پول شویی چیست و چرا خطرناک است؟

پول شویی چیست و چرا خطرناک است؟/FATF چیست و چه وظیفه ای دارد؟

در این سلسله از مطلب میتوانید درباره پول شویی و آسیب های آن به اجتماع و اقتصاد جهانی٬مقدار پولی که از این راه به دست جنایتکاران می رسد و … و نیز  درباره‌ FATF و اهمیت و ضرورت اجرای آن در کشو های مختلف مطلع شوید.

پولشویی چیست؟

هدف تعداد زیادی از اقدامات جنایتکارانه سود بردن گروه یا فردی است که آن اقدام را انجام می دهد.چون پولی که از این راه به این افراد و گروه ها می رسد غیر قانونی است نیاز دارد که وجهه قانونی پیدا کند.وظیفه پول شویی پوشاندن لباس قانونی به پول غیر قانونی است.فرآیند پول شویی برای جنایتکاران بسیار حیاتی است چون با اینکار می توانند از منابع مالی خود حفظ و آنها را قابل استفاده نمایند.

فروش غیرقانونی اسلحه، قاچاق و جرایم سازمان یافته،قاچاق مواد مخدر و حلقه های فحشا، می تواند مقادیر زیادی درآمدزایی داشته باشند.همچنین اختلاس گران٬افرادی که رشوه های سنگینی دریافت میکنند و افرادی که با استفاده از جرایم اینترنت مبالغ سنگینی را دزدی میکنند برای قانونی کردن پولی که به دست آورده اند نیاز به پول شویی دارند.

هنگامی که یک فعالیت جنایی سود قابل توجهی می سازد، فرد یا گروه درگیر باید راهی برای لاپوشانی این پول هنگفتی که در آورده است انجام دهند.آنها با این کار را بگونه ای انجام دهند که توجه سرویس های امنیتی و مبارزه با پول شویی به حزب٬گروه یا مجموعه آنها جلب نشود.

این گروه های با مخفی کردن منابع٬تغییر فرم دادن به پول ها و یا انتقال این پول ها به مکانی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد انجام میدهند.

پول شویی

برای مثال فرض کنید؛

فردی یک میلیارد تومان پول از طریق فروش موارد مخدور به دست آورده است.بر اساس قانون بانکداری کشور برای واریز نقدی مبلغ بالای ۱۵ میلیون تومان به حساب بانکی حتما باید سندی به بانک ارائه شود که نشان دهد این پول از کجا آمده است.پس به صورت نقدی نمی تواند پول را به حساب خود واریز کند چون باید برای واریز آن سندی را ارائه نماید که نشان دهد پول را از کجا آورده است.

از طریق عملیات درون بانکی مثل چک بین بانکی و یا موارد این چنینی هم نمی شود این مبلغ را انتقال داد زیرا سازمان های امنیتی کشور به راحتی رد این افراد را پیدا میکنند.

در نتیجه این افراد برای پوشاندن لباس قانونی به این پول غیر قانونی و نا مشروع شان باید دنبال راه دیگری باشند.برای مثال احداث یک گاو داری.فرد این ادعا را میکند که پولی که روزانه به حسابش واریز می شود حاصل فروش شیر گاو هایش می باشد در حالی که آن گاو داری فقط پوشش است برای پول شویی.

برای مقابله با این نگرانی و جلو گیری از پول شویی در جهان چه اقدامی اندیشیده شده است؟

در پاسخ به نگرانی ها در مورد پول شویی، نیروی کار عملیات پولشویی (Financial Action Task Force or FATF) توسط نشست G-7 در پاریس در سال ۱۹۸۹ برای ایجاد یک پاسخ بین المللی و هماهنگ شده تاسیس شد.

یکی از اولین وظایف FATF توسعه توصیه ها بود، که ۴۰ مورد آن اقداماتی بود که دولت های ملی باید در جهت اجرای برنامه های مبارزه با پولشویی اقدام کنند.

بخش اول

منبع: سایت رسمی FATF

تهیه شده در بخش تولید محتوی کاریمو آکادمیی

5/5 (1 نظر)
برچسب ها:

FATF دانش اقتصادی

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question