۳ فاکتور برای استراتژی معاملاتی

۳ فاکتور مهم که می تواند در تعیین استراتژی معاملاتی شما را کمک کند

استراتژی معاملاتی : هنگامی که تصمیم به سرمایه گذاری می گیرید و صنعت یا سهمی را برای این کار انتخاب میکنید باید یک دلیل محکم و درست برای این سرمایه گذاری داشته باشید.یعنی نمی توانید بگویید چون کانال تلگرامی آقای فلانی و یا دوستم گفته این سهم خوب است آن را میخرم.باید بدانید چه چیزی را و چرا می خرید.!


خواندن این مطلب می تواند شما را در فهم این موضوع کمک کند: استراتژی معاملاتی چیست؟


اگر انتخاب سهم خود را با دلیل خوب و تحلیل زیاد انجام دادید سعی کنید روی تحلیلتان ثابت قدم باشید.ممکن است سهمتان روزی  صف خرید و روزی صف فروش شود.نباید به این صف خرید و فروش ها خیلی توجه کنید.ذات بازار های سرمایه در کل دنیا ترسو است.یعنی خیلی سریع به اخبار واکنش نشان می دهد.وقتی ترامپ حرف از تحریم میزند بازار یک دست قرمز می شود و زمانی که آقای روحانی حرف از مذاکره میزند بازار یک دست سبز می شود.

Investment Strategy

استراتژی معاملاتی

باید بدانید که موارد این چنینی نباید در تصمیم شما برای خرید آن سهم خیلی اثر گذار باشد. مگر در مواردی که احتمال می دهید عامل خارجی ایجاد شده اثر زیادی بر روی سهم یا صنعت مربوطه دارد.

برای مثال شما با بررسی های زیاد متوجه می شوید سهمی از صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری مناسب است.قیمت فعلی را هم برای خرید مناسب ارزیابی میکنید.ولی به صورت ناگهانی خبری از افزایش تولید نفت توسط عربستان برای خوش خدمتی به آمریکا منتشر می شود.

در این صورت باید در تحلیل و نگه دای سهم خود تجدید نظر کنید.در غیر این صورت به اخبار ها و واکنش های گذاری بازار توجه نکنید.

قبل از شروع سرمایه گذاری، در هنگام تعیین سرمایه گذاری خود سه عامل زیر را در نظر بگیرید:

دانستن زمان بندی برای شما

برای سرمایه گذاری های خود بازه زمانی داشته باشید.یعنی وقتی سهامی را می خرید بدانید که قرار است آن را تا چه زمانی نگه دارید.برای قیمتش هم هدفی را تعیین کنید.وقتی به هدف مورد نظر رسیدید می توانید از سهم خارج شوید.

اگر برای دوران بازنشستگی خود سهمی را میخردید  و در حال حاضر ۳۰ ساله هستید نگران اتفاقات آن سهم در یک ماه اخیر نباشید.وارن بافت در بسیاری از موارد سهم های خود را برای بازه زمانی ۱۰ ساله انتخاب میکند و نه یک یا دو ماهه!؟

حالتی را در نظر بگیرید که ۳۰ سال دارید و به دنبال خرید خانه در سه سال آینده هستید، چارچوب زمانیتان برای سرمایه گذاری باید نسبت به حالت قبلی بسیار کمتر باشد.

اخیرا شخصی برای سرمایه گذاری به مجموعه مراجعه و درخواست مشاوره داشت.اولین سوالی که از او پرسیدیم این بود که  پولش را با چه هدفی می خواهد سرمایه گذاری کند؟!او می خواست مبلغی را برای آینده فرزند تازه متولد شده خود سرمایه گذاری کند.یعنی بازه زمانی که برای این فرد در نظر گرفت می شود میتواند ۲۰ ساله باشد.

فرد دیگری برای مشاوره به مجموعه مراجعه کرد و گفت میخواهد ۱۰۰ ملیون تومان در بورس سرمایه گذاری کند.وقتی هدف از سرمایه گذاری را از ایشان پرسیدیم گفت که قصد خرید خانه برای سال آینده را دارد و می خواست با سرمایه گذاری کردن در بورس پول بیشتری به دست آورد تا بتواند خانه بهتر و بزرگتری بخرد.بعد از بررسی شرایط به این نتیجه رسیدیم که اینکار به درد این فرد نمی خورد و بهتر است با همان پول خانه خود را بخرد.زیرا رسیدن به سود مورد نظر ایشان در یک سال ریسک بالایی داشت و احتمال موفقیت را کاهش میداد.

وقتی بازه زمانی مشخص شد می توان سهم هایی مناسب برای آن بازه  زمانی را خریداری کرد.پس تعیین بازه زمانی مورد انتظار برای سرمایه گذاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نکته اینجاست که اگر شما نمی دانید چرا سرمایه گذاری می کنید و سعی می کنید که بیشترین بازده احتمالی را از پول خود به دست آورید، ممکن است خود را در وضعیت بدی قرار دهید و به جای به سود٬ضرر کنید.

بازه زمانی معامله

از حواس پرتی در معامله اجتناب کنید

وقتی شروع به کار در بورس میکنید و دوستان و آشنایان از این موضوع اطلاع پیدا میکنند ممکن است خبر های ضد و نقیض زیادی از سهم های مختلف یا مواردی که خودشان در آن سرمایه گذاری کرده اند به شما بگویند.باید حواستان باشد نظر غیر تخصصی این افراد در تصمیم گیری شما اثر گذار نباشد.زیرا این سرمایه شماست که به خطر می افتد و نه سرمایه آنها.

زمانی یکی از دوستانم اعتقاد خیلی زیادی به سهم ایران خودرو داشت و میگفت اصلاح این تمام شده و همین روزهاست که حرکت خود را برای تکمیل موج پنج شروع کند.این شخص که سن بالایی داشت ادعا می کرد ۲۵ سال سابقه کار در بورس دارد و به تحلیلش اعتماد خیلی زیادی داشت.من را نیز خیلی ترغیب میکرد که این سهم را بخرم.در نهایت نخریدم و ایرانخودرو یه اصلاح اساسی رو شاهد بود و از یه ضرر خیلی بزرگ تونستم جون سالم به در ببرم.

این موارد برای همه ما در دوران معامله گری وجود خواهد داشت.مراقب باشید و حواس پرتی نکنید که ممکن است ضرر بزرگی در انتظارتان باشد.

اگر پاسخ خوبی برای سوال «چرا این سهم را خریدم؟» داشته باشید نظرات اشتباه دیگران و همچنین بسیاری از ترس های بازار نمی تواند شما را از تصمیمی که در قبال یک سهم گرفتید منصرف کند.

اجتناب از حواس پرتی

سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت زندگیتان

سه دلیل اصلی برای سرمایه گذاری وجود دارد:

۱-  حفظ قدرت خرید
۲- رسیدن به اهداف بلند مدت
۳-  افزایش کیفیت زندگی

افزایش کیفیت میتواند دلیل خوبی برای سرمایه گذاری باشد.به همین دلیل سرمایه گذاری شما نباید سطح استرستان را بالا ببرد.اگر معامله ای که انجام میدهید ریسک بالایی دارد و توان کنترل کردن استرس خود را ندارید بهتر است در معاملات خود تجدید نظر کنید.سرمایه گذاری باید کیفیت زندگیتان برا بالا ببرد نه اینکه باعث بالا رفتن استرس و فشار روحیتان شود.

با درک اینکه چرا سرمایه گذاری میکنید و با به درستی انجام دادن اصول سرمایه گذاری شما می توانید بدون بالا بردن استرس در جهت افزایش کیفیت زندگی خود گام بردارید.

دلیل این آرامش ساده است شما یک طرح دارید و به آن پایبند هستید:

  •  می دانید که افق زمانی معامله تان چقدر است، بنابراین در مورد زمانی که به آن پول نیاز دارید، اشتباه نمی کنید و تحت فشار نخواهید بود.
  •  می دانید که سرمایه گذاری هایتان را بر اساس تحلیل های خود انجام می دهید، بنابراین از حواس پرتی ها اجتناب میکنید.
  •  می دانید که برنامه ای برای رسیدن به اهداف خود و افزایش کیفیت زندگیتان دارید ، بنابراین می توانید شبها به خوبی بخوابید.

قبل از اینکه بخواهید در رویاهای پول زیادی که از این راه قرار است دربیاورید غرق شوید از خود بار دیگر بپرسید:چرا سرمایه گذاری میکنم؟تا کی قرار است سهمم را نگهدارم؟چرا این سهم را میخرم؟

اگر بتوانید به این سوال ها پاسخ مناسبی بدهید می توانید در این کار موفق شوید.

تهیه شده در بخش ترجمه و تولید محتوا کاریمو آکادکی


پیشنهاد می شود این مطلب را نیز حتما بخوانید:راز بزرگ موفقیت در بورس

 

 

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • مجید اللهیاری 25 فوریه 2020

    عالی بود. مطالب زیادی آموختم.

    پاسخ

question