نمودار میله ای و نمودار شمعی ژاپنی

نمودار میله ای و نمودار شمعی ژاپنی برای تکنیکالیست ها

در این درس قرار است براتون از دو نمودار بسیار پر استفاده در تحلیل تکنیکال یعنی نمودار شمعی ژاپنی و نمودار میله ای صحبت کنیم.نمودار های قیمت-زمان مهم ترین و می توان گفت اصلی ترین ابزار برای تحلیل تکنیکال می باشند. یک تحلیل گر تکنیکال تمام پیش بینی ها خود از آینده سهم را با استفاده از همین نمودار ها انجام میدهد.

در این دوره دو نمودار میله ای و شمعی ژاپنی را معرفی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که سایر نمودار ها مانند ” نمودار خطی” و ” نقطه رقم ” کاربرد چندانی ندارند و نیازی به یادگیری آنها نیست. سعی کنید این دو نمودار را به خوبی بشناسید چون قرار است از این نمودار ها در تحلیل هایتان استفاده کنید.

نمودار میله ای

این نمودار از یک خط که همانند میله می باشد برای به تصویر کشیدن قیمت سهم در تایم فریم مربوطه استفاده می کند. دلیل انتخاب نام میله ای برای این نمودار شباهت آن به میله می باشد.


برای درک بهتر مباحث تکنیکال بهتر است مطلب تایم فریم چیست ؟ را بخوانید( درسی از دوره استراتژی معاملاتی چیست)


هر میله در تایم فریم روزانه بیانگر قیمت سهم در آن روز می باشد. وقتی تایم فریم را به حالت هفتگی دربیاوریم هر میله بیانگر قیمت سهم در طول آن هفته است. یعنی شنبه می شود قیمت آغازین و چهارشنبه می شود قیمت پایانی سهم در طول آن هفته .

نمودار میله ای از چهار بخش تشکیل شده است. این چهار بخش عبارتند از : قیمت باز شدن ٬ بالاترین قیمت ٬ پایین ترین قیمت و قیمت پایانی . خط کوچک سمت راست میله نشان دهنده قیمت پایانی و خط کوچک سمت چپ نشان دهنده قیمت آغازین سهم می باشد.

نمودار میله ایدر تصویر بالا دو نوع صعودی و نزولی از نمودار میله ای را مشاهده می کنید. وقتی تعداد زیادی از این میله ها را کنار هم بگذاریم به یک نمودار میله ای برای تحلیل تکنیکال می رسیم. در تصویر زیر نمونه ای از این نمودار ها را که مربوط به سهم ایران خودرو می باشد مشاهده میکنید.

نمودار میله ای نمودار شمعی ژاپنی

نمودار های شمعی ژاپنی را ابتدا ژاپنی ها در گذشته دور برای معاملات برنج استفاده می کردند. این نمودار همانگونه که از اسمش پیداست شبیه به شمع می باشد.

نمودار های شمعی ژاپنی همانند نمودار های میله ای چهار قیمت پایانی ٬ قیمت باز شدن ٬ قیمت بالایی و قیمت پایینی را نشان می دهد. نمودار شمعی ژاپنی در سال های اخیر طرفداران زیادی در بین تحلیل گران غربی پیدا کرده است و بیشتر غربی ها از این نمودار برای تحلیل هایشان استفاده می کنند.

تفاوت اصلی نمودار شمعی و میله ای در نحوه نمایش آنها می باشد.در نمودار شمعی ژاپنی خط های باریک که سایه نامیده می شوند بیانگر نوسان قیمت در طول روز بین کمترین و بیشترین قیمت می باشد.

قسمت پهن شمع که بدنه نامیده می شود فاصله بین قیمت باز شدن و قیمت پایانی را نمایش می دهد. اگر قیمت پایانی بالاتر از قیمت باز شدن بود بدنه نمودار سفید رنگ می شود ( تو خالی) و اگر قیمت پایانی کمتر از قیمت باز شدن بود بدنه نمودار سیاه رنگ می شود ( تو پر).

نمودار میله ایدر تصویر بالا دو نوع صعودی و نزولی از نمودار میله ای را مشاهده می کنید. وقتی تعداد زیادی از این شمع ها را کنار هم بگذاریم به یک نمودار شمعی ژاپنی برای تحلیل می رسیم. در تصویر زیر نمونه ای از این نمودار ها را که مربوط به سهم ایران خودرو می باشد را مشاهده میکنید.نمودار میله ای

4.5/5 (2 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر
  • amir50 19 سپتامبر 2019

    درود بر شما
    سپاس بی کران از مطالب آموزنده ، خلاصه و ارزنده
    همچنین بابت زمان و هزینه ای که برای آموزش گذاشتید

    پاسخ

question