شکاف قیمتی و انواع گپ در تحلیل تکنیکال

شکاف قیمتی و انواع گپ در تحلیل تکنیکال

شکاف قیمتی یا به تعبییر ژاپنی ها « پنجره » و غربی ها « گپ GAP » یکی از مهم ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال محسوب می شوند. معامله گران باید از شکاف قیمتی و کاربرد های آن اطلاعات کافی داشته باشند.

حالا شکاف چیست؟ شکاف به محدوده ای از نمودار قیمت گفته می شود که در آن ناحیه معامله ای انجام  نشده است٬ به عبارت دیگر هیچ قیمت و حجم معاملاتی در این ناحیه مشاهده نمی شود.


پیشنهاد می کنیم مقاله حجم معاملات در بورس را نیز در کاریموآکادمی مطالعه فرمایید.


در حالت صعودی وقتی شکاف قیمتی ایجاد می شود که قیمت آغازین امروز از قیمت پایانی دیروز بیشتر باشد و در حالت نزولی زمانی این گپ ایجاد می شود که قیمت آغازین امروز از قیمت پایانی دیروز کمتر بوده باشد. برای درک بهتر تصویر زیر را به دقت مشاهده نمایید.

شکاف قیمتیهمانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید و حتما خودتان هم متوجه شده اید شکاف قیمتی در بازار به دو دسته تقسیم می شوند شکاف های نزولی و صعودی که هرکدام را به صورت جداگانه برایتان توضییح خواهیم داد.

شکاف صعودی: این شکاف زمانی تشکیل می شود که قیمت آغازین کندل دوم بزرگ تر از قیمت پایانی ماقبل خود باشد.

شکاف نزولی: این شکاف زمانی تشکیل می شود که قیمت آغازین کندل دوم کوچکتر از قیمت پایانی کندل ماقبل خود باشد.

هر دو مورد این شکاف ها را می توانید در تصویر بالا مشاهده کنید. کندل های سبز از نوع صعودی و قرمز ها از نوع نزولی می باشند.


پیشنهاد می کنیم برای تسلط بر مطالب کندل ها مقاله نمودار های شمعی_ژاپنی را مطالعه بفرمایید.


خاصیت حمایتی و مقاومتی بودن شکاف ها

شکاف های نزولی و صعودی اصولا قابلیت تبدیل شدن به حمایت و مقاومت های طولانی مدت را دارند. گپ های صعودی به عنوان ناحیه حمایت و گپ های نزولی به عنوان مقاومت عمل میکنند. برای مثال تصاویر زیر را مشاهده نمایید.

شکاف قیمتیشکاف قیمتی

شکاف ها مناطق بسیار مهمی در نمودار قیمت محسوب می شوند که به واسطه آنها می توان بهترین مناطق حمایت و مقاومت را شناسایی کرد.

دلیل ایجاد شکاف چیست

اغلب شکاف قیمتی بخاطر عواملی مانند خبر یا شایعه افزایش سرمایه ٬ تعدیل مثبت در سود دهی شرکت٬ اخبار مهم و مثبت در صنعت٬ انتشار گزارش های مثبت در حد فاصل بین بسته و باز شدن سهم و … ایجاد شود.

نیازی نیست که این گزارش ها مستقیما با بازار مورد نظر مرتبط باشند بلکه بازار ممکن است از اخبار دیگر شرکت های هم گروه٬ صنعت و یا اخبار مثبت جهانی اثر بپذیر.

 


برای مطالعه بیشتر در مورد نقش گپ ها در تحلیل تکنیکال روی لینک مقابل کلیلک کنید : نمودار های تعدیل شده و تعدیل نشد

5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question