شامل مجموعه ای از خطوط مورب به نام زاویه ی گن می شود. این زاویه ها بر روی نمودار قیمت قرار می گیرند تا سطوح پشتیبانی بالقوه و پایداری را نشان دهند.

 

دلبرت گنطرفداران گن به افسانه ای بودن او ایمان دارند

یکی از قوی ترین عوامل تقویت شهرت گن به عنوان استاد معامله گری، مقاله ی تیکر و خلاصه ی سرمایه گذاری ویلیام دلبرت گن است که در سال ۱۹۰۹ توسط Richard D. Wyckoff یکی از شخصیت های مطرح وال استریت در آن زمان منتشر شد.

در این مقاله عملکرد گن توسط شخص مستقلی مطرح می شود:

در طول ماه اکتبر سال ۱۹۰۹ در بیست و پنجمین روز بازار، گن با حضور نماینده ی ما دویست و هشتاد و شش معامله را در سهام های مختلف انجام داده است و این معاملات در هر دو حالت کوتاه مدت و طولانی مدت انجام شده است. دویست و شصت و چهار مورد از این معاملات موفق به کسب سود شده اند و تنها بیست و دو مورد شکست خورده اند. سرمایه ای که او با آن کار می کرد ده بار دو برابر شده است که ما به التفاوت سود وی در آخر ماه نزدیک یک هزار درصد از سرمایه ی اصلی پیشرفت کرده است.

منتقدان سر سخت گن

در طرف مقابل Alexander Elder در کتاب خود به نام Trading for a living در سال ۱۹۹۳ نظرات مشکوک تری را مطرح کرده است، که بعد ها برای منتقدان گن به عنوان سند مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از افراد فرصت طلب دوره های گن و برنامه های او را به فروش می رسانند و ادعا می کنند که گن یک از بهترین بازرگانان دنیا است که پنجاه میلیون دلار دارائی از خود به جا گذاشته است و از این قبیل حرف ها. من با پسر گن John L. مصاحبه کرده ام، او می گوید پدر من نمی توانست از پس مخارج خانواده بر آید و تنها با فروش دوره های درسی می توانست از پس خود برآید.

وقتی که گن در سال ۱۹۵۰ درگذشت دارائیش که شامل خانه اش می شد، کمی بیشتر از صد هزار دلار می ارزید. افسانه ی گن، غول تجارت توسط افرادی که دوره ها و برنامه های آموزشی او را به مشتریان ساده لوح می فروشند، ادامه خواهد یافت.

طرفداران گن جواب می دهند که Johnبه دلیل خاطره ی تلخی که از دخالت وی در کسب و کار پدرش داشته است، این مصاحبه را انجام داده است.


اگر توسط موتور های جستجو وارد این صفحه شده اید بهتر است از اینجا شروع کنید: افراد موفق در بورس الگویی برای معامله گری


دلبرت گن

کلام آخر

در نهایت نمی توان موفقیت های گن را زیر سوال برد. گن اولین نفر در تاریخ آمریکا و دنیا بود که برای خودش هواپیمای شخصی داشت.

اگر چه حیطه ی دستاورد های باقی مانده از تجارت گن شفاف نیست، پر واضح است که میراث گن کم و بیش بازرگانان را مجذوب خود می کند. همیشه افرادی در بازار های مالی هستند که می پندارند با یافتن طرز کار یا استادی می توانند حرکت قیمت در این بازار آشفته را منظم کنند.

اینکه گن روش های معامله گری و تحلیل خود را قبل از مرگش از بین برده و یا آنچه امروز در کتاب های باقی مانده از وی میخوانیم تمام نوشته های گن است در هاله ای از ابهام است.

اگر به سبک معامله گری گن علاقه مند شدید و به ریاضیات و هندسه هم علاقه دارید میتوانید روش گن را برای آگاهی بیشتر دنبال کنید و ادامه دهید.

3.6/5 (10 نظر)
برچسب ها:

بزرگان بورس

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری افراد موفق در بورس به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question