دلیل اصلاح سنگین شاخص در ۱۶ اردیبهشت چه بود؟

۱۶ اردیبهشت بازار شاهد ریزش بی سابقه ۸ هزار واحدی در شاخص کل بود. اما دلیل این ریزش چه بود ؟ آیا این اصلاح قابل پیش بینی بود؟ آیا بازار قرار است وارد دوره رکودی شود و شاهد ریزش های سنگین تر و عمیق تری باشیم؟ در این مطلب قصد داریم پاسخ این سوال ها را بدهیم.

دلیل ریزش شاخص کل در ۱۶ اردیبهشت ماه چه بود؟

بعد از تحولاتی که در یک سال اخیر در اقتصاد کشور ایجاد شد و شاهد افزایش تورم ٬ قیمت ارز  و طلا بودیم بورس هم از این قافله عقب نماند و وارد و رشد های خوبی را ثبت کرد. این رشد در هفته های اخیر شدت بیشتری گرفته و کاملا مشهود تر شد به گونه ای که شاخص رکوردی جدید ثبت کرد و عدد ۲۲۶۰۰۰ هزار واحد را ثبت کرد.

ولی این رشد بالا نیاز به یک اصلاح دارد و طبق اصول و قواعد بازار سرمایه و تحلیل تکنیکال نمی توانیم این انتظار را از بازار داشته باشیم که بخواهد همینطور به روند صعودی خود ادامه دهد. از این رو اصلا بازار قابل پیش بینی بود.

از طرفی خروج آمریکا از توافق با چین و شروع دوباره جنگ تجاری با این کشور باعث ریزش سنگین بازار های جهانی شد و بازار ایران هم از این جریان اثر پذیرفت و شاهد سقوط شاخص بود. البته افزایش تنش بین ایران و آمریکا نیز در این جریان بی تاثیر نبود.

آیا این اصلاح قابل پیش بینی بود؟

بله این اصلاح قابل پیش بینی بود . صعود بی وقفه شاخص بورس در هفته های اخیر انتظار برای یک اصلاح قوی و اساسی را پر رنگ کرده بود.

میزان قابل توجهی کد در روزها و هفته های اخیر به متقاضیان داده شده که این موضوع نشان دهنده وارد شدن تازه کارها با پول های سرگردانشان به این بازار است. تازه کارها نسبت به سود های کم هیجان زده می شوند و تحمل ضرر را هم ندارند ٬ بنابراین قابل پیش بینی بود که با کوچکترین خبر شاهد رفتار هیجانی معامله گران و منفی شدن شاخص خواهیم بود.

آیا بازار قراست شاهد ریزش های سنگین تری باشد؟

جواب این سوال خیر است و حتما شاهد رشد دوباره بازار بورس در هفته های آینده خواهیم بود. اصلاحی که اتفاق افتاد کاملا طبیعی بود و شرایط را برای رشدی بیشتر فراهم میکند.برای سال ۹۸ قطعا بورس بهترین گزینه سرمایه گذاری می باشد و هیچ کدام از بازار های موازی به هیچ عنوان در بلند مدت قابل مقایسه با بورس نیستند.

چشم انداز بورس برای سال ۹۸ مثبت می باشد و اکثر کارشناسان بر این عقیده می باشند که سال ۹۸ سالی پر رونق برای بورس خواهد بود.

اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که بدون آموزش و یا مشاوره های مناسب به هیچ عنوان نباید وارد بورس شد و اسیر هیجانات فعلی آن نشد. بورس هموراه یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری بوده اما نه برای همه بلکه برای افرادی که بورس را درک کرده اند و علم تحلیل را به دست آورده اند.

اگر قصد سرمایه گذاری در بورس دارید یا باید آموزش ببینید و یا پول خود را به صندوق های سرمایه گذاری معتبر بدهید تا برایتان سرمایه گذاری کنند.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question