کانال قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟

کانال قیمت در تحلیل تکنیکال

رسم کانال قیمت در تحلیل تکنیکال یکی از مباحث ابتدایی اما مهم در تحلیل تکنیکال می باشد که در این بخش قصد داریم در ارتباط با این موضوع برایتان صحبت کنیم. با رسم کانال قیمتی در تحلیل تکنیکال تحلیلگر می تواند حرکت قیمت سهم را در یک چارچوب معین بررسی کند.

برای رسم کانال ابتدا یک خط رسم می کنیم تا نقاط کمینه قیمت را به وسیله این خط به هم وصل کنیم و در مرحله بعد یک خط رسم می کنیم تا نقاط بیشینه سهم را به یکدیگر وصل نماییم. با این کار قیمت در یک محدوده معیین بین دو خط نوسان می کند. در تصویر زیر می توانید یک نمونه از انواع کانال ها را مشاهده نمایید.

کانال قیمت در تحلیل تکنیکال


بهتر است قبل از خواندن کانال های قیمتی این مطلب را بخوانید: روند و خط روند در تحلیل تکنکال چیست؟


انواع کانال های قیمتی در تحلیل تکنیکال

کانال های قیمت در تحلیل تکنیکال به سه دسته صعودی ٬ نزولی و خنثی تقسیم می شوند. برای مثال در تصویر بالا شاهد یک کانال صعودی هستیم. به همین ترتیب اگر شیب نمودار قیمت رو به پایین باشد به آن کانال نزولی می گویند و در حالت سوم اگر کانال بدون شیب باشد به آن کانال خنثی می گویند.

کانال ها نیز به بازه های زمانی کوتاه مدت ٬ بلند مدت و میان مدت تقسیم بندی شوند. در تصویر زیر یک کانال خنثی را مشاهده می نمایید.

کانال قیمت در تحلیل تکنیکالسنجش اعتبار کانال

آن چیزی که به کانال قیمت در تحلیل تکنیکال اعتبار و ارزش می بخشد در مرحله اول تعداد برخورد با سطح بالا و پایین قیمت است و در مرحله دوم تایم فریمی که با آن سهم را بررسی می کنید. هر چه این تایم فریم بلند مدتی تر  باشد نمودار و کانال از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار است.

استراتژی معاملاتی بسیاری از معامله گران بازار خرید در کف کانال و فروش در سقف کانال می باشد. البته خود ما استراتژی به این سادگی را چندان پیشنهاد نمی دهیم. ولی کانالیزه کردن نمودار قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تحلیل گر با این کار همواره یک نگاه کلی به قیمت خواهد داشت.

5/5 (2 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر
  • Hoda 29 آگوست 2020

    ببخشید پس این کانال های دوبله و سوبله که خیلی از تحلیلگرا می‌کشند چطوری باید بیاریم؟ یعنی چند تا کانال هم اندازه روی هم می‌کشند و مثلا نشان می‌دهند که از قیمت از کانال اول رد شده و وارد کانال دوم شده یا حتی از کانال دوم رد شده و به کانال سوم نفوذ کرده. هر جا رسم کانال یاد میدن فقط یک کانال ساده را یاد میدهند. اون کانال‌های موازی روی هم را از کجا بکشیم؟؟ ممنون میشم

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 1 سپتامبر 2020

      بله روی هم میکشند بصورت موازی و هم اندازه

      پاسخ
  • علی امیری 25 مارس 2019

    کانال قیمت حتما باید ۲ خط موازی باشه ؟ اکثر سهمها به دقت کانال موازی نمیدن و تو‌تحلیل هایی که اساتید به اشتراک میذارن میبینیم که کانال ها و خطوطشون دقیقا موازی نیستن .

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 25 مارس 2019

      بله درست میفرمایید

      پاسخ

question