حد ضرر چیست؟ چگونه باید حد ضرر راتعیین کنیم؟

تعیین حد ضرر

در مباحث قبلی برایتان گفتیم استراتژی معاملاتی چیست و نقطه ورود و حد سود را توضیح دادیم٬ در این بخش از سلسله مطالب استراتژی معاملاتی برایتان از حد ضرر صحبت خواهیم کرد.

حد ضرر چیست؟

همان طور که از نام حد ضرر (نقطه خروج در شرایط ضرر ده بودن معامله) پیداست می توان حدس زد که چیست و قرار است چه کاری انجام دهد!

  وقتی قیمت سهم بر خلاف تحلیل و پیش بینی های معامله گر قیمتش کاهش پیدا می کند ٬ محدوده قیمتی را که معامله گر برای خروج از سهم در صورت کاهش قیمت پیش بینی کرده را حد ضرر می گویند.


یکی از مهم ترین دلایل ضرر در بورس عدم تعیین حد ضرر است: عدم اجرای دستورات توقف زیان یا عاملی اثر گذار در ضرر کردن 


چرا تعیین حد ضرر مهم است؟

حد ضرر در تحلیل تکنیکال

یکی از بزرگترین خطاهای هر معامله گری مخصوصا معامله گر تکنیکال تعیین نکردن محدوده ضرر است. وقتی بازار بر خلاف پیش بینی و انتظار شما عمل کرد و قیمت سهم افت کرد تا کجا می خواهید سهم را نگه دارید؟ تا کجا می خواهید شاهد کاهش قیمت سهم باشید؟ استراتژی معاملاتی تان تا کجا به شما اجازه ضرر کردن می دهد؟ معامله گران بعد از اینکه قیمت سهم شان افت می کند منتظر می مانند تا قیمت سهم دوباره رشد کند٬ به نقطه خریدشان بازگردد سپس بفروشند و از سهم خارج شوند. ولی احتمال رخ داد چنین شرایطی چقدر است؟ حالا ممکن است سه سال زمان ببرد تا قیمت سهم دوباره به قیمت خرید برسد! آیا همچنان می خواهید صبر کنید؟

پاسخ به این سوالات ضرورت تعیین حد ضرر را مشخص می کند. معامله گر باید برای خرید و فروش هایش برنامه داشته باشد و بداند در شرایط مختلف بر اساس استراتژی معاملاتی که دارد چه اقدامی انجام خواهد داد.

اگر تکنیکالی هستید حتما در استراتژی معاملاتی تان حد ضرر تعیین کنید و بدون تعیین محدوده ضرر هیچ وقت معامله نکنید. سیستم معاملاتی که حد ضرر ندارد ممکن است روزی تمام سرمایه مان را نابود کند.

نکته مهم : اصولا برای تحلیل های بنیادی نیازی به تعیین حد ضرر نیست و زمانی که قیمت سهم کاهش پیدا می کند این معامله گران میانگین کم می کنند.


 این مطلب را از ذست ندهید: تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی ؟


مثال تعیین حد ضرر

فرض کنید در تصویر زیر که مربوط به سهم سایپا می باشد در  محدوده ۱ که با فلش سبز مشخص شده معامله گر سهم را می خرد. بعد از اندکی سود قیمت سهم کاهش پیدا می کند. معامله گر بر اساس ابزاری که دارد می توانست محدوده ۲ را به عنوان حد ضرر تعیین کند و در صورتی که قیمت سهم به آن محدوده رسید سهم را بفروشد و از آن خارج شود.

ولی معامله گری که حد ضرر ندارد نمی داند باید در کدام محدوده قیمتی سهم را بفروشد و همین طور منتظر می ماند تا قیمت سهم دوباره رشد کند و حداقل به نقطه خرید برسد سپس سهم را بفروشد. ولی آیا این اتفاق واقعا خواهد افتاد؟ اگر  قیمت سهم دوباره رشد کند و به قیمت سابق برسد چه مدت زمانی برای این رشد مجدد نیاز دارد؟

اصولا معامله گران زمانی که در سود هستند برای فروش عجله می کنند و زمانی که در ضرر هستند صبر ایوب پیشه می کنند و سهام داری می کنند.


این مطلب می تواند برای شما بسیار مفید باشد: تحمل زیان واقعی برای اجتناب از زیان روانی در بورس


همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید معامله گر سهم را با قیمت ۱۱۲ تومان خریده و بعد سودی اندک قیمت سهم تا ۶۵ تومان کاهش پیدا کرده و بعد از هجده ماه قیمت سهم دوباره به محدوده خرید برگشته.

حد ضرر در تحلیل تکنیکال

چگونه حد ضرر را تعیین کنیم؟

تعیین محدوده ضرر بستگی به استراتژی معاملاتی معامله گر دارد و نمی توان یک نسخه همگانی برای آن پیچید. بر اساس اینکه خریدهایتان را بر طبق تحلیل تکنیکال انجام می دهید و یا بنیادی تعیین حد ضرر می تواند برای معامله گران متفاوت باشد.

مهم تعیین حد ضرر و پایبندی به آن است و نه ابزاری که برای تعیین این محدوده استفاده می کنید.

سعی کنید اگر تکنیکالی هستید حتما به این موضوع اهمیت دهید. برای زمانی که بازار یا سهم شرایط مساعدی دارد می توانید به جای حد ضرر ثابت از حد ضرر شناور استفاده کنید. اگر در خرید یک سهم اشتباه کردید و الان در ضرر هستید خودتان را سرزنش نکنید و با شجاعت سهم خود را بفروشید و از سهم خارج شوید. حتی وارن بافت هم اشتباه می کند.


این مطلب را بخوانید تا ببینید حتی وارن بافت هم اشتباه میکند: ضرر چهار میلیارد دلاری وارن بافت از سقوط ۷درصدی اپل


5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • مسعودکاظمی 4 نوامبر 2020

    بادرود وتشکر ازشما.لطفا بفرمایید اگرتحلیل مابنیادی بودومعامله ما بلند مدت نقطه خروج را کجا بگذاریم/آیا هراتفاقی برای سهممون افتاد بی خیال باشیم.

    پاسخ
  • علی پور 15 فوریه 2019

    سلام و عرض ادب
    ممنونم از زحمات صادقانه شما در جهت آموزش بورس،آقای دکتر صمدی ممنونم از توضیحات شیوا و ساده تون که سخت ترین مفاهیم را برایمان آسان میکنید.هرگز فکر نمیکردم در بورس تا این اندازه پیشرفت کنم.فعلا دوره مالی رفتاری۲ هستم.از خداوند سلامتی برای شما و گروه کاریمو را خواستارم.

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 15 فوریه 2019

      سلام خیلی ممنون از لطف شما امنید واریم همیشه پر سود باشید و موفق

      پاسخ
  • پیربابا 12 فوریه 2019

    عالی،آدم نمیدونه چجوری میتونه از شما و تیمتون تشکر کنه،دکترصمدی آموزشاتون واقعا عالیه،صداقت از کلامتون میباره،تا حالا هیچکس نتونسه بود اینجوری منو وادار به یادگیری کنه،باور کنید این حسو من از صداقت تو کلامتون میگیرم،خوشحالم که از شاگردان دوره اولی شما هستم،کاش یه راه ارتباطی باخودتون میزاشتید،موفق باشید

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 12 فوریه 2019

      خیلی ممنون از لطف و محبت شما. برای تیم کاریمو هم باعث افتخاره که بتونه در جهت آموزش برای دوستان عزیز موثر واقع بشه

      پاسخ

question