الگو های ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

الگو های ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

الگو های ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال اشکال یا رفتار خاصی از نمودار هستند که در بین دو روند در بازار شکل می گیرند و تنها توقفی مقطعی در روند قبلی خود ایجاد می کنند و با مشاهده آنها می توان امیدوار بود که روند جدید در همان جهت روند قبلی حرکت خواهد کرد یعنی اگر روند قبل از الگو صعودی بوده روند بعد از الگو نیز به احتمال زیاد صعودی است و برعکس.

الگو های ادامه دهنده زیر مجموعه تحلیل تکنیکال کلاسیک می باشند و از اعتبار بالایی برخوردار هستند و اگر درست تشخصیص داده شوند می توانند برای معامله گران سود های خوبی را ایجاد نمایند.

معمولا الگو های ادامه دهنده به نسبت الگوهای بازگشتی زمان کمتری برای ساخته شدن نیاز دارند و در گروه الگو های میان مدت و کوتاه مدت قرار می گیرند که حدودا بین ۱ تا ۳ ماه برای تشکیل آنها زمان نیاز است.


این مطلب نیز می تواند برای شما مفید باشد: الگو های بازگشتی در تحلیل تکنیکال


انواع الگو های ادامه دهنده

الگوهای ادامه دهنده انواع مختلف و متنوعی دارند که از مهم ترین ، معتبرترین و مشهورترین آنها می توان به الگوهای مثلث (متقارن ، افزایشی ، کاهشی ، انبساطی) ، پرچم های مثلث و چهار گوش ، کنج و مستطیل اشاره کرد که هر یک انواع مختلفی نیز دارند.

معرفی برخی الگو های ادامه دهنده

الگو های ادامه دهنده انواع مختلف و زیادی دارند که بطور خلاصه برخی از انواع مشهور آن را توضیح می دهیم.

الگوی مثلث در این دسته از الگو ها اهمیت و کاربرد زیادی دارد که به معرفی انواع آن می پردازیم:

مثلث متقارن: از ۲ خط روند تشکیل می شود که به هم نزدیک می شوند تا در نقطه ای یکدیگر را قطع کنند ، در این الگو خط بالایی کاهش پیدا می کند و خط پایینی به سمت بالا حرکت می کند. نکته مهم این است که نوسانات قیمت در محدوده الگو اتفاق می افتد و اگر از الگو خارج شود به معنی شکست الگو می باشد.

مثلث متقارن در روند های صعودی

مثلث متقارن در روند های نزولی

 

مثلث افزایشی:در این الگو خط بالایی بصورت افقی و خط پایینی با افزایش همراه است که نشان از قدرت بیشتر خریداران دارد و بعد از شکست الگو معمولا شاهد روند صعودی هستیم.

مثلث افزایشی

 

مثلث کاهشی:در این الگو خط پایینی افقی و خط بالایی با شیب رو به پایین رسم می شود که نشان از قدرت فروشندگان است و در اغلب اوقات پس از شکست این الگو شاهد روند نزولی هستیم.

مثلث کاهشی

الگوی مستطیل: در این الگو قیمت بین دو خط افقی بصورت خنثی نوسان  می کند و تنها مکثی بین دو روند اصلی می باشد. این الگو به دو صورت افزایشی و کاهشی پدیدار می شود.

انواع الگوهای مستطیل ادامه دهنده

برای مثال در تصویر زیر شاهد یک الگو مثلث کاهشی هستیم که قیمت قبل از آن در حال کاهش بوده و در انتهای آن نیز با نزول دوباره قیمت از الگو خارج شده.

الگو های ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

همچنین در تصویر زیر نیز الگوی ادامه دهنده ی مثلث متقارن شکل گرفته و همانطور که قیکمت قبل از الگو در حال کاهش بود با شکل گیری الگو در روند خنثی متوقف می شود و سپس به روند قبلی خود ادامه می دهد.

الگو های ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

در مثال زیر نیز مثلث متقارن را می بینیم که در یک روند رشد قیمت توقفی مقطعی ایجاد می کند و سپس ادامه روند صعودی طی می شود.

الگو های ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

نکات الگو های ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال:

در الگو های پرچم های مثلث و چهارگوش و کنج ، شیب الگو معمولا در جهت خلاف روند می باشد.

حجم معاملات در تایید و نوع الگو ها اهمیت بسیاری دارند که یه تحلیل گر موفق با توجه به آنها تحلیل های معتبر تری ارائه می دهد.

الگو ها می توانند بازگشتی و ادامه دهنده باشند و نقش حمایت و مقاومت را در نمودار بگیرند برای مثال الگو ی سر و شانه که معمولا الگو برگشتی است می تواند به عنوان الگوی ادامه دهنده نیز عمل کند.

الگو ها در تحلیل تکنیکال همانند دیگر ابزار های تکنیکالی باید در کنار دیگر ابزار ها و تحلیل های بنیادی استفاده شود و به تنهایی اعتبار چندانی ندارند.

الگو های ادامه دهنده ، بر خلاف الگو های بازگشتی مانند سقف دو قلو یا کف دو قلو که هرکدام مرتبط به روند صعودی یا نزولی هستند ، تنها برای یک روند تطبیق داده نمی شوند مثلا الگوی مثلث افزایشی هم در روند های صعودی مشاهده می شود و هم در روند های نزولی اما به ندرت.

5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question