عدم اجرای توقف زیان عاملی اثر گذار در ضرر کردن /درس چهارم

چگونه جلوی ضرر کردن در بورس را بگیریم؟/درس چهارم

عدم اجرای دستورات توقف زیان یا stop loss

در درس های قبلی درباره سه عامل مهم و اثر گذار بر ضرر کردن در بورس برایتان صحبت کردیم. عواملی که عبارتند از نداشتن سیستم معاملاتی ٬خرید سهام  خوب در زمان خوب ٬ تعیین افق زمانی برای سرمایه گذاری در بورس.پیشنهاد می دهیم حتما این دوره را از ابتدا بخوانید زیرا با رعایت این نکات می توانید تا حد زیادی جلوی ضرر کردن در بورس را بگیرید.

در این درس می خواهیم درباره عدم تعیین حد ضرر یا همان دستور توقف زیان صحبت کنیم.


اگر نمی دانید حد ضرر چیست ابتدا این مطلب را بخوانید : حد ضرر چیست؟


بهترین علامت که نشان می دهد شما استراتژی معاملاتی ندارید، استفاده نکردن از اجرای دستورات توقف زیان است.

فرض کنید سهمی را بعد از تحلیل در قیمت ۵۰۰ تومان خریده اید. بعد از خریدتان قیمت سهام افت کرده و شما در ضرر هستید! قیمت همین طور افت میکند و به ۴۵۰ تومان می رسد. تا اینجای کار مشکلی ندارد. قیمت پایین تر می آید و به ۴۰۰ تومان می رسد! در این نقطه ممکن است میانگین کم کنید. در صورتی که به سهم اعتقاد دارید و سهم بنیاد خوبی دارد این موضوع مشکلی هم ایجاد نمی کند. ولی برنامه تان برای کاهش تا چند تومان است؟ ۳۸۰ تومان یا ۳۰۰ تومان یا حتی ۲۰۰ تومان؟

عدم توجه به دستور توقف زیان مخصوصا برای تکنیکالیست ها یک خطای بزرگ است. خطایی که برای هر معامله گری می تواند دردسر آفرین باشد و باعث از بین رفتن سرمایه اش شود. ممکن است یک تحلیل گر بنیادی با میانگین کم کردن بخواهد همچنان در سهم باقی بماند چون از بنیاد شرکت خبر دارد ولی شرایط برای تحلیلگر تکنیکالی متفاوت است.

نباید هیچ وقت نسبت به سهم و یا تحلیل مان تعصب داشته باشیم. ممکن است تحلیل مان اشتباه بوده باشد و یا یک خبر بد از صنعت آن سهم باعث افت قیمت سهام مان شود.

در اصل دستور توقف زیان ( stop loss ) برای جلو گیری از قابل توجه شدن زیان است. تحیقاتی زیادی در ارتباط با نحوه برخورد افراد با زیان در بازار سهام صورت گرفته است. این تحقیقات نشان می دهند که افراد وقتی در ضرر هستند تمایل کمتری به فروش سهم دارند.


اگر تفاوت تحلیل تکنیکال و بنیادی را نمی دانید این مطلب را بخوانید: تکنیکال یا بنیادی؟


دستور توقف ضرر

دستور توقف ضرر

معامله گر وقتی در ضرر است بیشتر سهام داری میکند زیرا امید دارد قیمت سهم دوباره رشد کند و او از ضرر خارج شود سپس سهمش را بفروشد. ممکن است حتی در بلند مدت این اتفاق بیفتد ولی به چه بهایی؟ به بهای نگه داشتن سهامی که سه سال زمان می برد تا دوباره به قیمت خریدمان برگردد؟ آیا نمی شد در مدت این سه سال سهم های دیگری خرید و زیان این سهم را جبران کرد؟

از طرفی همین تحقیقات نشان میدهد که معامله گران وقتی در سود هستند خیلی سریع شناسایی سود می کنند و از سهم خارج می شوند.! میدانید چرا؟

چون می ترسند مبادا قیمت سهم افت کند و پایین بیاید.! این افراد با خود می گویند من شانس ندارم فردا قیمت سهم افت میکنه میاد پایین و دوباره ضرر میکنم. سبد این افراد همیشه قرمز است. چون در زمان ضرر سهام داری می کنند و زمانی که در سود هستند سریعا از سهم خارج می شوند. اگر از این دسته افراد هستید یا دست از معامله گری بردارید و یا این رفتار اشتباه را برطرف نمایید.

همواره یکی از مهلک ترین خطا هایی که معامله گر بعد از ضرر کردن انجام می دهد دست کشیدن از دستور توقف زیان است. یعنی با خود می گوید من که انقدر ضرر کردم٬ قیمت سهم از این پایین تر که نمی آید بذار ببینیم تا کجا می رود.! بالاخره حرکت کاهشی اش معکوس می شود و قیمت دوباره رشد میکند.؟!


پیشنهاد می شود این مطلب را نیز حتما بخوانید: تحمل زیان واقعی برای اجتناب از زیان روانی در بورس 


همواره برای خریدهایتان حد ضرر تعیین کنید. یک تلخی بزرگ بهتر از یک تلخی بی پایان است. اگر در سهمی ضرر کرده اید و به آینده آن هم امیدوار نیستید سهم را بفروشید و منتظر معجزه نباشید.

با شجاعت با معامله هایتان برخورد کنید.اگر اشتباه کرده بودید یا به هر دلیلی قیمت سهم تان افت کرد و به حد ضرر رسید از سهم خارج شوید. می توانید همچنان سهم را زیر نظر داشته باشید تا در صورت مشاهده تغییر در روند حرکتی سهم دوباره سهم را بخرید و این بار سود کنید.

5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری چرا در بورس ضرر میکنیم؟ به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر
  • حسینی 13 ژانویه 2021

    عالی ، سخن از دل ما میگویی جانا

    پاسخ

question