راز موفقیت در بورس

راز موفقیت در بورس

راز موفقیت در بورس چیست؟ آیا وردی وجود دارد که بخوانیم و بعد به راحتی در بورس کسب سود و درآمد کنیم؟ راز موفقیت وارن بافت و یا دیگر افراد موفق در بورس چیست؟


پیشنهاد می کنیم مقاله سود و درآمد سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟! را نیز در کاریمو آکادمی مطالعه بفرمایید.


بسیاری از فعالان بازار سرمایه تصمیمات خود را بر پایه احساسات، شایعات و یا تقلید کورکورانه از دیگران پایه گذاری می کنند و اغلب نتیجه این تصمیمات از دست دادن سرمایه و ضرر کردن است. با وجود اینکه با این روش معامله گران ضرر میکنند باز هم همان اشتباهات خود را ادامه می دهند و منتظر نتیجه معجره آسایی هستند.

یعنی وقتی کانال آقای فلانی میگوید که این سهم خیلی خوب است و آینده دار همین می شود ملاک تصمیم گیری و سهم را میخرند. بدون اینکه زحمت بررسی آن سهم را به خود بدهند! شاید این آقایی که سهم را معرفی کرده با گروهی دست به یکی کردند تا سهم را بالا ببرند و شما و پولتان ابزاری برای تحقق هدف او هستید.

راز موفقیت در بورس چیست؟

در بازار سرمایه راز و ورد جادویی برای موفق شدن وجود ندارد. راز موفقیت در بورس بررسی شرکت های خوب و خرید آنها در قیمت مناسب است.

پنیر مفت رو تو تله موش میشه پیدا کرد

به قول قدیمی ها که میگن :پنیر مفت فقط تو تله موش پیدا میشه.

با وجود این بسیاری از افراد حاضر به انجام این کار نیستند و به دنبال یک راه میانبر و ساده برای رسیدن به پول و سودهای رویایی هستند. اصولا در بازار سرمایه شنیدن توصیه درباره یک سهم بسیار در ذهن معامله گر اثر گذار است. حتی ممکن است فردی که این توصیه را درباره سهم کرده آدم حرفه ای و معامله گر خوبی نباشد. ولی ذهن معامله گر به دنبال پیدا کردن اشتراکات بین سهم توصیه شده و بازار میگردد. یعنی میخواهد خود را توجیه کند که این سهم خوب است و من میتوانم از آن سود خوبی ببرم!اما آیا واقعیت هم همینگونه است؟

بازار پر است از مثال های اینچنیی.چند وقت پیش فردی با مجموعه کاریمو تماس گرفت و گفت:«به پیشنهاد چند تحلیل گر و یک کارگذار ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید ۵ سهم پرداخت کردم. و بعد از گذشت ۳ ماه پولم ۱۳۰ میلیون شده است.به اضافه اینکه به این افراد نزدیک ۴۰ میلیون حق مشاوره داده ام.!» به نظر شما مشکل این فرد کجاست؟ آیا شما هم این اشتباه را مرتکب شده اید.؟به نظر شما این فرد هم راز موفقیت در بورس را درست درک نکرده؟

 

حالا از کجا می توان فهمید که اسیر بازی دلال ها شده ایم؟

این سهم ها اصولا سه مدل دارند:

سهم های ماشین چینی وار:

یه سری سهم ها مثل ماشین چینی هستند. یعنی خیلی زرق و برق دارند اما کیفیت فنی و عملکرد خیلی بدی دارند. اسیر سهم های این چنینی نشوید. این سهم ها را دلال ها بزرگش میکنند. یک روز خبر افزایش سرمایه اش را میدهند٬ یک روز خبر راه اندازی خط تولید جدید و روز بعدی خبری دیگر و پر زرق و برق تر! سهم را باد میکنند٬ نظرها را به سهم جلب میکنند و بعد سهم را به همین افراد می فروشند و از سهم خارج می شوند. یادبگیرید که چکونه باید صورت مالی را بررسی کرد و چطور می توان از صحت این خبر ها مطمئن شد. باید راز موفقیت در بورس را یاد بگیرید و بدانید که موفقیت در بورس کار عجیبی نیست.

موفقیت در بورس

سهم های دوچرخه وار:

گاهی برخی سهم ها و صنعت مربوط به آنها مانند دوچرخه عمل میکنند.! طبیعتا دوچرخه زمانی حرکت می کند که هر دو چرخ در یک جهت حرکت کنند و حالتی غیر از این را برای حرکت دوچرخه نمی توان متصور بود.

حالا اشتباهی که رخ می دهد این است که ممکن است توصیه کننده به شما بگوید که این سهم بسیار عالی است و اگر بخری کلی سود در انتظار تو ست در حالی که صنعت آن سهم در شرایط رو به افول یا بدی است.مثلا وقتی به شما پیشنهاد می شود که سهم فلان شرکت نفتی را بخرید در حالی که قیمت نفت در حال کاهش است.(البته شرایط استثنا نیز وجود دارد و ممکن است با وجود شرایط بد صنعت شرکتی رشد قیمت کند اما هماهنگ بودن شرکت و صنعت در جهت مثبت عامل مثبت محسوب می شود.)

موفقیت در بورس

سهم های عالی اما دیر:

برخی سهم ها هم هستند که توصیه کننده به شما درست توصیه میکند و سهم و صنعت مورد نظر خوب هستند ولی دیر به شما معرفی می کنند.گاهی خبر های خوب زود منتشر می شود و قبل از اثر واقعی آن اتفاق بر سهم خبر آن تاثیر خود را میگذارد و قیمت سهم را بالا می برد. به این اتفاق در اصطلاح پیش خور شدن (هم می تواند مثبت باشد هم منفی) می گویند.

دو بخش برای تصمیم گیری سرمایه گذاری خوب وجود دارد (فرض بر این است که هدف شما نگه داشتن سهام در سبدتان برای یک دوره است):

بخش اول:

شناسایی یک سهم که آینده خوبی دارد. این شناسایی را باید بر اساس تحلیل بنیادی با توجه به مواردی مانند صنعت آن سهام ٬ محصولات و یا خدمات تولیدی ٬ صادراتی یا وارداتی بودن ، سودسازی شرکت ، سرمایه ثبت شده و … انجام دهید.


اگر به آشنایی با مطالب آموزشی سود سازی شرکت  علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم eps چیست؟! را مطالعه بفرمایید.


بخش دوم:

به دست آوردن قیمت مناسب برای خرید سهم و بعد از آن در نظر گرفتن سهم برای رسیدن به محدوده مناسب برای خرید. شما با استفاده از صورت های مالی شرکت باید سود پیش بینی و شرایط شرکت را بررسی کنید و همچنین با استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقطه ورود مناسب برای خرید سهم بهره ببرید.

و در نهایت بسیار مهم است که شما بتوانید بر روی رفتار خود در معامله گری کنترل پیدا کنید. یاد بگیرید که هیچ وقت در روز های بد و خوب بازار هیجانی تصمیم نگیرید.

 

نکته مهم:

برای موفقیت در بورس باید از هر دو تحلیل بنیادی و تکنیکال در کنار هم بهره برد و طراحی یک استراتزی معاملاتی برای هر معامله گر اقدامی مهم برای حرفه ای شدن در امر سرمایه گذاری و کسب سود می باشد.

 


پیشنهاد می شود این مطلب را نیز حتما بخوانید : نحوه سرمایه گذاری در بورس

برچسب ها:

آموزش بورس بورس

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • نازنین 29 جولای 2019

    سلام من میخوام توی دوره های اموزشی کاریمو اکادمی ثبت نام کنم اما نمیدونم چطوری لطفا راهنمائی کنید

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 29 جولای 2019

      سلام لطفا از طریق اینستا گرام به همون پیام بدید یا با شماره دفترمون تماس بگیرید

      پاسخ
  • ملکیان 8 ژوئن 2019

    بنده از خرداد ماه پارسال توی دوره های کایمو شرکت کردم و تقریبا جزء گروه اولی های هستم و الان که تو دوره کانسلیم هستم و دارم چک لیستی از مطالب برای تحلیل سهم ها آماده میکنم کلی از نظر بنیادی و تکنیکال با سهام آشنا هستم و به توصیه استاد با پول کم دارم وارد بورس میشم چون علاوه بر دانشی که دارم نیاز به مهارت و تجربه دارم وه هنوز تجربه ای از معاملات هم ندارم و واقعیت اینکه بورس هم جهنم داره هم بهشت ولی با قاطعیت میتونم بگم کسب سود از بورس نمیتونه شانسی باشه حالا شاید کوتاه مدت سودی ببریم ولی بدون دانش در بلند مدت بازنده هستم
    دوستدار همیشگی گروه کاریمو،ملکیان(مشاور مدرسه)

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 9 ژوئن 2019

      خیلی ممنون از محبت و لطف شما آقای ملکیان

      پاسخ
  • جلیلیان 18 دسامبر 2018

    سلام
    لطفا بفرمائید چگونه میتوانیم از صحت و درست بودن صورت وضعیت مالی شرکت ها اطمینان داشته باشیم

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 18 دسامبر 2018

      با سلام.با توجه به سخت گیری زیاد سازمان به منطقی و درست بودن صورتها و همینطور حسابرسی شدنشان همه صورت وضعیتها از صحت برخوردارند.از طرفی هم اگر یک شرکت برای مثال سودی غیر معمول و غیر قابل انجام را پیش بینی کند چون نمی تواند آن سود را محقق کند به ناچار مجبور است تعدیل منفی دهد که این امر باعث سقوط قیمت سهم می شود.

      پاسخ
  • فضل اله 10 دسامبر 2018

    سلام.ممنون ازمطالب عالیتون……خب اون شخص اولین کاری رو که بنظرمن اشنایی بافنون معامله.ومهارت لازم رونداشته وباعث شده تحت تاثیرحرف ومشاوره دیگران.وبنوعی جوزدگی سرمایشو ببازه.ای کاش بخودمون یه ذره جرات اشنایی باسهم وبازار بورس روبدیم تا ایشاله هیچ وقت این مشکل براکسی پیش نیاد……

    پاسخ
  • یاشار شریفیان 9 دسامبر 2018

    سلام عصربخیر
    این دقیقا سرگذشت بنده هست. خریدفروش های احساسی. توصیه های اشتباه زالوصفت ها و از همه مهمتر حماقت خودم باعث شد تا در طول یکسال فعلالیت در بازار سرمایه از ۴۰۰ تومن حدود ۱۳۰ تومن از پولم برام مونده و چندتا سهم! البته بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون هم ازم حق مشاوره و معرفی سهم گرفته شد. خلاصه که امیدوارم این مطلب بتونه از متضرر شدن بقیه دوستان جلوگیری کنه

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 9 دسامبر 2018

      سلام ابن مشکل برای خیلی از معامله گران اتفاق افتاده.انشالله که جبران می کنید.این مورد هم نباید فراموش کنیم افراد زیادی در بورس تمام سرمایه شون رو از دست دادن ولی با یه شروع خوب تونستن پول خیلی زیادی از این راه دربیارن.
      با امید موفقیت همه دوستان

      پاسخ
  • یاشار شریفیان 9 دسامبر 2018

    سلام عصربخیر
    این دقیقا سرگذشت بنده هست. پارسال این موقع ۴۰۰تومن پول داشتم. خریدفروش های احساسی. توصیه های اشتباه زالوصفت ها و از همه مهمتر حماقت خودم باعث شد تا در طول یکسال فعلالیت در بازار سرمایه حدود ۱۳۰ تومن از پولم برام مونده و چندتا سهم! البته بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون هم ازم حق مشاوره و معرفی سهم گرفته شد. خلاصه که امیدوارم این مطلب بتونه از متضرر شدن بقیه دوستان جلوگیری کنه

    پاسخ

question