بهترین گزینه سرمایه گذاری سال ۹۸

سال ۹۸ کدام گزینه برای سرمایه گذاری بهتر خواهد بود؟

سال ۹۷ سالی پر نوسان برای اقتصاد ایران بود.بازاری که در آن قیمت دلار نزدیک به ۱۶۰ درصد بازدهی داشت٬ سکه و طلا در افزایش قیمتی کم سابقه ۱۸۰ درصد بازدهی را ثبت کرد و مسکن نیز به طور متوسط رشدی ۸۰ درصدی را تجربه کرد.

بورس نیز در سالی که گذشت ۸۵ درصد بازدهی را برای معامله گرانش به ارمغان آورد که کمتر از بازار های دیگر بود و همین موضوع باعث شده تا برخی از کارشناسان انتظار رشدی بیشتر از سایر بازارها را در سال ۹۸ برای بورس متصور باشند.

با توجه به موارد بالا و همچنین آینده کشور کدام گزینه برای سرمایه گذاری در سال ۹۸ مناسب تر خواهد بود؟


این مطلب نیز می تواند برای شما مفید باشد: هزینه فرصت اقتصادی چیست؟!


بورس

بازار سهام

سال ۹۸ سالی سخت برای اقتصاد ایران خواهد بود. رشد اقتصادی منفی در کنار تورمی که در سال ۹۸ نیز شاهد آن خواهیم بود نشانه های خوبی برای اقتصاد ایران نیست. ولی برای بازار بورس شرایط می تواند متفاوت باشد.

درست است که افزایش قیمت دلار و تورم برای اقتصاد کشور زیان بار است ولی این شرایط می تواند باعث افزایش سود دهی شرکت های بورسی شود.برای آن دسته از شرکت هایی که بیشتر تولید خود را صادر می کنند و می توانند دلار حاصل از فروش خود را باقیمت های بالاتر از آنچه در صورت های مالی شان پیش بینی کرده اند بفروشند. همین عاملی سبب افزایش سود دهی برخی از این شرکت ها خواهد بود.

معامله گران حتی در شرایط فعلی باز هم به دنبال موقعیت های خوب معاملاتی هستند که می تواند سود خوبی برای آنها بسازد. البته نمیتوان ریسک های خارجی که بر این بازار تحمیل می شود را نادیده گرفت٬ ریسک هایی مانند اظهارات ترامپ و انتخابات آمریکا عواملی که در دست معامله گران نیست ولی بر بازار اثر گذار خواهد بود.

در نهایت به معامله گران بازار بورس توصیه می شود که در درجه اول برای بلند مدت برنامه ریزی کنند و نه کوتاه مدت زیرا تجربه نشان داده بورس در بلند مدت چندین برابر بازار های موازی سود ساز بوده است. در درجه دوم برای انتخاب سهم های خود دلایل کافی و مستحکم را داشته باشند و در درجه سوم به دنبال سهم هایی باشند که از بنیاد مستحکم و قوی برخوردار هستند و بازار های فروش تثبیت شده ای دارند.

در سال ۹۷ شاهد سهم هایی بودیم که برای خارج شدن از اصل ۱۴۱ افزایش سرمایه های خوبی را ثبت کردند و برای سهام دارشان سود خوبی را ساختند. این روند می تواند در سال ۹۸ نیز ادامه داشته باشد.


اگر چیزی از بورس نمی دانید از اینجا شروع کنید: بورس چیست؟


مسکن

مسکن

با افزایش تورم٬ قیمت ارز و طلا باید منتظر افزایش قیمت مسکن نیز بود. اتفاقی که در سال ۹۷ شاهد آن بودیم و دیدیم بعد از افزایش این پارامتر های اقتصادی قیمت مسکن نیز رشدی جهشی داشت.

ولی با توجه به جهش قیمت مسکن و کاهش شدید قدرت خرید مردم به احتمال زیاد در سال ۹۸ شاهد رکود تورمی در این بخش خواهیم بود و احتمال افزایش قیمت های شدید در مسکن دور از انتظار است.

پیش بینی ها حاکی از این است که قیمت مسکن در سال ۹۸ شاهد جهشی بزرگ مانند آنچه در سال ۹۷ دیدیم نخواهد بود و رشد آن کمتر از تورم در سایر بخش های اقتصاد کشور خواهد بود. درنهایت می توان گفت که سال ۹۸ بازاری کم نوسان و کم معامله برای مسکن خواهد بود.

دلار

ارز

شاید بتوان گفت غیر قابل پیش بینی ترین مورد برای سال ۹۸ ارز و در راس آن دلار خواهد بود. نظر ها در ارتباط با دلار ضد و نقیض است که حاکی از پیچیده گی پیش بینی قیمت دلار این عامل مهم اقتصادی است.

ولی شرایط حاکی از این است که سال ۹۸ برای ارز نیز سالی سخت خواهد بود.

نمی توان درسال ۹۸ قیمتی کمتر از ۱۱ هزارتومان را برای دلار متصور بود. مشکلات برای ورود دلار به کشور همچنان به قوت خود باقی است و احتمالا در سال ۹۸ این مشکلات بیشتر نیز خواهد شد. با توجه به تحریم های یک طرف و ناجوانمردانه ای که از طرف دولت آمریکا بر کشورمان تحمیل شده ورود ارز به کشور دچار مشکل شده و همین عامل اثر بسزایی در افزایش قیمت ارز در سال جاری خواهد داشت.

البته دادن هدف هایی مانند ۱۸ هزار تومان و بیشتر نیز دور از ذهن است و دلالان دلار برای سود بردن از این بازار همواره در حال ایجاد تنش در این بازار هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که با سیاست هایی که دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته نرخ دلار در سال ۹۸ در قیمت های محدوده ۱۳۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰تومان خواهد بود.

سکه یکی از گزینه های سرمایه گذاری

طلا و سکه

دو عامل مهم برای تعیین قیمت طلا قیمت جهانی و نرخ ارز در کشور می باشد. در صورتی که شاهد افزایش هرکدام از این دو مورد باشیم قیمت طلا نیز به تبع آن رشد خواهد کرد.مورد سومی که در تعیین قیمت طلا اثر گذار است میزان تقاضا و سفته بازی در بازار این فلز ارزشمند می باشد. در صورت ورود سفته بازار به این بخش از اقتصاد شاهد ایجاد حباب قیمت در طلا خواهیم بود که دور از انتظار نیست.

در صورتی که می خواهید طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید باید درکنار بررسی قیمت دلار در کشور٬ پیش بینی های جهانی برای قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ را بررسی کنید.


این مطلب نیز می تواند برایتان مفید باشد: آموزش رایگان بورس ایران با فایل صوتی 

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • مرجان محمودی 17 آوریل 2019

    واقعا مطالب اموزتده هست پس با توجه به بازار دلار و مسکن و طلاو شرایط بد اقتصادی کدام صنعت در کشور رشد داره؟ سیمانی فلزات اساسی معدنی ها

    پاسخ
  • محمد علی بزرگی 15 آوریل 2019

    متن عالی و رسایی بود فقط ابتدا فکر کردم که سهامی نیز برای خریداری مناسب معرفی خواهید کرد؟

    پاسخ

question